fbpx
piątek, 26 kwietnia, 2024
Strona głównaTransportCzy Wielką Brytanię stać na budowę potężnej linii kolejowej?

Czy Wielką Brytanię stać na budowę potężnej linii kolejowej?

Pojawia się coraz więcej wątpliwości, co do zasadności realizacji potężnego projektu kolejowego w Wielkiej Brytanii.

Inflacja i trudna sytuacja gospodarcza prowadzą do kolejnych opóźnień budowy linii kolejowej High Speed ​​Two (HS2) między Londynem a Manchesterem. Pierwszy odcinek, ze stolicy kraju do Birmingham, miał być oddany w 2029 r., jednak już wiadomo, że nastąpi to co najmniej dwa lata później. Finalnie zakończenie całego projektu jest przewidziane na rok 2041.

Początkowo – w 2010 r.  – szacunki kosztów budowy HS2 kształtowały się na poziomie 33 mld funtów. W 2015 r. była to już kwota ponad 55 mld funtów. Obecnie mówi się o tym, że inwestycja pochłonie fundusze przekraczające 100 mld funtów.

Rosną też obawy o rentowność projektu i coraz częściej pojawiają się głosy kwestionujące opłacalność całej inicjatywy. W 2021 r. zrezygnowano już z jednej odnogi linii, która miała prowadzić do miasta Leeds na wschodnim wybrzeżu Wielkiej Brytanii.

Jeżeli HS2 powstanie, to pozwoli na kursowanie pociągów osiągających szybkość prawie 400 kilometrów na godzinę. Oznacza to, że czas podróży tym środkiem transportu między Londynem a Manchesterem skróci się z obecnych prawie 2,5 godzin do niewiele ponad godziny.

Reuter, inews.co.uk, inews.co.uk
Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Sztuczna inteligencja pomogła wyłudzić 600 milionów euro z unijnych dotacji

22 osoby zostały zatrzymane we Włoszech, Austrii, Rumunii i na Słowacji w związku z oskarżeniami o wyłudzenie kilkuset milionów euro pochodzących z unijnych funduszy na odbudowę po pandemii COVID-19.
2 MIN CZYTANIA

Małopolska przyciąga więcej gości niż kurorty nad Morzem Śródziemnym

W 2023 roku zarezerwowano przez internet w Unii Europejskiej rekordową liczbę noclegów na wynajem krótkoterminowy.
2 MIN CZYTANIA

Chcesz zrobić karierę w unijnych instytucjach i pochodzisz z Europy Wschodniej? Masz duży problem

W ubiegłym roku ani jeden obywatel pochodzący z krajów Europy Środkowo-Wschodniej nie zajął kierowniczego stanowiska w jednostkach administracji Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA