fbpx
środa, 21 lutego, 2024
Strona głównaPodatkiPodatek od mediów? Jaki podatek? To tylko "składka z tytułu reklamy"...

Podatek od mediów? Jaki podatek? To tylko „składka z tytułu reklamy”…

W poszukiwaniu dodatkowych dochodów do budżetu centralnego rząd wykazuje się po raz kolejny wyjątkową kreatywnością. Jest projekt nowego podatku, który - dla zmylenia przeciwnika - nazywać się ma "składką z tytułu reklamy". Będą nią objęte zarówno portale internetowe, jak i tradycyjne media, a także kina i np. firmy oferujące zewnętrzne nośniki reklam. Pieniądze z tej daniny mają być dzielone między NFZ, Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków i nowo tworzony fundusz wsparcia kultury w obszarze mediów.

Co by tu jeszcze opodatkować? Media za zysk z reklam. Cóż, gdyby nie reklamy, media by nie istniały, więc źródło do opodatkowania całkiem spore. Po sieci krąży od jakiegoś czasu mem (w różnych wariacjach) z premierem w roli głównej i napisem: „Lubicie niskie podatki? To się dobrze składa, bo mam dla was kilka nowych, niskich podatków”. Ten od mediów wcale nie musi być niski, ale na pewno jest kolejnym „nowym” wymyślonym przez ten rząd. Jak ma wyglądać? Projekt już jest:

W przypadku reklamy internetowej opłata obejmie firmy, które globalnie osiągną przychód co najmniej 750 mln euro, a w Polsce mają dodatkowo co najmniej 5 mln euro obrotu. Składka z tytułu reklamy internetowej będzie wynosiła 5 proc. podstawy wymiaru składki, zaś podstawa wymiaru składki będzie wyliczana w oparciu o liczbę odbiorców reklam internetowych danego usługodawcy w Polsce.

Opłatą od reklamy konwencjonalnej zostaną objęte „podmioty będące dostawcami usług medialnych, nadawcami, podmiotami prowadzącymi sieci kin, podmiotami umieszczającymi reklamę na nośniku zewnętrznym reklamy oraz wydawcami, świadczącymi usługi reklamy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”.

Składkę od reklamy tradycyjnej będą płacić te firmy, które osiągną przychody przekraczające kwotę 1 mln zł z tytułu nadawania reklamy w telewizji, radiu, wyświetlania reklamy w kinie oraz umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym reklamy. W przypadku reklamy zamieszczanej w prasie będzie to 15 mln zł;

Wysokość podatku będzie wyliczana w zależności od przychodów oraz od reklamowych towarów. W rządowym dokumencie jest mowa o „towarach kwalifikowanych”. Jeśli będą to kategorie „wywołujące skutki społeczne” (na przykład słodzone napoje, gry hazardowe), to stawka opłaty będzie wyższa. Mniej zapłacą natomiast małe media oraz wydawcy prasowi.

Połowę wpływów ze składek otrzyma NFZ, 35 proc. zostanie przekazane na rzecz Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów, zaś 15 proc. otrzyma Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków.

„W związku z długofalowymi konsekwencjami pojawienia się i rozprzestrzeniania się wirusa SARS CoV-2 oraz jego wpływem na zdrowie, ustawodawca zaproponował, żeby Narodowy Fundusz Zdrowia, z którego finansowane są świadczenia opieki zdrowotnej, zasilić dodatkowymi wpływami, których źródło stanowić będą składki z tytułu reklamy internetowej i konwencjonalnej” – napisano w uzasadnieniu opublikowanym w Biuletynie Informacji Publicznej.

Wpływy z podatku od reklamy mogą przekroczyć 1 mld zł rocznie. Rząd liczy, że dzięki nowej daninie do NFZ wpłynie dodatkowe 700 mln zł.

Rada Ministrów chciałaby przyjąć projekt w pierwszym kwartale 2021 roku.

INNE Z TEJ KATEGORII

Nie każdy przestój maszyn pozbawi odpisów amortyzacyjnych

Jeśli podatnik zawiesza używanie urządzeń w firmie z przyczyn ekonomicznych, ale zamierza używać ich w przyszłości – gdy stanie się to opłacalne – nie straci prawa do odpisów amortyzacyjnych.
3 MIN CZYTANIA

O jaką dokumentację musi zadbać przedsiębiorca korzystający z ulg strefowych

Przedsiębiorcy działający w specjalnych stref ekonomicznych i korzystający z ulg przeznaczonych dla tej grupy firm, muszą prowadzić księgi rachunkowe tak, aby możliwe było precyzyjne ustalenie przychodów i kosztów z działalności prowadzonej na terenie strefy, jak i poza nią.
3 MIN CZYTANIA

Obniżony VAT dla branży beauty coraz bliżej

Ministerstwo Finansów zdradziło szczegóły na temat przygotowywanej obniżki stawki podatku VAT na usługi kosmetyczne, którą obiecywał premier Donald Tusk.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Rząd musi zmienić system podatkowy, aby przedsiębiorcy wrócili do inwestycji

Firmy działające w Polsce powinny mieć jak najlepsze warunki do działania – tak, jak np. firmy na Słowacji, w Estonii czy w Irlandii. Nie da się tego zrobić bez zmiany jednego z najgorszych w ramach państw OECD systemu podatkowego, który zajmuje dzisiaj 36 pozycję na 37 państw – uważa Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha.
2 MIN CZYTANIA

[RAPORT OTWARCIA] Organizacje z branży cyfrowej z propozycjami cyfryzacji państwa

Minister Cyfryzacji powinien objąć rolę nadzorującego proces cyfryzacji wszystkich ministerstw, instytucji centralnych oraz samorządowych – to jeden z postulatów ekspertów koalicji dziesięciu organizacji działających w branży cyfrowej. Ich zdaniem sprzyjać temu będzie sprawowanie przez ministra funkcji wicepremiera.
3 MIN CZYTANIA

Rola elektrowni szczytowo-pompowych w zielonej transformacji

Elektrownie szczytowo-pompowe to obecnie najbardziej dojrzała technologia magazynowania energii, charakteryzująca się niezwykle długim czasem eksploatacji. Przy rosnącym udziale źródeł wykorzystujących energię odnawialną, takich jak instalacje fotowoltaiczne, czy farmy wiatrowe, jednostki te mają coraz większe znaczenie w zielonej transformacji. W Młotach w Gminie Bystrzyca Kłodzka przygotowywany jest największy tego typu magazyn energii w Polsce.