fbpx
środa, 21 lutego, 2024
Strona głównaBiznesAmerykańscy przedsiębiorcy sami zbierają dane o preferencjach klientów

Amerykańscy przedsiębiorcy sami zbierają dane o preferencjach klientów

Od stycznia tego roku Google zaczyna wycofywać się z plików cookies, co oznacza, że firmom – zwłaszcza małym i średniej wielkości – będzie trudniej pozycjonować swoje reklamy. Poszukiwane są alternatywy.

Niedawne badanie przeprowadzone przez amerykańską agencję doradztwa marketingowego UpCity wykazało, że prawie 90 proc. małych i średnich przedsiębiorców obawia się utraty dostępu do danych tzw. stron trzecich. Obawy tego rodzaju żywi dokładnie 89 proc. amerykańskich przedsiębiorców zatrudniających 100 lub więcej pracowników oraz 82 proc. firm mających mniej niż 100 pracowników. Te obawy wiążą się z faktem, że koncern Google – przede wszystkim pod presją organizacji konsumenckich oraz państwowych legislatorów przeciwdziałających gromadzeniu danych konsumenckich – zamierza wycofać w ogóle praktykę wykorzystywania plików cookie.

Ankieta UpCity została rozesłana do 300 analityków marketingowych zajmujących się dotarciem reklamowym małych i średniej wielkości przedsiębiorców do potencjalnych klientów.

Firmy same gromadzą dane

UpCity zapytało, co zamierzają zrobić przedsiębiorcy w obliczu odebrania im takiego narzędzia dotarcia reklamowego, jakim są pliki cookies. Małe i średniej wielkości firmy odpowiedziały, że wobec takiej zmiany na rynku, już teraz zaczynają same gromadzić i analizować dane o preferencjach klientów. 70 proc. respondentów zamierza ich używać do bardziej ukierunkowanych kampanii reklamowych, a 59 proc. do prognozowania zmieniających się mód i trendów rynkowych.

Ponad połowa przedsiębiorców (57 proc.) już teraz wykorzystuje dane w celu skuteczniejszej segmentacji rynku, czyli trafiania dokładnie do tych klientów, na których im najbardziej zależy.

Finansowy efekt działań

Zapytano też o wymierny cel zbierania danych. Najczęściej przedsiębiorcy mówili o korzystnym zwrocie z inwestycji (ROI) – tak odpowiedziało 47 proc. respondentów ankiety. Istotne było także obniżenie kosztu pozyskania klienta. Tak zwany współczynnik konwersji miał znaczenie dla 31 proc. przedsiębiorców, zwiększenie ruchu w witrynie sprzedażowej – dla 29 proc., a wskaźniki zaangażowania – dla 28 proc.

Należy jednak pamiętać, że amerykańskie MŚP są odpowiednio większe od europejskich, a zwłaszcza polskich, zaś samodzielne zbieranie i analizowanie danych jest kosztowne – musi to robić ktoś w firmie w tym wyspecjalizowany. Być może niektóre średniej wielkości polskie przedsiębiorstwa będzie stać na zlecenie tego zadania na zewnątrz, jakiejś specjalistycznej agencji reklamowej.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Coraz więcej niewypłacalnych firm i branż

W 2023 r. niemal wszystkie branże i sektory polskiej gospodarki zanotowały wzrost niewypłacalności. Niepokojące jest zwłaszcza to, że w tym roku nie będzie lepiej.
4 MIN CZYTANIA

Polska eksportuje żywność na potęgę!

W 2023 roku padł kolejny rekord w eksporcie towarów rolno-spożywczych z Polski. To zasługa kilku czynników.
2 MIN CZYTANIA

Nowe regulacje, czyli nowy biznes

Zbliża się termin publikacji w Dzienniku Urzędowym UE nowelizacji dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych, której najważniejsze zmiany będą musiały być wdrożone w stosunku do istniejących instalacji od 2026 r.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Trudeau przekroczył uprawienia pacyfikując „Konwój Wolności”!

Po dwóch latach batalii sądowej Kanadyjski Sąd Federalny orzekł, że rząd premiera Kanady przekroczył prawo korzystając ze specjalnych uprawnień i szykanując kierowców protestujących m.in. przeciwko przymusowi szczepień na COVID-19.
2 MIN CZYTANIA

Coraz więcej niewypłacalnych firm i branż

W 2023 r. niemal wszystkie branże i sektory polskiej gospodarki zanotowały wzrost niewypłacalności. Niepokojące jest zwłaszcza to, że w tym roku nie będzie lepiej.
4 MIN CZYTANIA

Sklepy stają się siedliskiem przestępczości?

Rośnie liczba przypadków kradzieży, a nawet rozbojów w placówkach handlowych. Czy jednak na pewno – jak twierdzą eksperci – dzieje się tak z powodu biedy?
5 MIN CZYTANIA