Chiny planują wprowadzenie nowych regulacji dotyczących rynku reklam on-line. Zgodnie z nimi reklamy nie powinny wpływać na „normalne korzystanie z Internetu ani wprowadzać użytkowników w błąd”. Władze w Chinach zaostrzyły w tym roku przepisy w wielu branżach, w szczególności technologicznych.

Proponowane przepisy obligują operatorów platform internetowych do stworzenia systemu rejestracji i weryfikacji reklamodawców i reklam oraz „monitorowania i kontrolowania treści wyświetlanych i publikowanych reklam z wykorzystaniem jej usług informacyjnych”.

Wprowadzają także zakaz reklam skierowanych do nieletnich, promujących zabiegi medyczne, kosmetyki i gry internetowe „niesprzyjające zdrowiu fizycznemu i psychicznemu nieletnich”.

Po opublikowaniu projektu nowych zasad akcje notowanego w Hongkongu producenta gier Tencenta i giganta rynku dostaw posiłków Meituan spadły odpowiednio o 0,5 proc. i 1 proc.

We wrześniu chiński regulator cyberprzestrzeni opublikował projekt zasad określających, w jaki sposób firmy mogą korzystać z rekomendacji algorytmicznych, a wcześniej zasady dotyczące wykorzystywania danych i nieuczciwej konkurencji.

W tym roku także chiński gigant przewozów Didi Chuxing – kilka dni po jego debiucie na giełdzie w Stanach Zjednoczonych – został objęty dochodzeniem w sprawie rzekomych naruszeń prywatności, a gigant handlu elektronicznego Alibaba Group Holding Ltd otrzymał rekordową grzywnę w wysokości 2,8 mld dolarów za działania uznane za ograniczające konkurencję.

Reuters/KR