fbpx
sobota, 14 grudnia, 2024
Strona głównaBiznesKoronawirus wpływa na rynek aut

Koronawirus wpływa na rynek aut

Blisko jedna czwarta małych i średnich firm w Polsce zamierza ograniczyć do minimum lub całkowicie wstrzymać zakup nowych samochodów. Dla niektórych jest to nieistotna informacja, bo korzystają z komunikacji miejskiej, rowerów czy nawet elektrycznych hulajnóg. Dla wielu jednak sprzedawców i firm – wręcz kluczowa.

Chcąc nie chcąc samochód to narzędzie pracy, bez którego niemożliwe jest funkcjonowanie firmy i zarabianie pieniędzy. Przedsiębiorcy inwestują więc pieniądze, chcąc zapewnić bezpieczeństwo kierowcom i utrzymać mobilność floty na co najmniej dotychczasowym poziomie. Badanie przygotowane przez Instytut Keralla Research, na zlecenie Carefleet potwierdza tylko, jak bardzo pandemia wpłynęła i wciąż wpływa na plany i budżety na zakup aut firmowych – blisko 25 proc. firm wstrzymuje się z wymianą starych aut na nowsze. Oczywiście jest to zły prognostyk dla rynku sprzedaży aut przez dealerów, ale też dla sprzedawców aut używanych, w tym komisów samochodowych.

Mniej wyjazdów służbowych

Tylko połowa ankietowanych firm sygnalizuje, że pandemia koronawirusa nie wpłynęła w istotny sposób na rewizję budżetów flotowych w ich firmach. Druga połowa ogranicza się w nowych zakupach i wprowadziła już różne działania mające zmniejszyć koszty użytkowana aut firmowych. Przy tym 24,3 proc. przedstawicieli firm z sektora MŚP wstrzyma się – co najmniej do końca tego roku – z decyzją o kupnie nowego auta dla firmy, a 16,6 proc. próbuje obniżyć koszty związane z już posiadanymi autami, m.in. poprzez ograniczenie liczby wyjazdów służbowych. Przy czym redukcję budżetów flotowych rzadziej deklarują średnie firmy oraz osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą – odpowiednio 58 oraz 65,5 proc. osób.
Informacje te mogą niepokoić także zakłady mechaniki pojazdowej oraz oczywiście wytwórców i sprzedawców paliwa. Mniej aut i wyjazdów służbowych to też niższa liczba napraw oraz spadek sprzedaży paliwa.
A jeszcze w pierwszym kwartale 2020 roku blisko 18 proc. z ponad 2 mln MŚP planowało inwestycje w rozwój firmowych flot. W takiej sytuacji na rynek trafiłoby nawet 800 tysięcy nowych i używanych samochodów. Wiemy już, że tak się nie stanie.

Więcej środków czystości

Z kolei pięć procent odpytanych przedsiębiorców z sektora MŚP planuje zmianę dotychczasowych nawyków w zakresie finansowania floty. Chętniej sięgnie do leasingu oraz różnych form abonamentu oraz wynajmu długoterminowego. 3,1 proc. ankietowanych zapowiada, że będzie kupować auta używane.
Obok optymalizacji kosztów zakupu i użytkowania służbowych samochodów zarysowuje się trend do poprawy bezpieczeństwa, a raczej higieny ich użytkowania. Przedsiębiorcy deklarują częstsze mycie służbowych aut, ozonowanie wnętrz oraz zakup dodatkowych środków czystości – takie działania zapowiada ponad 16 proc. respondentów biorących udział w badaniu.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Strefa komfortu, czyli śmiertelna pułapka dla przedsiębiorcy [WYWIAD]

„Ceną wolności jest wieczna czujność” – ten cytat pasuje idealnie do naszych czasów, które – jak dla mnie – są bardziej niż przerażające. Mimo faktu, że z pewnością nie należę do osób strachliwych – mówi nam Krzysztof Oppenheim. Z naszym ekspertem finansowym, wieloletnim przedsiębiorcą znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima” rozmawiamy o śmiertlenej pułapce, jaką nie tylko dla ludzi biznesu jest pozostawanie w „strefie komfortu”.
10 MIN CZYTANIA

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA