Anonimowość? To ma stopniowo przechodzić do przeszłości. Politycy chcą wiedzieć o nas jak najwięcej. Nic nie może ukryć. Komisja Europejska przymierza się do tego, by popularne, dystrybuowane przez firmy bony podarunkowe, były rejestrowane na konkretne nazwiska.

Fot. Pixabay

Rejestrowanie bonów podarunkowych jest już przygotowane w pakiecie przepisów dotyczących przeciwdziałaniom praniu pieniędzy i walki z terroryzmem.
Najpierw wywołany koronakryzys, a teraz wysoka inflacja z towarzyszącym jej trendem recesyjnym jakby zlikwidowały temat terroryzmu. Teraz jednak „terroryzm” wraca, bo jest potrzebny jako pretekst do przeprowadzenia różnych działań – między innymi do dalszej walki z obrotem gotówkowym.

Nowe przepisy nie tylko zlikwidowałyby anonimowość bonów, ale zablokowałyby też nierejestrowane na konkretne nazwiska mikropłatności przeprowadzane przy pomocy platform fintechowych.
Konsumenci mają więc zostać pozbawieni prostego i nieskomplikowanego dostępu do anonimowych produktów pieniądza elektronicznego niskiego ryzyka, takich jak np. bony podarunkowe.

Niby walczą z terroryzmem

Obecnie jest tak, że bonami można obracać bez uprzedniej identyfikacji klienta – pod warunkiem, że ryzyko ich niewłaściwego wykorzystania do celów prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu „jest wyraźnie niskie”. Odpersonalizowane są bony o wartości nie przekraczającej 150 euro przy zakupach w sklepach stacjonarnych oraz do 50 euro – dla transakcji internetowych.

Wbrew pozorom, jeśli Komisji Europejskiej uda się to przeprowadzić, będzie to mieć poważne i negatywne konsekwencje dla wydawców kart, firm, handlu oraz samych konsumentów. Odpersonalizowanie bonów podarunkowych jest właśnie ich siłą, stanowiąc podstawą różnych modeli biznesowych opartych o wydawanie voucherów! Uatrakcyjnia ono niewątpliwie niektóre produkty umożliwiając łatwy dostęp do cyfrowych środków płatniczych.

Taka „walka z terroryzmem” nie jest nikomu potrzebna. Ścisłe monitorowanie transakcji, z wykorzystaniem najnowszych technologii, już teraz pozwala wydawcom kart wykrywać i zatrzymywać podejrzane transakcje w czasie rzeczywistym, bez gromadzenia danych osobowych. Należy więc bony podarunkowe zostawić w spokoju. Niech funkcjonują tak dobrze, jak dotychczas, służąc firmom i konsumentom.

Poprzedni artykułCzym jest napędzany polski eksport?
Następny artykułRosyjskie wojsko będzie stacjonować w Ameryce! Co na to USA?