Rząd chce, aby o pół roku wcześniej weszły w życie przepisy o obowiązku rejestracji przewoźników zagranicznych w systemie SENT. Dzięki temu ma się poprawić kontrola firm wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe.
Pierwotnie przepisy o obowiązku rejestracji w systemie SENT miały wejść w życie 1 stycznia 2025 r., ale rząd Donalda Tuska chce, aby stało się to już 1 lipca tego roku. W tym celu znowelizowana zostanie ustawa o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, a zmiana będzie dotyczyć zagranicznych podmiotów wykonujących przewóz kabotażowy.
Projektowana zmiana polegająca na skróceniu vacatio legis o 6 miesięcy związana jest z pilną potrzebą zwiększenia efektywności wykonywania kontroli podmiotów uczestniczących w przewozach drogowych, a także wzmocnienia egzekucji przepisów prawa dotyczących wykonywania przewozu drogowego rzeczy przez podmioty uprawnione
– wyjaśnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Rząd liczy na to, że dzięki zmianie poprawi się kontrola zezwoleń i ograniczą się przypadki wielokrotnego wykorzystywania zezwolenia uprawniającego do jednokrotnego przejazdu przez lub na terytorium kraju, poprzez m.in. niewypełnianie blankietu zezwolenia.
System SENT to teleinformatyczny system monitorowania przewozu towarów wrażliwych utworzony przez Krajową Administrację Skarbową. Dotyczy on np. alkoholu, suszu tytoniowego czy paliwa, a od lutego 2022 r. – przywozu do Polski odpadów. System monitoruje przewóz i obrót towarów rozpoczynający się i kończący się na terytorium Polski oraz poza jej terytorium.