fbpx
sobota, 13 lipca, 2024
Strona głównaFinanseCoraz mniej firm podnosi marże

Coraz mniej firm podnosi marże

Ponad połowa polskich firm dobrze oceniała swoją sytuację finansową pod koniec 2023 roku, ale nastroje na przyszłość są gorsze.

Pod koniec 2023 roku dokładnie 51 proc. przedsiębiorstw z Polski relatywnie dobrze oceniało swoją sytuację finansową – wynika z badania przeprowadzonego przez Polski Instytut Ekonomiczny. Najlepiej o swojej kondycji wypowiadały się firmy IT.

Choć większość polskich firm pozytywnie oceniało swoje finanse w 2023 roku, to jednak kontynuacji takiego stanu spodziewa się 47 proc., a 16 proc. prognozuje, że ich przyszła sytuacja finansowa będzie trudna.

Najwyższy odsetek wskazań na dobrą lub bardzo dobrą sytuację finansową w 2023 r. dotyczył branży informacja i komunikacja – aż 73 proc. Podobnie wypadły finanse i ubezpieczenia (67 proc.) oraz działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (63 proc.). Natomiast aż co piąta firma transportowa (25 proc.) oceniła swoją kondycję finansową w 2023 r. jako złą lub bardzo złą

– napisano w „Tygodniku Gospodarczym” PIE.

Najbardziej optymistycznie o przyszłości wypowiadają się przedstawiciele branży informacji i komunikacji, wśród których aż 68 proc. przewiduje, że ich sytuacja finansowa będzie dobra lub bardzo dobra. Nieco mniej pozytywnie o kolejnych miesiącach mówią ankietowani z firm firm finansowych i ubezpieczeniowych (50 proc.) oraz zajmujących się działalnością profesjonalną, naukową i techniczną (59 proc.). Najbardziej pesymistyczni są przedstawiciele transportu, spedycji i logistyki (TSL) – tylko 23 proc. z nich uważa, że ich firmy będą w 2024 roku miały dobrą lub bardzo dobrą sytuację finansową.

Marże idą w górę

PIE sprawdził też strategię polskich firm odnośnie marż. Jak się okazuje, w 2023 roku marże podniosła jedna czwarta firm, a jedna piąta je obniżyła. Dla porównania, w 2022 roku marże podniosło 40 proc. badanych przedsiębiorstw, a jedna piąta je obniżyła. Jeśli chodzi o 2023 rok, to firmy, które zdecydowały się na podwyżkę marż najczęściej też pozytywnie wypowiadały się o swojej sytuacji finansowej.

Najczęściej marże podnosili przedstawiciele branż związanych z obsługą rynku nieruchomości oraz pozostałą działalnością usługową (po 30 proc.), a na obniżkę decydowały się firmy przesyłowe (36 proc.) oraz handlowe (29 proc.).

Źródło: PIE
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Rosną wynagrodzenia, ale i długi. Na ich spłatę trzeba pracować prawie cztery miesiące

Przeciętna pensja wzrosła o 11,3 proc. w ciągu roku i wynosi 5968 zł netto – wynika z danych GUS za kwiecień 2024 roku. To dobre informacje, ale niestety tracą na optymizmie w zestawieniu z zadłużeniem konsumentów, które również rośnie. Średni dług osoby wpisanej do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynosi obecnie 21 940 zł, a więc o 13,9 proc. więcej niż jeszcze rok temu.
5 MIN CZYTANIA

Klauzule abuzywne w umowach z przedsiębiorcami? Dobra wiadomość dla jednoosobowych działalności gospodarczych

Konsumencka ochrona przedsiębiorców to temat, który zyskuje na znaczeniu w kontekście zmian legislacyjnych oraz rozwoju praktyk handlowych. Tradycyjnie, ochrona konsumentów dotyczyła jedynie osób fizycznych uczestniczących w obrocie prawnym w sposób niezwiązany bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą. W ostatnich latach obserwuje się jednak tendencję do rozszerzania przepisów ochronnych również na przedsiębiorców – szczególnie tych niezrzeszonych w ramach rozbudowanych struktur spółkowych, którzy często znajdują się w gorszej pozycji negocjacyjnej w relacjach z większymi i wyspecjalizowanymi podmiotami.
5 MIN CZYTANIA

Ceny nadal rosną, chociaż wolniej niż rok temu. Sprawdź, co znajduje się w czołówce drożyzny

Dynamika jednocyfrowego wzrostu cen hamuje kolejny miesiąc z rzędu. W marcu codzienne zakupy w sklepach zdrożały o 2,1 proc. rdr. Tym razem na 17 analizowanych kategorii już tylko jedna zaliczyła dwucyfrową podwyżkę. Poza tym 7 grup towarów wykazało jednocyfrowy wzrost i aż 9 segmentów było na minusie.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA