fbpx
czwartek, 5 grudnia, 2024
Strona głównaBiznesDyrektywa Omnibus – jak wyglądają nowe obowiązki właścicieli e-sklepów

Dyrektywa Omnibus – jak wyglądają nowe obowiązki właścicieli e-sklepów

Od początku tego roku zaszły duże zmiany dla sklepów internetowych. Wynikają one z konieczności wdrożenia trzech unijnych dyrektyw, tj.: dyrektywy cyfrowej, dyrektywy towarowej oraz tzw. dyrektywy Omnibus. Zwłaszcza skutki tej trzeciej, oznaczonej nieco tajemniczą nazwą, warto opisać.

Dyrektywa unijna Omnibus napisana została w dominującym prokonsumenckim trendzie unijnym. Wskazuje ona na kilka koniecznych zmian, które muszą wprowadzić u siebie przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe.

Potrzebny będzie numer telefonu

Do tej pory sklep internetowy nie musiał podawać na swojej stronie numeru telefonu. Takie rozwiązanie chwalili sobie jako wygodne szczególnie przedsiębiorcy jednocześnie pracujący gdzieś indziej na stałe lub sprawujący opiekę nad dziećmi – nikt im po prostu nie zawracał głowy w momentach, kiedy tego nie chcieli. Teraz – w ramach nowych obowiązków informacyjnych przedsiębiorców kontaktujących się z klientami – wprowadzono konieczność podania numeru telefonu. I to takiego, pod którym osoba zawiadująca sklepem będzie zawsze dostępna.

Za to przedsiębiorca nie musi już podawać numeru faxu, który wyszedł z powszechnego użycia. Z kolei w nowym wzorze odstąpienia od umowy, który musi zostać udostępniony konsumentowi jako obowiązkowa informacja na stronie internetowej, pojawił się też adres e-mail (który i tak tam się najczęściej znajduje).

Zmiany w regulaminach sklepów

Dyrektywa unijna Omnibus skłania także unijnych przedsiębiorców do wprowadzenia pewnych zmian w regulaminach sklepów internetowych. Dotąd wystarczyło napisać tam o „obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad”. Teraz ten zapis powinien zostać zmieniony. Będzie brzmiał podobnie, ale jego znaczenie zostanie poszerzone. Przedsiębiorca musi bowiem w regulaminie poinformować o: „przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za zgodność świadczenia z umową”. Dotyczy to zarówno sprzedawanych zdalnie produktów, jak i usług, czyli np. treści cyfrowych dostarczanych online.

Żeby nie wprowadzać w błąd

Dyrektywa dotyczy też kwestii bulwersującej od dawna wielu użytkowników sklepów internetowych, czyli zamieszczania fałszywych (na ogół pochlebnych) opinii i rekomendacji na stronie sklepu. Po wejściu w życie nowych przepisów, przedsiębiorca będzie musiał informować na stronie o tym, czy i w jaki sposób zapewnia, że publikowane opinie rzeczywiście pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli. Piętnowane jako nieetyczne będzie „zamieszczanie lub zlecanie zamieszczania innej osobie nieprawdziwych opinii lub rekomendacji konsumentów albo zniekształcanie opinii lub rekomendacji konsumentów w celu promowania produktów”.

Ochrona przed fałszywymi promocjami

Innym rozwiązaniem wprowadzonym przez unijną dyrektywę jest konieczność dokładnego informowania o obniżkach cen. Obok informacji o obniżonej cenie uwidaczniać należy również informację o najniższej cenie tego produktu, jaka obowiązywała w okresie trzydziestu dni przed wprowadzeniem obniżki. Chodzi o to, by sklepy nie stosowały iluzorycznych obniżek – przed promocją na chwilę podwyższając cenę, by wyglądało finalnie na to, że została ona obniżona.

A co jeśli towar jest oferowany od niedawna? Tu też przewidziano rozwiązanie – jeśli produkt sprzedawany jest przez mniej niż trzydzieści dni, obok informacji o obniżonej cenie przedsiębiorca musi zamieścić także informację o najniższej cenie tego towaru, która obowiązywała w okresie od dnia oferowania tego towaru do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.

Tytułem podsumowania można tylko zdobyć się na refleksję: gdyby przedsiębiorcy kierowali się wysokimi wartościami etycznymi, niepotrzebne byłyby żadne dyrektywy zmuszające ich do uczciwych postaw.

(na podstawie legalgeek.pl)

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Strefa komfortu, czyli śmiertelna pułapka dla przedsiębiorcy [WYWIAD]

„Ceną wolności jest wieczna czujność” – ten cytat pasuje idealnie do naszych czasów, które – jak dla mnie – są bardziej niż przerażające. Mimo faktu, że z pewnością nie należę do osób strachliwych – mówi nam Krzysztof Oppenheim. Z naszym ekspertem finansowym, wieloletnim przedsiębiorcą znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima” rozmawiamy o śmiertlenej pułapce, jaką nie tylko dla ludzi biznesu jest pozostawanie w „strefie komfortu”.
10 MIN CZYTANIA

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA