fbpx
piątek, 26 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesJaśniejsza strona lockdownu: więcej sprzedaży online

Jaśniejsza strona lockdownu: więcej sprzedaży online

Łatwo się mówi, równie łatwo pisze, w praktyce to trudniejsze, ale faktem jest, że firmy muszą zwiększać sprzedaż przez sieć. Dla wielu jest to jedyny ratunek przed zapaścią finansową. Dla konsumentów - oczywista wygoda i oszczędność czasu.

Handel internetowy przyspiesza. Według firmy badającej rynek Gemius, już blisko 80 proc. internautów robi zakupy przez sieć – to o 11 pkt. procentowych więcej, niż w przedpandemicznym 2019 roku. Teraz firmy, zarówno te największe, jak i sektora MŚP, liczą na dalszy wzrost tej formy sprzedaży.

Prognoza wzrostu: 10-15 procent

W innych krajach UE zanotowano średnio 20-procentowy wzrost zakupów online, ale także rokowania dla polskiego rynku są bardzo optymistyczne. – Nasi klienci, prognozują, że przez najbliższe dwa lata możemy spodziewać się wzrostu liczby zamówień w branży e-commerce na poziomie ok. 10–15 proc. rok do roku – powiedział „Rzeczpospolitej” Grzegorz Rudno-Rudziński, partner zarządzający Unity Group.

Firmy, szczególnie startupy, te mniejsze i średniej wielkości i przymierzające się do zwiększenia, czy dopiero uruchomienia sprzedaży internetowej, muszą cały czas pamiętać, że konkurencja już jest bardzo duża. A będzie jeszcze większa. „Tłok w sieci” będzie wymagał znaczących i umiejętnie ulokowanych pieniędzy na promocję, by zostać zauważonym przez klientów. Inną, równie ważną kwestią, czasem trudną do rozwiązania, pozostaje zorganizowanie opłacalnych i efektywnych sposobów dystrybucji produktów.

Co przez sieć kupują Polacy?

Serwis Statista podaje, że w 2020 roku Polacy kupowali głównie (w kolejności największej sprzedaży): odzież, elektronikę, meble, także żywność oraz kosmetyki zabawki i akcesoria, wydając w sumie blisko 12 mld dolarów. W tym roku wydatki mogą sięgnąć nawet 13,5 mld dolarów. Można więc powiedzieć, że lockdown dodatkowo wymusza przyspieszenie w e-handlu. Wiele firm nie miało i nie ma innej możliwości, jak próbować zrekompensować sobie straty sprzedając online. Z drugiej strony coraz szersza oferta w sieci jest na rękę ludziom, którzy z różnych względów nie mogą, albo nie chcą ruszać się z domu.

– Klienci docenili marki w kontekście rozszerzenia dostaw bezpośrednio do domu – wynika z najnowszego Raportu KPMG „Doświadczenia klientów w nowej rzeczywistości”. Pomimo, a może właśnie na skutek, pandemicznej sytuacji na rynku i licznych ograniczeń, Polacy z uznaniem wyrażają się o firmach promujących i sprzedających swoje marki przez sieć. Wskaźnik syntetyczny Customer Experience Excellence, przygotowany przez ekspertów KPMG, wzrósł w zeszłym roku o 4,3 procent.

Inwestowanie w technologie – konieczność

Ponieważ wiele branż nie może już sprzedawać „po staremu” i kompletnie nie wiadomo, jak długo i w jakim zakresie będą obowiązywały lockdowny i obostrzenia, czasami jedyną szansą dla firm na utrzymanie się na powierzchni pozostaje rozwijanie sprzedaży przez sieć. Jednak właściciele i zarządzający firmami muszą też myśleć o inwestowaniu w nowoczesne technologie służące zwiększeniu sprzedaży, a także o wdrażaniu wygodnych form płatności dla klientów i ciągłym dostosowywaniu logistyki do zmieniającej się szybko rzeczywistości.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA