fbpx
wtorek, 25 czerwca, 2024
Strona głównaFinanseCo Polacy sądzą o wprowadzeniu euro?

Co Polacy sądzą o wprowadzeniu euro?

Zdecydowana większość Polaków jest przeciwna wprowadzeniu w naszym kraju wspólnej waluty europejskiej i liczy, że nowy rząd się na to nie zdecyduje.

Aż 62,9 proc. Polaków jest przekonanych, że nowy polski rząd nie powinien dążyć do wprowadzenia w Polsce waluty euro – wynika z najnowszego sondażu IBRiS dla Radia Zet.

Zdecydowanie za wprowadzeniem euro jest 7,9 proc. badanych Polaków, a raczej za jego wprowadzeniem – 13,3 proc. ankietowanych. Na pytanie o wprowadzeniu euro w Polsce „raczej nie” odpowiedziało 19,5 proc. respondentów, natomiast aż 43,4 proc. wskazało odpowiedź „zdecydowanie nie”. Odsetek osób niezdecydowanych wyniósł natomiast 15,9 proc.

Radio Zet sprecyzowało, że przeciwko wprowadzeniu w Polsce euro są głównie wyborcy Prawa i Sprawiedliwości, bo aż 85 proc. spośród tych, którzy są zdecydowanie na „nie” to właśnie sympatycy tego ugrupowania. Wśród osób popierających wprowadzenie euro w naszym kraju aż 43 proc. to zwolennicy Koalicji Obywatelskiej, PL2050, PSL-u lub Lewicy.

Euro wprowadzono w 1 stycznia 1999 r. jako walutę rozliczeniową w 11 państwach członkowskich. Dzisiaj natomiast euro jest oficjalną walutą w 20 krajach członkowskich Unii Europejskiej, co oznacza, że ze wspólnego pieniądza korzysta prawie 350 mln Europejczyków. Jeśli chodzi o wprowadzenie euro w innych krajach Europy, to takie plany na 2024 rok ma Bułgaria, a w latach 2027-2028 chce to zrobić Rumunia.

Źródło: Radio Zet
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Klauzule abuzywne w umowach z przedsiębiorcami? Dobra wiadomość dla jednoosobowych działalności gospodarczych

Konsumencka ochrona przedsiębiorców to temat, który zyskuje na znaczeniu w kontekście zmian legislacyjnych oraz rozwoju praktyk handlowych. Tradycyjnie, ochrona konsumentów dotyczyła jedynie osób fizycznych uczestniczących w obrocie prawnym w sposób niezwiązany bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą. W ostatnich latach obserwuje się jednak tendencję do rozszerzania przepisów ochronnych również na przedsiębiorców – szczególnie tych niezrzeszonych w ramach rozbudowanych struktur spółkowych, którzy często znajdują się w gorszej pozycji negocjacyjnej w relacjach z większymi i wyspecjalizowanymi podmiotami.
5 MIN CZYTANIA

Ceny nadal rosną, chociaż wolniej niż rok temu. Sprawdź, co znajduje się w czołówce drożyzny

Dynamika jednocyfrowego wzrostu cen hamuje kolejny miesiąc z rzędu. W marcu codzienne zakupy w sklepach zdrożały o 2,1 proc. rdr. Tym razem na 17 analizowanych kategorii już tylko jedna zaliczyła dwucyfrową podwyżkę. Poza tym 7 grup towarów wykazało jednocyfrowy wzrost i aż 9 segmentów było na minusie.
3 MIN CZYTANIA

Dwa filary kompleksowej polityki mieszkaniowej [WYWIAD]

Skuteczna polityka mieszkaniowa powinna łączyć w sobie dwa bardzo ważne elementy: uczciwy i atrakcyjny kredyt hipoteczny oraz projekt budowy mieszkań na wynajem. W jaki sposób? Wyjaśniają to nasi eksperci – Krzysztof Czerkas i Krzysztof Oppenheim.
11 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA