fbpx
sobota, 27 kwietnia, 2024
Strona głównaTransportUkraińskie porty morskie umarły, ale rzeczne kwitną

Ukraińskie porty morskie umarły, ale rzeczne kwitną

W obecnym roku zanotowano znaczny spadek obrotu towarowego w ukraińskich portach morskich, ale jednocześnie duże wzrosty są widoczne w portach nad Dunajem.

W portach na wybrzeżu morskim Ukrainy przeładowano w obecnym roku niespełna 51 mln ton towarów. Oznacza to trzykrotny spadek względem ilości notowanych rok wcześniej.

Praca portów została praktycznie zatrzymana 24 lutego, po rozpoczęciu przez Federację Rosyjską zbrojnej inwazji na Ukrainę. Częściowo została przywrócona w sierpniu, po zawarciu porozumienia umożliwiającego Ukraińcom eksport towarów – głównie zboża.

Cały czas prężnie działają jednak porty rzeczne nad Dunajem. W nich zanotowano ruch kilka razy większy niż w roku 2021.

Brak możliwości eksportu drogą morską jest szczególnie dotkliwy dla ukraińskiego przemysłu stalowego. W wyniku trwającej wojny państwo straciło możliwość sprzedaży – w każdym miesiącu – 1,3 mln ton rudy żelaza, 151 tys. ton surówki hutniczej, 192 tys. półproduktów i 218 tys. ton gotowych wyrobów stalowych. Oznacza to miesięczne straty sięgające 420 mln dolarów.

Kolej nie jest w stanie zapewnić takich możliwości transportu jak statki. Pociągi z ukraińskimi towarami muszą czekać w długich kolejkach na granicy z Unią Europejską.

Przez 11 miesięcy obecnego roku eksport rudy żelaza z Ukrainy był o prawi 43 proc. mniejszy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

gmk.center

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Sztuczna inteligencja pomogła wyłudzić 600 milionów euro z unijnych dotacji

22 osoby zostały zatrzymane we Włoszech, Austrii, Rumunii i na Słowacji w związku z oskarżeniami o wyłudzenie kilkuset milionów euro pochodzących z unijnych funduszy na odbudowę po pandemii COVID-19.
2 MIN CZYTANIA

Małopolska przyciąga więcej gości niż kurorty nad Morzem Śródziemnym

W 2023 roku zarezerwowano przez internet w Unii Europejskiej rekordową liczbę noclegów na wynajem krótkoterminowy.
2 MIN CZYTANIA

Chcesz zrobić karierę w unijnych instytucjach i pochodzisz z Europy Wschodniej? Masz duży problem

W ubiegłym roku ani jeden obywatel pochodzący z krajów Europy Środkowo-Wschodniej nie zajął kierowniczego stanowiska w jednostkach administracji Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA