Z najnowszego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polscy pracownicy oczekują od pracodawców podwyżek oraz premii, ale też wprowadzenia czterodniowego tygodnia pracy. Z takiego benefitu chętnie skorzystałby już co trzeci ankietowany pracownik.
Inflacja determinuje oczekiwania
Przez towarzyszącą nam od roku podwyższoną inflację i rosnące koszty życia polscy pracownicy liczą naturalnie na to, że pracodawcy będą wychodzić im naprzeciw i zapewnią odpowiednie wynagrodzenie. Aktualnie, gdyby polscy pracownicy mogli poprosić o coś swojego pracodawcę, to najczęściej porozmawialiby o podwyżce (73 proc.) oraz premii (63 proc.). Co ciekawe, na trzecim miejscu pojawił się czterodniowy tydzień pracy, który pasowałby jednej trzeciej ankietowanych.
Kolejnymi benefitami wymienianymi przez polskich pracowników są dofinansowanie dojazdów do pracy (29 proc.) oraz darmowe wyżywienie w pracy (25 proc.). Z kolei co czwarty respondent powiedział, że chciałby dostać od pracodawcy dodatkowe dni wolne od pracy.
Skrócenie tygodnia pracy i oczekiwanie na dodatkowe dni wolne to trend, który zyskał popularność w wyniku pandemii, a pracodawcy powinni pamiętać o tym w swoich strategiach zarządzania zasobami ludzkimi. Pracownicy, szczególnie ci z pokolenia Z, oczekują równowagi między pracą a życiem prywatnym, a dla wielu z nich czas wolny i odpoczynek są równie ważne co wynagrodzenie
– powiedział Krzysztof Inglot z Perosonnel Service.
Przewidujemy, że oczekiwania te będą rosły, szczególnie w kontekście dbałości o zdrowie psychiczne pracowników. Do tego trendu przyczynią się też demografia, czyli spadek liczby osób na rynku pracy, ale też sztuczna inteligencja i automatyzacja, które przejmą liczne, zwłaszcza powtarzalne i rutynowe zadania
– dodał.
17 proc. respondentów chciałoby pracy zdalnej przez 2-3 dni w tygodniu, a 14 proc. osób wskazało dofinansowanie zdalnych form rozrywki, jak np. Netflix.
Takie benefity dostajemy najczęściej
„Barometr Polskiego Rynku Pracy” wykazał, że aktualnie benefity pozapłacowe dostaje 30 proc. pracowników. Personnel Service poinformował, że najczęściej są to bony i rabaty (52 proc.), a także prywatna opieka medyczna (45 proc.). Popularne są też paczki na święta (44 proc.) oraz imprezy integracyjne (41 proc.).