„Mali i średni przedsiębiorcy stale mierzą się z wieloma wyzwaniami, takimi jak np. pandemia, zmieniające się środowisko podatkowe czy rosnąca inflacja. Dlatego potrzebują narzędzi, by być widoczni, pozyskiwać klientów i, niezależnie od sytuacji zewnętrznej, nie tylko przetrwać, ale się rozwijać” – mówi Michał Wrzesiński, prezes WeNet Group S.A. i profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Michał Wrzesiński

Czy dobrze rozumiem, że wcześniej, w dawniejszych zdecydowanie czasach, Wasza firma, obecnie swobodnie poruszająca się w sieci i korzystająca z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, była… papierowymi książkami telefoniczno-adresowymi?

Jesteśmy na rynku od trzydziestu lat. To prawda, że zaczynaliśmy jeszcze w latach 90-tych XX wieku od papierowych książek telefonicznych, wydawanych pod marką Panorama Firm i Polskie Książki Telefoniczne – pionierów marketingu lokalnego. Ich nakład w 2006 roku przekroczył ponad 4,5 miliona egzemplarzy.
Od 2012 roku już całkowicie skupiliśmy się na rozwiązaniach online – stronach www, pozycjonowaniu i pełnej digitalizacji marketingu MSP. Pod koniec roku 2019 doszło do połączenia CS Group i Panoramy Firm. Ta zmiana zaowocowała rebrandingiem i pojawieniem się (w 2021) nowej technologicznej spółki WeNet – eksperta marketingu internetowego, koncentrującego swoją działalność na wspieraniu wszystkich branż sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Dziś WeNet to 19 biur w całej Polsce, ponad 50 tysięcy klientów i ponad 30 tysięcy zbudowanych stron internetowych.

Zapytam więc wprost – jak udało się wam nie upaść, kiedy pod koniec lat 90. XX wieku upadało wiele różnych, czasem równie renomowanych, wydawnictw papierowych? Tak po prostu przeskoczyliście do internetu?

Jesteśmy obecnie firmą technologiczną mocno skoncentrowaną na klientach i ich potrzebach, dlatego zawsze staraliśmy się podążać za zmianami na rynku i nowymi technologiami. Bardzo szybko dostrzegliśmy potrzebę digitalizacji przedsiębiorstw, którą zaczęliśmy od samych siebie. Pierwszym krokiem była rezygnacja z papierowej wersji Polskich Książek Telefonicznych i przejście do ich odpowiedników online’wych: pkt.pl i panoramafirm.pl. Drugim krytycznym krokiem była decyzja o przygotowaniu kompleksowej oferty marketingu online dla MŚP, obejmującego tworzenie i obsługę stron internetowych, SEO, internetowy marketing lokalny, rozwiązujący praktycznie całość potrzeb MŚP w tym zakresie. Dziś bardzo mocno idziemy w stronę e-commerce, bo dziś tam są nasi klienci. Obecnie działania WeNet to nie tylko sprzedaż produktów, ale – co dla nas ważne – całościowa opieka nad przedsiębiorcami. Naszą ofertę uzupełnia szereg działań edukujących przedsiębiorców w zakresie funkcjonowania biznesu w sieci. Od video poradników na naszym kanale youtube’owym, przez bloga na naszej stronie internetowej z praktycznymi podpowiedziami, po niezwykle cenioną Akademię E-marketingu.

W jaki sposób udało się wykorzystać stare bazy danych w nowym modelu działalności? Przecież w dzisiejszym świecie wszystko się niezwykle szybko dezaktualizuje, zwłaszcza starzeją się nazwy, telefony, adresy itd. A teraz podobno rozwijacie działalność także poza granice Polski?

Jesteśmy firmą, która bardzo mocno działa na liczbach i danych. Mamy przychody na poziomie ponad 160 milionów zł i rozwijamy się w dwucyfrowym tempie. Tylko w ostatnich dwóch latach zanotowaliśmy 60-procentowy wzrost liczby klientów, którym pomogliśmy zbudować nową stronę internetową. Mamy doskonałą wiedzę na temat wszystkich przedsiębiorstw w Polsce, tego jakie działania prowadzą w internecie, czy mają strony internetowe i z tej wiedzy bardzo mocno korzystamy. Poza tym ponad tysiąc naszych doradców internetowych cały czas monitoruje rynek i jest w kontakcie z przedsiębiorcami. W tym kontekście nasza baza nie tylko się nie zestarzała, ale zyskuje cały czas absolutnie nową formę.
Jeśli chodzi o naszą działalność zagraniczną to jesteśmy obecni na rynku słowackim i węgierskim. I to, że jesteśmy tam obecni wynika m.in. z tego, że wierzymy, iż na nasz model biznesowy, który skutecznie stosujemy w Polsce, równie skutecznie da się zastosować zagranicą. I właśnie teraz pracujemy nad wprowadzeniem go na tych rynkach na szerszą skalę.

Co zadecydowało o tym, by ofertę Waszej firmy skierować do firm sektora MŚP? W Polsce działa ponad 1,2 miliona mikro, małych i średnich firm, a Wy posiadacie aktywną bazę współpracujących z Wami ok. 50 tysięcy firm, prawda? Czy taki stan posiadania Was satysfakcjonuje i w jaki sposób wykorzystujecie tę bazę?

Sektor MŚP to trzon gospodarki – stanowią one 99,8 proc. polskich przedsiębiorstw, wytwarzają 49,1 proc. PKB i zatrudniają blisko 7 milionów osób. Mali i średni przedsiębiorcy stale mierzą się z wieloma wyzwaniami, takimi jak np. pandemia, zmieniające się środowisko podatkowe czy rosnąca inflacja. Dlatego potrzebują narzędzi, by być widoczni, pozyskiwać klientów i, niezależnie od sytuacji zewnętrznej, nie tylko przetrwać, ale się rozwijać. Naszą misją było zawsze wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie ich działania w sprzedaży i marketingu, a od dwudziestu lat w zakresie e-marketingu. Zawsze byliśmy z MŚP i zawsze będziemy. W obecnych czasach każdy przedsiębiorca musi być obecny w sieci, bez względu na rodzaj prowadzonej działalności. Sprzedawca części motoryzacyjnych prowadzący sklep stacjonarny może teraz sprzedawać także przez stronę internetową, zwiększając zasięg i skalę swojej działalności.
Mamy aż 1,6 miliona firm w bazie. Wiemy, że ponad 600 tysięcy firm działa w online i wśród nich naszymi klientami jest 50 tysięcy przedsiębiorstw. To znaczy, że zbliżamy się do 10-procentowego udziału wszystkich firm online’owych w Polsce.

Po co firmie Ambasador Marki? Czy średniej wielkości firmom warto polecić, by zawiązywały współpracę z takim „ambasadorem”, którego usługi przecież do tanich nie należą? Jeśli tak, to dlaczego warto to robić i na co należy przy takiej współpracy zwracać uwagę?

Uważam, że warto mieć Ambasadora Marki, szczególnie takiego, jak my – Roberta Korzeniowskiego, z którym od pewnego czasu mamy zaszczyt współpracować. To, co jest unikatowe w tej współpracy, to fakt, że Robert nie jest celebrytą, który reprezentuje nasz produkt, ale jest faktycznym klientem WeNet, realnym przedsiębiorcą, który prowadzi biznes. Robert zdecydował się z nami przenieść biznes do sieci, więc niesamowite jest to, że naszym ambasadorem jest znana osoba, która równocześnie aktywnie korzysta z naszych produktów i sama daje nam realny „feedback”. Pierwszym naszym wspólnym projektem było stworzenie nowej strony Roberta – www.korzeniowski.pl. Obecnie wspieramy jego działania także w wielu innych obszarach e-marketingowych, choćby SEO. Kolejnym etapem jest wspieranie przez WeNet polskiej lekkoatletyki poprzez sponsoring klubu sportowego Roberta. Co ważne, zaangażowaliśmy także naszych pracowników, którzy uczestniczą w biegach i różnych formach aktywności fizycznej z Robertem. Obecnie jest on twarzą ogólnopolskiej telewizyjnej kampanii reklamowej, która ruszyła 5 września tego roku. W jej ramach nasz ambasador wystąpił w spocie promującym WeNet. Spot będzie można też zobaczyć na naszych social mediach i stronie internetowej.

Mając na względzie przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa oraz obecną, jakby przedkryzysową sytuację – jakiego rodzaju główne działania, czy może narzędzia marketingowe, są w zasięgu finansowym przedsiębiorców sektora MŚP? Czym przede wszystkim powinni kierować się mniejsi przedsiębiorcy chcąc z nich korzystać, by z powodzeniem rozwijać swoje firmy?

Marketing online i e-commerce to są narzędzia, które we współczesnym świecie każdy mały i średni przedsiębiorca powinien mieć. Postępująca digitalizacja gospodarki sprawia, że obecnie internet jest najbardziej efektywnym sposobem dotarcia do rynku i klientów. W konsekwencji dziś każdy przedsiębiorca musi być obecny w sieci – bez względu na rodzaj prowadzonej działalności. Proponujemy rozwiązania, które działają w bardzo korzystnym modelu subskrypcyjnym, co pozwala nawet najmniejszym firmom na przejście na taką zasadę e-service, czyli dajemy zarówno stronę internetową, jak i e-marketing w wygodnej formie abonamentowej. To co odróżnia nas od innych agencji, to wsparcie dedykowanego doradcy internetowego. Pomaga on zrozumieć potrzeby biznesu klienta i podpowiada, jakie narzędzia marketingu online będą dla niego najkorzystniejsze, potem zaś nasz zespół ekspertów wdraża uzgodnione rozwiązania. Przedsiębiorca nie musi znać się na skomplikowanych pojęciach z zakresu marketingu online ani wyłożyć na start znacznych nakładów finansowych. Obecnie ponad tysiąc naszych doradców internetowych nie tylko doradza klientom, ale realizuje dla nich działania w sieci, uwzględniające też stałe wsparcie, jak choćby zmiany na stronie internetowej, zmiana słów kluczowych w pozycjonowaniu, wsparcie w obsłudze wizytówki na mapach Google’a i wielu innych. Ta właśnie kompleksowa, wielomiesięczna, a często wieloletnia opieka nad przedsiębiorcami odróżnia nas od innych tego typu usług na rynku.

Rozmawiał Robert Azembski

Poprzedni artykułRolnicy chcą ułatwić sobie badania techniczne ciągników
Następny artykułGoogle przenosi produkcję z Chin do Indii i Wietnamu