fbpx
piątek, 26 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesFirmy transportowe mocno odbiły się od dna

Firmy transportowe mocno odbiły się od dna

Transport ma się coraz lepiej – potwierdzają to trzy kolejne z rzędu wskazania Barometru Europejskiego Funduszu Leasingowego. Już nawet mniej niż co dziesiąta firma spodziewa się niższych zamówień. Nawet niewielu przedsiębiorców tego sektora boi się inflacji.

Transportowcy i transport oraz cała gospodarka mogą mieć powody do zadowolenia: sytuacja w tym segmencie gospodarki jest coraz lepsza. Przybywa zamówień. Inwestycje są realizowane na wysokim poziomie, a płynność jest całkiem dobra. Także popyt na kredyt utrzymuje się na stałym poziomie.

– Po raz pierwszy od ponad roku subindeks branżowy naszego Barometru dla transportu wyniósł powyżej 50 pkt. Ostatni taki wynik odnotowaliśmy pod koniec 2021 roku – komentuje wyniki sektora transportowego Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

W transporcie lepiej niż gdzie indziej

Podczas gdy w handlu zamówienia spadły o ponad 30 procent (drugi kwartał 2023 r. do analogicznego, czyli drugiego kwartału ubiegłego roku), a w branży HoReCa prawie o połowę, firmy transportowe niemal nie odczuwają kryzysu. Z innych źródeł wiemy, że niewesoło jest zwłaszcza w gastronomii (https://fpg24.pl/inflacja-pokrzyzowala-plany-restauratorom-dlugi-gastronomii-rosna/). Tymczasem przedsiębiorcy zajmujący się przewozami najrzadziej – wśród tych zbadanych przez EFL sektorów i segmentów gospodarki – obawiają się negatywnego wpływu inflacji na ich biznes. To może nie tylko cieszyć, ale i zastanawiać. Tym bardziej, że jak niemal żadna inna branża transport musi dobrze przewidywać możliwe wzrosty cen paliw, jak i części zamiennych, zmienność kursów walutowych itp. Czyżby poważnie sektor brał pod uwagę możliwość, że jednak inflacja będzie już na dobre hamować?

Firmy transportowe zdecydowanie pozytywnie wyróżniają się wśród sześciu badanych sektorów (budownictwo, handel, HoReCa, przemysł, transport, usługi). Co ciekawe, na negatywny wpływ wojny za naszą wschodnią granicą na ich działalność wskazuje zaledwie… 7,5 proc. zapytanych, podczas gdy innych przedsiębiorców mówiących o jej negatywnym oddziaływaniu jest 20-40 proc (w zależności od branży i sektora). Jak pamiętamy (bądź nie) panika pośród przedsiębiorców, związana z wojną rosyjsko-ukraińską na samym jej początku dotyczyła przede wszystkim transportowców; inna sprawa, że gros naszego handlu zagranicznego odbywa się z Zachodem, przede wszystkim z Niemcami.

Zdaniem Moniki Dobrzyńskiej-Bluj, dyrektorki generalnej Schwarzmüller Polska, sektor transportu i logistyki na tle pozostałych branż reprezentuje się rzeczywiście optymistycznie, a pracownicy transportu i logistyki są skłonni do rezygnowania z dodatkowych składników wynagrodzenia oraz z podwyżek. Zatem i płace nie są tu pierwszoplanowym problemem.

Sezon na razie sprzyja

W tej beczce miodu optymistycznych wiadomości można znaleźć jednak łyżkę dziegciu. W opinii cytowanego już prezesa EFL dobra koniunktura w branży jest w dużej mierze pochodną nadchodzącego sezonu:

– Drugi kwartał to wielkanocne wyjazdy rodzinne, majówkowe urlopy i początek letnich wakacji. W związku z tym przewoźnicy mogą zwiększyć zyski dzięki aktywności transportowej ludności. Z uwagi na dużą niepewność na globalnych rynkach finansowych i w naszej gospodarce oraz wysoką inflację, cały czas trudno prognozować i formułować optymistyczne wnioski – konkluduje ostrożnie Radosław Woźniak.

Być może więc na ostateczne potwierdzenie, czy mamy do czynienia z trwałą i zdecydowanie wyraźną poprawą sytuacji przedsiębiorców transportowych przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać?

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA