fbpx
piątek, 14 czerwca, 2024
Strona głównaFinanseDłużnicy są dyscyplinowani, lepsza jest płynność firm

Dłużnicy są dyscyplinowani, lepsza jest płynność firm

W drugim, a szczególnie w trzecim kwartale bieżącego roku zaczęło ubywać nierzetelnych dłużników zalegających firmom z płatnościami ponad 60 dni. Z badania Skanera MŚP, przeprowadzonego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że poprawiła się ściągalność należności, przede wszystkim w sektorze handlu i usług. Gorzej pod tym względem działo się w branży transportowej, budownictwie oraz w przemyśle.

Eksperci InfoMonitor BIG podsumowali najnowsze badanie wskazując na dobry trend – polepsza się jakość rozliczeń pomiędzy firmami. Odsetek firm sygnalizujących, że ich kontrahenci w ostatnich sześciu miesiącach opóźnili płatność o ponad 60 dni spadł do 32,9 procent – w porównaniu do blisko 50 procent w trzecim kwartale ubiegłego roku.

– Zauważamy, że trzeci kwartał tego roku jest kolejnym, w którym odsetek poszkodowanych spada. Jest to ewidentny przykład większej odpowiedzialności i zapobiegliwości prowadzących biznesy, co potwierdza m.in. fakt, że w tej samej grupie badanych mikro, małych i średnich firm aż 23,4 procent nie stosuje obecnie w rozliczeniach odroczonego terminu płatności, podczas gdy w zeszłym roku deklarowało to 10,4 procent z nich – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Szef InfoMonitora jest przy tym przekonany, że na poprawę sytuacji firm wpłynęło wykorzystanie różnych narzędzi pomocowych przygotowanych przez państwo w okresie pandemii.

Różnie w różnych branżach

Sytuacja poszczególnych branż zmagających się z zaległymi zobowiązaniami jest jednak zróżnicowana. Nadal niedobrze wygląda to w branży transportowej, w której zaległości przekraczające 60 dni sygnalizuje aż 44,1 procent firm i w przemyśle – 41 procent.

Za to w branży handlowej o dużych opóźnieniach mówi zaledwie 29,4 procent firm, w budownictwie – 23,3 (niemniej przybyło tu opóźnionych płatności krótkoterminowych), najmniej zaś problemów sygnalizują usługodawcy – 19,3 procent firm.

Co wpłynęło na poprawę ściągalności zobowiązań kontrahentów i tym samym płynności firm MŚP, szczególnie tych należących do sektora usługowego?

Po pierwszym szoku lockdownu, gdy MŚP starały się utrzymać wielkość sprzedaży i szukały nowych rynków oraz sposobów dotarcia do klientów, firmy zaczęły baczniej zwracać uwagę na terminowość rozliczeń. Na czoło ich działań wysunęły się więc te, które zmierzały do poprawy płynności finansowej. InfoMonitor BIG podaje, że MŚP zastosowały przede wszystkim zasadę ograniczonego zaufania, czyli dokładniej sprawdzały partnerów biznesowych (robiło tak 13,8 procent firm). Zaczęły też o wiele szybciej reagować na opóźnienia płatności (11,2 procent) nie dopuszczając do ich przeciągania przez kontrahentów. Prawie co dziesiąta firma wymagała od swoich kontrahentów przedpłat, a blisko pięć procent zatrudniło firmę windykacyjną. Często do uregulowania płatności mobilizowała dłużnika już sama groźba wpisania go do któregoś rejestru dłużników prowadzonych przez biura informacji gospodarczej. Część, szczególnie średniej wielkości firm, korzystała i nadal korzysta z ubezpieczenia należności oraz z faktoringu.

 

 

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Klauzule abuzywne w umowach z przedsiębiorcami? Dobra wiadomość dla jednoosobowych działalności gospodarczych

Konsumencka ochrona przedsiębiorców to temat, który zyskuje na znaczeniu w kontekście zmian legislacyjnych oraz rozwoju praktyk handlowych. Tradycyjnie, ochrona konsumentów dotyczyła jedynie osób fizycznych uczestniczących w obrocie prawnym w sposób niezwiązany bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą. W ostatnich latach obserwuje się jednak tendencję do rozszerzania przepisów ochronnych również na przedsiębiorców – szczególnie tych niezrzeszonych w ramach rozbudowanych struktur spółkowych, którzy często znajdują się w gorszej pozycji negocjacyjnej w relacjach z większymi i wyspecjalizowanymi podmiotami.
5 MIN CZYTANIA

Ceny nadal rosną, chociaż wolniej niż rok temu. Sprawdź, co znajduje się w czołówce drożyzny

Dynamika jednocyfrowego wzrostu cen hamuje kolejny miesiąc z rzędu. W marcu codzienne zakupy w sklepach zdrożały o 2,1 proc. rdr. Tym razem na 17 analizowanych kategorii już tylko jedna zaliczyła dwucyfrową podwyżkę. Poza tym 7 grup towarów wykazało jednocyfrowy wzrost i aż 9 segmentów było na minusie.
3 MIN CZYTANIA

Dwa filary kompleksowej polityki mieszkaniowej [WYWIAD]

Skuteczna polityka mieszkaniowa powinna łączyć w sobie dwa bardzo ważne elementy: uczciwy i atrakcyjny kredyt hipoteczny oraz projekt budowy mieszkań na wynajem. W jaki sposób? Wyjaśniają to nasi eksperci – Krzysztof Czerkas i Krzysztof Oppenheim.
11 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA