fbpx
środa, 8 maja, 2024
Strona głównaTransportElektromobilność już produkuje bezrobocie w branży motoryzacyjnej

Elektromobilność już produkuje bezrobocie w branży motoryzacyjnej

W lutym ub.r. FCA Powertrain Poland w Bielsku Białej poinformowała, że ze względu na unijną politykę ratowania klimatu zamówienia na silniki spalinowe spadły i zwolniono około 300 z 800 pracowników. Do końca tego roku bielska fabryka ma zostać zlikwidowana.

Pseudoekologiczne założenia eurokratów już wywołują zamieszanie w sektorze motoryzacyjnym, który w niedalekiej perspektywie czeka poważniejszy kryzys. Stellantis, zagraniczny właściciel bielskiej fabryki motoryzacyjnej (bo napisać fabryki samochodowej byłoby na wyrost) zapowiedział, że ten rok będzie ostatnim w historii zakładu. Pracę stracą wszyscy, a tylko nieliczni znajdą zatrudnienie w innych filiach koncernu.

W innych częściach świata nie jest lepiej. Taka Forvia – gigant w produkcji aut dostawczych i części samochodowych, posiadający ok. 300 zakładów (z tego dziewięć w Polsce) także ogłosił zwolnienia. 10 tysięcy pracowników (z 75,5 tysięcy ogółem) ma zostać zwolnionych raptem w ciągu pięciu najbliższych lat. Co się dzieje?

Powodem rozwój elektryków

Eksperci tłumaczą zwolnienia „transformacją w sektorze motoryzacyjnym”. Pod ową gładko brzmiącą „transformacją” należy rozumieć nieugiętą realizację przyjętego aksjomatu przekształcenia motoryzacji w elektromotoryzację.

Przy obecnych władzach unijnych zakaz rejestrowania nowych aut spalinowych jest tylko kwestią czasu. A nie jest żadną tajemnicą, że produkcja średniego segmentu elektryków jest o wiele mniej skomplikowana od produkowania aut z silnikami spalinowymi. W uproszczeniu – składa się je z gotowych elementów. Niemal jak klocki lego. Na dodatek gros prac wykonują roboty.

Nie będzie wymiany jeden do jednego

Jaki płynie z tego wniosek? Pracowników w sektorze motoryzacyjnym będzie potrzeba tylko coraz mniej. Pocieszenie serwowane w oficjalnym przekazie zwalnianym pracownikom jest takie, że „wykwalifikowani pracownicy nie powinni mieć problemów ze znalezieniem pracy”. Znajdą podobno robotę przy elektrykach. Ale tu od razu pojawia się zastrzeżenie: nie będzie to wymiana „jeden do jednego, ani w tym samym czasie i nie zawsze w tym samym miejscu”.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA