fbpx
poniedziałek, 25 września, 2023
Strona głównaŚwiatKoncerny samochodowe szpiegują swoich klientów!

Koncerny samochodowe szpiegują swoich klientów!

Producenci samochodów nie tylko nie chronią prywatności klientów, ale gromadzone na ich temat – także intymne – informacje sprzedają firmom marketingowym. Gotowi są nawet, na każde wezwanie, przekazać je władzom czy organom ścigania.

Z najnowszego badania Fundacji Mozilla, pod nazwą „Prywatność nieuwzględniona”, wynika, że ​dane osobowe zbierane od nabywców aut są przez samochodowe koncerny sprzedawane lub udostępniane tzw. stronom trzecim. Bynajmniej nie ma to charakteru incydentalnego, ale jest to czynione w sposób systematyczny, by nie powiedzieć – systemowy.

Dwa koncerny (sprzedające także w Unii Europejskiej, nazwy pomijamy ze względu na ostrożność procesową) przyznały – nawet z rozbrajającą szczerością – że zbierały informacje o życiu seksualnym kierowców. Aż sześć marek objętych badaniem stwierdziło natomiast, że gromadzi także informacje genetyczne.

Cena cyfryzacji?

Producenci samochodowi od lat reklamują coraz wygodniejsze dla klientów rozwiązania cyfrowe stosowane w wypuszczanych przez nich na rynek autach. Ma to być (i jest!) skutecznym sposobem na zwiększenie sprzedaży.

Niestety, pod pretekstem zwiększenia komfortu klientów najnowsze pojazdy zbierają bardzo szczegółowe informacje nie tylko o lokalizacjach przemieszczających się pojazdów, ale także o osobistych preferencjach oraz codziennych nawykach ich użytkowników. Jest to wiedza, której upublicznienie w ten czy inny sposób, może być bardzo nie na rękę kierowcom, a nawet ich kompromitować i zniszczyć karierę zawodową czy życie rodzinne.

– Wiadomo, że w autach jest coraz więcej elektroniki i oprogramowania, przez co zbierają one mnóstwo danych. Pod tym względem samochody to najgorszy z możliwych produktów na rynku – uważa Łukasz Olejnik, analityk bezpieczeństwa, pisząc o tym w poście na X, czyli Twitterze.

Przekażą każdemu, kto poprosi?

W raporcie Mozilli czytamy, że ​​producenci samochodów gromadzą „więcej danych osobowych niż to konieczne”. A także, że zbierają je „z innego powodu niż tylko prowadzenie pojazdu i komunikowanie się z nabywcą auta”. Gromadzą nawet „bardzo intymne informacje” o kierowcach i to w „ogromnych ilościach”.

Wszystkie 25 koncernów samochodowych objętych badaniem otrzymało od ekspertów Mozilli specjalne oznakowanie ostrzegające przed łamaniem prywatności swoich klientów oraz gromadzeniem danych osobowych nie tylko bez stosownych zgód, ale nawet bez ich wiedzy.

Producenci 21 marek samochodów (84 procent) przyznali, że są gotowi udostępniać dane osobowe kierowców innym usługodawcom, brokerom danych itp., a 19 firm (76 procent), przyznało się do sprzedawania poufnych informacji.

W razie potrzeby wesprą rząd

W kontekście coraz większych zapędów dyktatorskich niektórych rządów oraz systematycznego ograniczania przestrzeni wolności, przerażającą informację stanowi także ta, że aż 14 koncernów samochodowych wyraża gotowość udostępnienia informacji rządom lub organom ścigania. Chodzi w tym przypadku o przekazywanie ich nie w trybie toczącego się postępowania prokuratorskiego czy sądowego, ale także w reakcji na „nieformalny wniosek” złożony z ich strony.

Faktem jest, że niemal wszyscy duzi producenci aut dają kierowcom niewielką lub żadną kontrolę nad sposobem gromadzenia i wykorzystywania ich danych osobowych.

Ciekawe, co o tym sądzą prominenci unijni? Podobno Unia Europejska przykłada ogromną wagę do ochrony danych osobowych…

 

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Polska z najmniejszą wolnością gospodarczą w całej Unii Europejskiej

Polska zajęła 59. miejsce w zestawieniu Instytutu Frasera, który klasyfikuje państwa biorąc pod uwagę panującą w nich wolność gospodarczą.
2 MIN CZYTANIA

UE chce przejmować kolejne obszary władzy!

Parlament Europejski chce, aby kolejne obszary, które tradycyjnie należą do wyłącznych kompetencji państwa, przechodziły spod władzy krajów członkowskich na rzecz brukselskiej centrali.
< 1 MIN CZYTANIA

Etiopia może zakręcić kurek z wodą w Nilu dla Sudanu i Egiptu

Etiopia zakończyła napełnianie zbiornika wodnego przy Tamie Wielkiego Odrodzenia, która ma być kołem zamachowym gospodarki tego kraju, ale może też stanowić zagrożenie dla państw sąsiednich.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Nowy program grantowy dla MŚP

Z nowego programu wsparcia cyfryzacji firm, który wkrótce ma ruszyć, skorzystają firmy produkcyjne oraz świadczące usługi na rzecz przemysłu.
2 MIN CZYTANIA

Polscy przedsiębiorcy wierzą, że pokonają problemy

Nasi przedsiębiorcy konfrontują się z bezprecedensowymi wyzwaniami, a jednocześnie wykazują zadziwiającą odporność i wiarę w dobrą przyszłość swoich biznesów.
3 MIN CZYTANIA

Nowe programy wsparcia dla firm sektora MŚP

Dostępne są już pieniądze na modernizację mikro, małych i średniej wielkości przedsiębiorstw w kierunku bycia bardziej eko, a także dla dobrze rokujących na rynku start-upów.
3 MIN CZYTANIA