Około 265 tys. zł kosztuje wychowanie jednego dziecka w Polsce – wynika z szacunków Centrum im. Adama Smitha.

analiza strategii demograficznej 2040 - grafika wpisu

Z kolei koszt wychowania dwójki dzieci w 2021 r. wyniósł 439 tys. zł. Mowa tutaj o okresie do ukończenia przez dzieci 18 lat.

Z analizy Centrum im. Adama Smitha wynika, że wydatki na dzieci rosną wolniej niż ceny. W 2020 r. koszyk wydatków na dziecko miał wartość 254 tys. zł, podczas gdy w 2021 r. było to już 280 tys. zł, ale rodziny faktycznie nie zwiększyły wydatków do tego poziomu. W 2021 r. było to bowiem przeciętnie 265 tys. zł, co oznacza, że rodziny obniżały zakupy związane z wychowaniem dzieci. Wzrost wartości koszyka wydatków to skutek rosnących cen żywności, paliw i kosztów mieszkaniowych.

Według Centrum im. Adama Smitha aż 80 proc. wszystkich wydatków związanych z wychowaniem dzieci stanowią żywność, mieszkanie, transport i łączność oraz edukacja. W sumie koszty wychowania dzieci sięgają nawet 30 proc. budżetu polskiej rodziny, ale zmieniają się one w zależności od liczby dzieci, ich wieku i etapu edukacji.

Jeśli chodzi o prognozy na przyszłość, to według Centrum im. Adama Smitha realne wydatki na wychowanie polskich dzieci będą maleć zarówno w związku z inflacją, jak też przez pogłębiające się problemy demograficzne, które raczej nie zostaną rozwiązane przez napływ rodzin z Ukrainy.

– Zmiany podatkowe wprowadzone w roku 2022 zwiększyły ciężary nawet u osób średnio zarabiających, których realne wynagrodzenia sukcesywnie dodatkowo redukuje rozwijająca się inflacja. Wznowienie kampanii na rzecz wprowadzenia tzw. dochodu gwarantowanego przyczynia się do postępującej od lat dewastacji wartości oraz etosu pracy jako podstawy dobrobytu rodziny i tym samym zniszczenia pewnego i przewidywalnego źródła do planowania posiadania dzieci – powiedział cytowany w komunikacie Centrum prezydent tej organizacji Andrzej Sadowski.

Poprzedni artykułPrzedsiębiorców czeka kolejny wysoki wzrost składek ZUS
Następny artykułKolejna granica cen paliw przekroczona!