Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Krakowa z listopada 2022 r., od lipca 2024 r. ma być wprowadzona w mieście Strefa Czystego Transportu (SCT). W pierwszym etapie jej obowiązywania zakazany zostanie wjazd do Krakowa głównie samochodów mających 30 lat i więcej. W drugim, który będzie miał zastosowanie od 2026 r., zakaz obejmie auta mające więcej niż 26 lat lub niespełniające norm emisji Euro 3 lub Euro 5.
Rekordowe poparcie
Przeciwnicy krakowskiej SCT podejmują szereg działań mających na celu zablokowanie jej wprowadzenia. Jednym z nich jest rekordowa zbiórka podpisów zorganizowana przez komitet społeczny „Kraków dla kierowców”. Zdaniem komitetu wprowadzony przez miejskie władze zakaz wjazdu do centrum samochodów spalinowych jest obarczony wieloma błędami prawnymi i rozwiązaniami szkodliwymi dla mieszkańców Krakowa i okolicznych miejscowości. Wprowadzenie SCT uderza w prawa własności i swobodnego poruszania się. Negatywne efekty wprowadzenia strefy są szczególnie dotkliwe dla mniej zamożnych osób, posiadających starsze samochody. Jej istnienie będzie też niekorzystne dla mieszkańców obrzeży miasta, pozbawionych bliskiego sąsiedztwa przystanków komunikacji miejskiej.
Komitet zebrał pod swoją inicjatywą przekazaną do miejskich władz ponad 7 tysięcy podpisów. Jest to rekordowe poparcie dla tego typu przedsięwzięcia. Żadna inna obywatelska inicjatywa w Krakowie nie uzyskała w tym roku więcej niż 1,5 tysiąca podpisów.
Sprzeciw na ulicach i w sądach
Pod krakowskim magistratem i na ulicach miasta odbył się też protest przeciwko wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu. Wzięło w nim udział kilkaset osób.
Kilka miesięcy temu skargę w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym na zasady działania SCT w Krakowie złożył wojewoda małopolski. Cały czas czeka ona na rozpatrzenie.
samorzad.pap.pl , bip.krakow.pl