fbpx
środa, 12 czerwca, 2024
Strona głównaTransportMieszkańcy Krakowa bronią się przed Strefą Czystego Transportu

Mieszkańcy Krakowa bronią się przed Strefą Czystego Transportu

W Krakowie trwają protesty przeciwko wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu, która od połowy przyszłego roku ma ograniczyć możliwość wjazdu do centrum miasta samochodów spalinowych.

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Krakowa z listopada 2022 r., od lipca 2024 r. ma być wprowadzona w mieście Strefa Czystego Transportu (SCT). W pierwszym etapie jej obowiązywania zakazany zostanie wjazd do Krakowa głównie samochodów mających 30 lat i więcej. W drugim, który będzie miał zastosowanie od 2026 r., zakaz obejmie auta mające więcej niż 26 lat lub niespełniające norm emisji Euro 3 lub Euro 5.

Rekordowe poparcie

Przeciwnicy krakowskiej SCT podejmują szereg działań mających na celu zablokowanie jej wprowadzenia. Jednym z nich jest rekordowa zbiórka podpisów zorganizowana przez komitet społeczny „Kraków dla kierowców”. Zdaniem komitetu wprowadzony przez miejskie władze zakaz wjazdu do centrum samochodów spalinowych jest obarczony wieloma błędami prawnymi i rozwiązaniami szkodliwymi dla mieszkańców Krakowa i okolicznych miejscowości. Wprowadzenie SCT uderza w prawa własności i swobodnego poruszania się. Negatywne efekty wprowadzenia strefy są szczególnie dotkliwe dla mniej zamożnych osób, posiadających starsze samochody. Jej istnienie będzie też niekorzystne dla mieszkańców obrzeży miasta, pozbawionych bliskiego sąsiedztwa przystanków komunikacji miejskiej. 

Komitet zebrał pod swoją inicjatywą przekazaną do miejskich władz ponad 7 tysięcy podpisów. Jest to rekordowe poparcie dla tego typu przedsięwzięcia. Żadna inna obywatelska inicjatywa w Krakowie nie uzyskała w tym roku więcej niż 1,5 tysiąca podpisów. 

Sprzeciw na ulicach i w sądach

Pod krakowskim magistratem i na ulicach miasta odbył się też protest przeciwko wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu. Wzięło w nim udział kilkaset osób. 

Kilka miesięcy temu skargę w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym na zasady działania SCT w Krakowie złożył wojewoda małopolski. Cały czas czeka ona na rozpatrzenie. 

samorzad.pap.pl , bip.krakow.pl

 

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polacy przestali się bać i pokochali… pożyczki

Banki, SKOK-i i firmy pożyczkowe od kilku miesięcy zbierają solidne żniwo. Polacy zadłużają się coraz szybciej i na coraz większe kwoty.
2 MIN CZYTANIA

Przerażenie w Londynie: gospodarka Polski może niebawem wyprzedzić brytyjską!

Brytyjskie media szeroko komentują słowa Donalda Tuska, który we wpisie zamieszczonym w serwisie X stwierdził, że za 5 lat Polacy będą zamożniejsi od mieszkańców Wysp Brytyjskich.
3 MIN CZYTANIA

Komisja Europejska sprzedaje połowę swoich biurowców

Ponieważ od czasów pandemii znaczna część pracowników Komisji Europejskiej woli pracować zdalnie, podjęto decyzję o radykalnej redukcji biur używanych przez tę instytucję.
2 MIN CZYTANIA