fbpx
sobota, 2 grudnia, 2023
Strona głównaFinanseDłużnicy są dyscyplinowani, lepsza jest płynność firm

Dłużnicy są dyscyplinowani, lepsza jest płynność firm

W drugim, a szczególnie w trzecim kwartale bieżącego roku zaczęło ubywać nierzetelnych dłużników zalegających firmom z płatnościami ponad 60 dni. Z badania Skanera MŚP, przeprowadzonego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że poprawiła się ściągalność należności, przede wszystkim w sektorze handlu i usług. Gorzej pod tym względem działo się w branży transportowej, budownictwie oraz w przemyśle.

Eksperci InfoMonitor BIG podsumowali najnowsze badanie wskazując na dobry trend – polepsza się jakość rozliczeń pomiędzy firmami. Odsetek firm sygnalizujących, że ich kontrahenci w ostatnich sześciu miesiącach opóźnili płatność o ponad 60 dni spadł do 32,9 procent – w porównaniu do blisko 50 procent w trzecim kwartale ubiegłego roku.

– Zauważamy, że trzeci kwartał tego roku jest kolejnym, w którym odsetek poszkodowanych spada. Jest to ewidentny przykład większej odpowiedzialności i zapobiegliwości prowadzących biznesy, co potwierdza m.in. fakt, że w tej samej grupie badanych mikro, małych i średnich firm aż 23,4 procent nie stosuje obecnie w rozliczeniach odroczonego terminu płatności, podczas gdy w zeszłym roku deklarowało to 10,4 procent z nich – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Szef InfoMonitora jest przy tym przekonany, że na poprawę sytuacji firm wpłynęło wykorzystanie różnych narzędzi pomocowych przygotowanych przez państwo w okresie pandemii.

Różnie w różnych branżach

Sytuacja poszczególnych branż zmagających się z zaległymi zobowiązaniami jest jednak zróżnicowana. Nadal niedobrze wygląda to w branży transportowej, w której zaległości przekraczające 60 dni sygnalizuje aż 44,1 procent firm i w przemyśle – 41 procent.

Za to w branży handlowej o dużych opóźnieniach mówi zaledwie 29,4 procent firm, w budownictwie – 23,3 (niemniej przybyło tu opóźnionych płatności krótkoterminowych), najmniej zaś problemów sygnalizują usługodawcy – 19,3 procent firm.

Co wpłynęło na poprawę ściągalności zobowiązań kontrahentów i tym samym płynności firm MŚP, szczególnie tych należących do sektora usługowego?

Po pierwszym szoku lockdownu, gdy MŚP starały się utrzymać wielkość sprzedaży i szukały nowych rynków oraz sposobów dotarcia do klientów, firmy zaczęły baczniej zwracać uwagę na terminowość rozliczeń. Na czoło ich działań wysunęły się więc te, które zmierzały do poprawy płynności finansowej. InfoMonitor BIG podaje, że MŚP zastosowały przede wszystkim zasadę ograniczonego zaufania, czyli dokładniej sprawdzały partnerów biznesowych (robiło tak 13,8 procent firm). Zaczęły też o wiele szybciej reagować na opóźnienia płatności (11,2 procent) nie dopuszczając do ich przeciągania przez kontrahentów. Prawie co dziesiąta firma wymagała od swoich kontrahentów przedpłat, a blisko pięć procent zatrudniło firmę windykacyjną. Często do uregulowania płatności mobilizowała dłużnika już sama groźba wpisania go do któregoś rejestru dłużników prowadzonych przez biura informacji gospodarczej. Część, szczególnie średniej wielkości firm, korzystała i nadal korzysta z ubezpieczenia należności oraz z faktoringu.

 

 

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Polacy zauważają zagrożenie oszustwami finansowymi

Zdecydowana większość dorosłych Polaków zauważa, że w ostatnich latach nastąpił wzrost zagrożenia ze strony oszustów finansowych.
2 MIN CZYTANIA

Europejczycy wydają i oszczędzają coraz więcej

W 2022 roku wzrosły wydatki na towary i usługi oraz oszczędności gospodarstw domowych w Unii Europejskiej.
< 1 MIN CZYTANIA

PPK dają Polakom olbrzymie zyski

Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys poinformował, że w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych zgromadzono już 20,2 mld złotych.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Należy odblokować tereny pod zabudowę

Nie dalej jak do końca grudnia 2025 roku każda gmina powinna mieć uchwalony plan ogólny, który określi, co i gdzie można budować. Czy reforma planowania przestrzennego wyznaczy wreszcie jasne reguły dla inwestorów chcących budować, zabezpieczając zarazem interesy mieszkańców?
3 MIN CZYTANIA

Drobni przedsiębiorcy mają coraz więcej długów i próbują je restrukturyzować

Nawet nie upadłości firm, bo na ich miejsce wciąż powstają nowe, ale rosnąca niewypłacalność przedsiębiorców (a nawet całych sektorów) i prowadzone restrukturyzacje powinny stać się sygnałem alarmowym dla gospodarczych decydentów.
2 MIN CZYTANIA

Deweloperzy proponują priorytety mieszkaniowe na pierwsze sto dni rządu

Spójna i długofalowa strategia mieszkaniowa dla Polski, odblokowanie państwowych gruntów pod budowę, koniec z nieuprawnionymi odwołaniami od decyzji administracyjnych oraz zachęty podatkowe dla budownictwa – to główne postulaty środowiska deweloperów. Co na to politycy?
4 MIN CZYTANIA