fbpx
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaTransportPrzychody Egiptu z Kanału Sueskiego spadły o połowę

Przychody Egiptu z Kanału Sueskiego spadły o połowę

Od kilku miesięcy statki płynące przez Morze Czerwone są narażone na ataki jemeńskich rebeliantów Huti, co prowadzi do wyboru przez nie innych tras podróży między Europą a Azją.

Prezydent Egiptu Abdel-Fattah El-Sisi oznajmił, że dochody pochodzące z opłat za przejście statków przez Kanał Sueski wyniosły w styczniu 428 mln dolarów, podczas gdy w tym samym miesiącu rok temu sięgnęły poziomu 804 mln dolarów.

Władze w Kairze szacują, że dochody te mogą w kolejnych miesiącach nadal utrzymywać się na poziomie 30-40 proc. niższym niż w poprzednim roku, który był rekordowy pod tym względem i przyniósł Egiptowi 9,4 mld dolarów. 

Obecna sytuacja wynika z aktywności jemeńskich rebeliantów Huti, którzy atakują część  statków przepływających przez Morze Czerwone. Ich wspierana przez Iran działalność nasiliła się w grudniu i jest odpowiedzią na ofensywę Izraela w Strefie Gazy. 

Tym samym armatorzy wolą wysłać swoje jednostki znacznie dłuższą trasą między Europą a Azją – dookoła Afryki niż przez Kanał Sueski, ponieważ jest ona bezpieczniejsza. 

W szczególności zauważalny jest spadek płynących przez egipski kanał kontenerowców (jest ich mniej o 67 proc. wobec zeszłorocznej liczby), tankowców z paliwami (spadek o 18 proc.) oraz masowców ze zbożem i węglem (redukcja o 6 proc.). 

theafricareport.com, newarab.com

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

Chińczycy wybudują tunel pod… Zatoką Fińską?

Chińskie firmy są faworytami w wyścigu o realizację projektu budowy tunelu pod Zatoką Fińską, który ma połączyć stolice Finlandii i Estonii.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Małopolska przyciąga więcej gości niż kurorty nad Morzem Śródziemnym

W 2023 roku zarezerwowano przez internet w Unii Europejskiej rekordową liczbę noclegów na wynajem krótkoterminowy.
2 MIN CZYTANIA

Chcesz zrobić karierę w unijnych instytucjach i pochodzisz z Europy Wschodniej? Masz duży problem

W ubiegłym roku ani jeden obywatel pochodzący z krajów Europy Środkowo-Wschodniej nie zajął kierowniczego stanowiska w jednostkach administracji Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Ile zarobią nasi wybrańcy do samorządów?

W ostatnich wyborach prawie 50 tysięcy kandydatów na radnych, wójtów, burmistrzów i prezydentów uzyskało wymarzony mandat. Ile zarobią osoby, które będą nas reprezentować w samorządzie?
3 MIN CZYTANIA