fbpx
poniedziałek, 16 września, 2024
Strona głównaFinanseCoraz większe zatory płatnicze w polskiej gospodarce

Coraz większe zatory płatnicze w polskiej gospodarce

Początek 2023 r. zapisał się rekordowym wzrostem zatorów płatniczych w polskiej gospodarce.

W pierwszym kwartale 2023 r. odnotowano znaczący wzrost odsetka firm z należnościami przeterminowanymi o ponad 60 dni. Według najnowszego badania Skaner Małych i Średnich Przedsiębiorstw przeprowadzonego przez BIG InfoMonitor wzrost ten – w porównaniu do ostatniego kwartału 2022 r. – wyniósł aż 12 proc.

Jak się okazuje w pierwszym kwartale 2023 r. opóźnienia w płatnościach wynoszące co najmniej dwa miesiące odczuło aż 47 proc. firm. Dla porównania w analogicznym okresie rok temu odsetek ten wynosił 33 proc., a dwa lata temu – 39 proc. Dwumiesięczne opóźnienia zgłaszają zwłaszcza małe (10-49 pracowników) i średnie (50-249 pracowników) przedsiębiorstwa.

– Przedłużające się oczekiwanie na płatność może skutecznie zachwiać płynnością finansową przedsiębiorcy-wierzyciela. Brak środków na koncie najczęściej prowadzi do problemów z terminowym regulowaniem własnych zobowiązań wobec kontrahentów, pracowników, instytucji finansowych i podatkowych, a w ekstremalnych sytuacjach może doprowadzić nawet do bankructwa – powiedział cytowany w komunikacie prasowym Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Na opóźnienia płatności powyżej 60 dni skarżą się szczególnie przedsiębiorcy z sektora handlowego i transportowego. W ostatnim kwartale wzrost liczby firm handlowych dotkniętych tym problemem wyniósł aż 28 pkt proc. – do poziomu 63 proc., a w transporcie 18 pkt proc. – do 44 proc. Wzrost o 10 pkt proc. odnotowano też w usługach, gdzie opóźnienia płatności dotknęły 38 proc. firm. Wyjątkiem jest sektor budowlany, w którym odnotowano spadek problemów z zatorami o 11 pkt. proc. i o tym zjawisku mówi 28 proc. przedstawicieli tego sektora.

– To pokazuje jak zmienna jest sytuacja. W przypadku firm handlowych występuje duża konkurencja. Firmy te działają zazwyczaj na niskich marżach. Jednym ze sposobów zwiększenia konkurencyjności swojej oferty jest udzielanie odroczonych terminów płatności. Niestety w obecnych czasach część kontrahentów firm handlowych, z uwagi na pogorszenie nastrojów konsumenckich, ma trudności z upłynnieniem swoich towarów. Opóźniają więc płatność dla firmy handlowej, szczególnie handlu hurtowego. W przypadku firm transportowych, z uwagi na wzrost ceny ich usług, część usługobiorców nie ma możliwości terminowego regulowania swoich zobowiązań wobec firm transportowych. Zjawisko to dotyczy również przewozów pasażerskich – wyjaśnił prof. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor (Grupa BIK).

BIG InfoMonitor
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Coraz większe długi mikrofirm. Ich zaległości przebiły 5 miliardów złotych

Jednoosobowe działalności gospodarcze to dominująca pod względem liczebności część polskiego biznesu. One również wiodą prym pod względem zadłużenia. Niemal 2/3 wszystkich przedsiębiorstw widniejących w Krajowym Rejestrze Długów to właśnie najmniejsze podmioty. Mają 5,06 mld zł przeterminowanych zobowiązań, a najnowsza Analiza wiarygodności płatniczej KRD wskazuje, że pogarsza się także ich scoring.
5 MIN CZYTANIA

Rosną wynagrodzenia, ale i długi. Na ich spłatę trzeba pracować prawie cztery miesiące

Przeciętna pensja wzrosła o 11,3 proc. w ciągu roku i wynosi 5968 zł netto – wynika z danych GUS za kwiecień 2024 roku. To dobre informacje, ale niestety tracą na optymizmie w zestawieniu z zadłużeniem konsumentów, które również rośnie. Średni dług osoby wpisanej do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynosi obecnie 21 940 zł, a więc o 13,9 proc. więcej niż jeszcze rok temu.
5 MIN CZYTANIA

Klauzule abuzywne w umowach z przedsiębiorcami? Dobra wiadomość dla jednoosobowych działalności gospodarczych

Konsumencka ochrona przedsiębiorców to temat, który zyskuje na znaczeniu w kontekście zmian legislacyjnych oraz rozwoju praktyk handlowych. Tradycyjnie, ochrona konsumentów dotyczyła jedynie osób fizycznych uczestniczących w obrocie prawnym w sposób niezwiązany bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą. W ostatnich latach obserwuje się jednak tendencję do rozszerzania przepisów ochronnych również na przedsiębiorców – szczególnie tych niezrzeszonych w ramach rozbudowanych struktur spółkowych, którzy często znajdują się w gorszej pozycji negocjacyjnej w relacjach z większymi i wyspecjalizowanymi podmiotami.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA