Według resortu finansów rozpowszechnienie Krajowego Systemu e-Faktur przyniesie polskim firmom oszczędności. Przedsiębiorstwa skorzystają m.in. na zniesieniu obowiązku przechowywania faktur.
Krajowy System e-Faktur zaczął działać na początku 2022 r., ale jeszcze przez rok udział w nim jest dobrowolny. Od 2024 r. ma to być system obowiązkowy i obecnie trwają konsultacje projektu ustawy, która ma to zapewnić.
Ministerstwo Finansów wskazuje, że jedną z zalet KSeF ma być archiwizacja faktur elektronicznych, które będą przechowywane w systemie przez 10 lat od końca roku, w którym zostały wystawione. Dzisiaj przedsiębiorcy muszą przechowywać faktury przez 5 lat, co dla firm wystawiających ich duże ilości jest uciążliwe, a przede wszystkim kosztowne, bo wiąże się z koniecznością najmu powierzchni magazynowych.
„Usługa przechowywania oraz archiwizacji faktur ustrukturyzowanych przez okres 10 lat zapewniona przez administrację, daje możliwości dużych oszczędności związanych z brakiem obowiązku przechowywania tych dokumentów oraz zapewnia łatwy dostęp w każdej sytuacji gdy dany dokument będzie potrzebny” – wyjaśnił resort.
Jeśli z jakiegoś powodu fakturę trzeba będzie przechowywać przez okres dłuższy niż 10 lat, to przedsiębiorca będzie musiał sam zatroszczyć się o jej archiwizację. Zgodnie z przepisami podatnik będzie musiał sam przechowywać faktury ustrukturyzowane poza Krajowym Systemem e-Faktur do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
PAP