fbpx
niedziela, 4 czerwca, 2023
Strona głównaBiznesCo dalej z polską branżą drobiarską?

Co dalej z polską branżą drobiarską?

W 2023 r. Polska najprawdopodobniej pozostanie unijnym liderem w eksporcie drobiu do krajów trzecich.

W 2023 r. polska branża drobiarska najprawdopodobniej będzie się rozwijać – twierdzi dr Dorota Pasińska z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Ekspertka wskazała, że sektor ten rozwija się dynamicznie już od 2004 r., a jego kondycja „nie jest zła”.

Zdaniem dr Pasińskiej w bieżącym roku nasz kraj pozostanie unijnym liderem w eksporcie drobiu do krajów trzecich. Z drugiej strony import drobiu do naszego kraju pozostanie niewielki. Jeśli chodzi o spożycie takiego mięsa w naszym kraju, to w opinii ekspertki będzie się ono prawdopodobnie utrzymywać na relatywnie wysokim poziomie, podobnym jak w  roku ubiegłym. W efekcie drób pozostanie drugim, po wieprzowinie, najczęściej spożywanym przez Polaków rodzajem mięsa.

Na wzrost popytu na drób może wpłynąć konsumpcja tego mięsa przez uchodźców z Ukrainy, ale też drożejąca wieprzowina. Szansą dla rozwoju produkcji jest dywersyfikacja rynków zbytu oraz niszowe rodzaje produkcji, jak produkcja ekologiczna i chów bez antybiotyków.

Jeśli chodzi o ryzyka dla rynku drobiu, to istotnym czynnikiem w 2023 r. pozostanie ptasia grypa. Według dr Pasińskiej obecnie ryzyko wystąpienia tej choroby jest większe niż dekadę temu, a choroba traci swój sezonowy charakter i jej ogniska obserwuje także w lecie. Drugim zagrożeniem dla sektora drobiarskiego w Polsce mogą być ograniczenia eksportu wynikające z przyczyn politycznych. Dr Pasińska zwróciła też uwagę m.in. na zakaz uboju rytualnego czy potencjalnie niekorzystne zapisy dotyczące drobiu w negocjowanych umowach o wolnym handlu. Podkreśliła, że w UE obowiązują wyższe wymogi dotyczące chociażby dobrostanu zwierząt i ochrony środowiska niż w niektórych krajach spoza Unii.

– Zagrożeniem dla sektora może okazać się rozwój produktów substytucyjnych – np. wegetariańskich, wegańskich, owadzich – czy znaczne potanienie np. wieprzowiny – podsumowała ekspertka.

PAP

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Przedsiębiorcy tracą na zakazie cesji wierzytelności

Zakaz cesji wierzytelności utrudnia działalność gospodarczą oraz dostęp mniejszych firm do finansowania.
3 MIN CZYTANIA

Jak przedsiębiorcy radzą sobie z inflacją?

Zamykanie firmy czy redukcja personelu to ostateczność, przed którą wzdraga się większość przedsiębiorców, więc robią wszystko, by przetrwać na pełnym wyzwań rynku. Dokucza zwłaszcza inflacja, wobec której podejmują przeciwdziałania.
4 MIN CZYTANIA

Czy Bruksela przywróci w Polsce możliwość reklamowania aptek?

Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego omówiła petycję Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET w sprawie zakazu reklamy aptek w Polsce. Zdaniem wnioskodawców zakaz nie przystaje do współczesnych realiów.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polski rynek usług pocztowych rośnie

Wartość polskiego rynku usług pocztowych rośnie już kolejny rok z rzędu. Wszystko dzięki prężnie działającemu sektorowi e-commerce.
2 MIN CZYTANIA

Producenci frytek wykorzystują rolników?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie możliwego wykorzystywania przewagi kontraktowej na rynku frytek i chipsów.
< 1 MIN CZYTANIA

Coraz więcej inwestycji greenfield w Polsce

W 2022 roku Polska znalazła się w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o liczbę projektów inwestycyjnych typu greenfield.
2 MIN CZYTANIA