fbpx
środa, 31 maja, 2023
Strona głównaTransportUkraińskie porty morskie umarły, ale rzeczne kwitną

Ukraińskie porty morskie umarły, ale rzeczne kwitną

W obecnym roku zanotowano znaczny spadek obrotu towarowego w ukraińskich portach morskich, ale jednocześnie duże wzrosty są widoczne w portach nad Dunajem.

W portach na wybrzeżu morskim Ukrainy przeładowano w obecnym roku niespełna 51 mln ton towarów. Oznacza to trzykrotny spadek względem ilości notowanych rok wcześniej.

Praca portów została praktycznie zatrzymana 24 lutego, po rozpoczęciu przez Federację Rosyjską zbrojnej inwazji na Ukrainę. Częściowo została przywrócona w sierpniu, po zawarciu porozumienia umożliwiającego Ukraińcom eksport towarów – głównie zboża.

Cały czas prężnie działają jednak porty rzeczne nad Dunajem. W nich zanotowano ruch kilka razy większy niż w roku 2021.

Brak możliwości eksportu drogą morską jest szczególnie dotkliwy dla ukraińskiego przemysłu stalowego. W wyniku trwającej wojny państwo straciło możliwość sprzedaży – w każdym miesiącu – 1,3 mln ton rudy żelaza, 151 tys. ton surówki hutniczej, 192 tys. półproduktów i 218 tys. ton gotowych wyrobów stalowych. Oznacza to miesięczne straty sięgające 420 mln dolarów.

Kolej nie jest w stanie zapewnić takich możliwości transportu jak statki. Pociągi z ukraińskimi towarami muszą czekać w długich kolejkach na granicy z Unią Europejską.

Przez 11 miesięcy obecnego roku eksport rudy żelaza z Ukrainy był o prawi 43 proc. mniejszy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

gmk.center

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ryanair sprzeciwia się marnowaniu pieniędzy podatników

Sąd w Luksemburgu poparł sprzeciw irlandzkiej linii lotniczej Ryanair wobec pomocy włoskiego państwa, zatwierdzonej przez Unię Europejską, dla linii lotniczych dotkniętych pandemią COVID-19.
2 MIN CZYTANIA

Komisja Europejska pomyliła się o rząd wielkości

Nowe regulacje Unii Europejskiej wywołają znacznie większy wzrost kosztów produkcji samochodów osobowych i ciężarowych niż pokazały początkowe szacunki Komisji Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Elektryki są i będą drogie oraz nieekologiczne

Represjonowanie właścicieli aut spalinowych, a z drugiej strony subwencje i agresywny marketing aut elektrycznych zdewastują rynek motoryzacyjny. Coś, co jest wmuszane, a przy tym objęte ogromną kuratelą państwa, niczym sensownym nie zaowocuje.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska kupi setki milionów szczepionek na COVID-19

Mimo renegocjacji kontraktu z 2021 roku na dostawy szczepionek przeciwko COVID-19 od firmy Pfizer/BioNTech, Komisja Europejska i tak kupi setki milionów preparatów.
< 1 MIN CZYTANIA

Lewicowa Dania wzorem do naśladowania dla antyimigranckiej prawicy

Politycy prawicowych ugrupowań z całej Europy stawiają za wzór ustawowe rozwiązanie migracyjne, które obowiązuje w rządzonej przez socjaldemokratów Danii.
< 1 MIN CZYTANIA

Rosja masowo kradnie i wywozi zboże z Ukrainy

Od rozpoczęcia inwazji w lutym ubiegłego roku, Rosja ukradła i wywiozła z terytorium Ukrainy 4 miliony ton zboża. Ukraina monitoruje, do jakich odbiorców jej zboże trafia.
< 1 MIN CZYTANIA