fbpx
środa, 6 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesHotelarze nadal mają „pod górkę”

Hotelarze nadal mają „pod górkę”

Najpierw koronakryzys z jego absurdalnymi lockdownami, teraz wojna na Ukrainie oraz inflacja odbiły się niekorzystnie na ruchu turystycznym, przede wszystkim na obłożeniu obiektów hotelowych. W tym roku wielkanocna turystyka była o jedną trzecią mniejsza niż przed pandemią – wynika z informacji przedstawionych przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego.

Część Polaków zdecydowała się spędzić święta poza domem, chociaż chętnych na usługę hotelową było mniej niż kilka lat temu. Owszem, były obiekty, które miały pełne obłożenie. Szczególnie te niewielkie, do których rodziny przyzwyczaiły się powracać rok po roku. Średnia liczba gości wielkanocnych w tym roku była jednak o około 30 proc. niższa niż w 2019, czyli przed ogłoszeniem pandemii koronawirusa.

Na znaczący brak gości narzekały zwłaszcza duże, miejskie hotele, położone na przykład w Krakowie czy we Wrocławiu, gdzie zazwyczaj chętnie bywają goście zagraniczni. W tym roku najprawdopodobniej wystraszyli się wojny na Ukrainie. Niekorzystnie zadziałała – patrząc z ich perspektywy – bliskość naszej wschodniej granicy.

Polacy też nie przyjechali

Święta Wielkanocne z bliskimi poza domem to już nie nowość. Takie ich obchodzenie jest nawet bardziej popularne niż świąt Bożego Narodzenia, które Polacy wolą jednak spędzać w domowych pieleszach. Nie tylko rodziny, ale także pary oraz „single” lubiły wybierać co ciekawsze lokalizacje na te kilka dni, co uwalniało od konieczności dokonywania nadzwyczajnych porządków oraz zakupów i przygotowywania specjalnych, świątecznych potraw.

Najpierw jednak wyjazdy turystyczne były blokowane przez lockdowny. Zarówno dwa lata temu, jak i w zeszłym roku, hotele były w okresie Wielkanocy niedostępne. Branża turystyczna – pomimo że można w niej zapewnić warunki pełnego, epidemicznego bezpieczeństwa – była przedmiotem obsesji podejmujących decyzję o lockdownach.
Na tegoroczne święta hotelarze przygotowywali się dłuższy czas równie starannie, co zawsze. Chętni robili rezerwacje z dużym, nawet kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. W ostatnim jednak momencie często okazywało się, że Polacy wycofywali się z przyjazdu i wiele miejsc pozostało wolnych. Trudno obwiniać o to tylko wojnę na Ukrainie. Winne są także wysokie ceny paliw i ogólna drożyzna oraz niepewność co do tego, co nas czeka w przyszłości.

Warto Polskę reklamować

Bardzo możliwe, że dużo racji mają ci przedstawiciele branży turystycznej, którzy twierdzą, że Polska potrzebuje dzisiaj światowej kampanii promującej naszą turystykę. Chodziłoby w niej o stworzenie wizerunku naszego kraju jako bezpiecznego, znakomicie przygotowanego na przyjęcie gości z zagranicy, a zarazem przystępnego cenowo.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

InPost został sponsorem potężnego klubu piłkarskiego!

Firma InPost nawiązała partnerstwo z angielskim klubem Newcastle United, jedną z najpotężniejszych drużyn Premier League – najlepszej ligi piłkarskiej świata.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Nowe środki na wsparcie małych i średnich firm

Na razie pieniądze z Unii przeznaczone będą na cyfryzację, tak zwaną zieloną transformację oraz zrównoważony rozwój. Ogromna popularność jednego z programów wsparcia firm MŚP pokazuje, że na granty czekają także rolnicy indywidualni.
3 MIN CZYTANIA

Należy odblokować tereny pod zabudowę

Nie dalej jak do końca grudnia 2025 roku każda gmina powinna mieć uchwalony plan ogólny, który określi, co i gdzie można budować. Czy reforma planowania przestrzennego wyznaczy wreszcie jasne reguły dla inwestorów chcących budować, zabezpieczając zarazem interesy mieszkańców?
3 MIN CZYTANIA

Drobni przedsiębiorcy mają coraz więcej długów i próbują je restrukturyzować

Nawet nie upadłości firm, bo na ich miejsce wciąż powstają nowe, ale rosnąca niewypłacalność przedsiębiorców (a nawet całych sektorów) i prowadzone restrukturyzacje powinny stać się sygnałem alarmowym dla gospodarczych decydentów.
2 MIN CZYTANIA