fbpx
piątek, 17 maja, 2024
Strona głównaBiznesCo jest warunkiem sukcesu start-upu? Naukowcy to wiedzą

Co jest warunkiem sukcesu start-upu? Naukowcy to wiedzą

Naukowcy przebadali reprezentatywną grupę firm startujących na rynku. Pod uwagę wzięto typy osobowości i cechy charakteru ich założycieli. Wnioski mogą być zaskakujące.

Naukowcy, przede wszystkim socjologowie i psychologowie społeczni z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii, Uniwersytetu Oksfordzkiego oraz dwóch australijskich uniwersytetów, przepytali 21 tysięcy założycieli start-upów. Udowadniają oni, że kluczowym elementem warunkującym powodzenie na rynku nowego przedsięwzięcia biznesowego jest połączenie konkretnych cech osobowości oraz charakteru założycieli firm, którzy powinni działać w zespole.

Sześć cech założycieli

Wyłoniono sześć cech założycieli start-upów, które decydują o sukcesie i dalszym „być albo nie być” młodej firmy na rynku. Należą do nich: upór w dążeniu do podejmowania różnych działań firmy, otwartość na nowości rynkowe, bezkompromisowa odwaga, otwartość na przygodę biznesową oraz wyższy niż u przeciętnego człowieka poziom energii założyciela.

Posiadanie tych cech pozwala podobno przewidzieć sukces na rynku znacznie lepiej niż inne czynniki, takie jak branża, do której należy firma czy wiek założyciela.

– Przy tym firmy posiadające trzech lub więcej założycieli mają ponaddwukrotnie większe szanse na sukces, niż start-upy zakładane samodzielnie – stwierdza w komentarzu do wniosków z badania Fabian Stephany, współautor z Oksfordu.

Sukces jest tylko w zespole

– Tylko zespołowa praca założycieli firmy, posiadających mieszaninę cech wymienionych w badaniu, jest warunkiem osiągnięcia sukcesu rynkowego start-upu – uważają badacze. Przede wszystkim młoda firma potrzebuje założyciela, który jest „niesamowicie fajny”, drugiego, będącego „uczonym programistą” oraz trzeciego, który jest realistą i „pilnuje interesu” (finansów firmy). Taki model działania zespołu młodej firmy uważany jest za optymalny.

Gdy firma rośnie

Najnowsze badanie EFL pod nazwą „Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce. Pod lupą”, pozwoliło na identyfikację pięciu segmentów firm na różnych etapach rozwoju, takich jak „niemowlak”, „nastolatek”, „student”, „dorosły”, „dojrzały”. Najmniej, bo tylko 11 proc., jest w Polsce firm „niemowlaków”, czyli zatrudniających mniej niż pięciu pracowników i działających krócej niż rok. Na etapie „nastolatka” i „dorosłego” znajduje się już po 18 proc. ankietowanych przedsiębiorstw, a 15 proc. z nich „studiuje”. „Niemowlaki” w zdecydowanej większości mają wyspecjalizowaną ofertę (94 proc. z nich). Skupiają się przede wszystkim na wzroście liczby klientów i sprzedaży. W mniejszym stopniu liczą się rentowność firmy czy wielkość udziałów w rynku.

Najmłodsze firmy są również najmocniej ze wszystkich organizacji przekonane o unikatowości swoich produktów lub usług. Nowo powstałe przedsiębiorstwa zdecydowanie częściej niż ich starsi koledzy wskazują także na wysokie koszty działalności. Dla nich większym wyzwaniem niż dla pozostałych jest zbudowanie pozycji rynkowej. By się to jednak udało, konieczne jest właśnie połączenie unikatowych cech osobowości i charakteru założycieli start-upów. Koniecznie muszą też pracować w zespole ludzi o uzupełniających się charakterach.

(według Scientific Reports oraz EFL)
Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA