fbpx
wtorek, 4 lutego, 2025
Strona głównaFinanseMężczyźni nie widzą dyskryminacji kobiet w finansach

Mężczyźni nie widzą dyskryminacji kobiet w finansach

Zdecydowana większość kobiet pracujących w sektorze finansów dostrzega bariery, które ograniczają ich awans. Z drugiej strony mężczyźni mają zupełnie inny pogląd na sytuację.

Aż 94 proc. kobiet zauważa, że w sektorze finansowym występują bariery mające wpływ na przebieg kariery zawodowej kobiet – wynika z badania „Kobiety w Finansach”, przeprowadzonego przez Antal i CFA Society Poland. Agencja Newseria Biznes wskazuje, że problemy te rzadko są zauważane przez mężczyzn.

Kobiety za główną barierę w ich rozwoju w sektorze finansowym wskazują uwikłanie w tradycyjne role społeczne (72 proc.). Kolejne miejsca zajęły: pomijanie przy awansach (58 proc.), nieelastyczna kultura organizacyjna (39 proc.) oraz dająca się odczuć „męska solidarność” (38 proc.). Co ciekawe, mężczyźni są w tych kwestiach innego zdania i na przykład tylko 39 proc. panów twierdzi, że uwikłanie w tradycyjne role społeczne są problemem dla pań, a zaledwie co piąty zgadza się ze stwierdzeniem, że kobiety są celowo pomijane przy awansach. Solidarność mężczyzn przeciwko paniom zauważa natomiast tylko 14 proc. panów.

Dostrzegamy naprawdę duże różnice w tym, jak kobiety w finansach widzą siebie na tym dynamicznie zmieniającym się rynku, a jak postrzegają ich pozycję mężczyźni. Znamiennym współczynnikiem jest dostępność wyższych stanowisk – 55 proc. kobiet uważa, że napotyka określone bariery przy awansach i wspinaniu się po drabinie kariery zawodowej, natomiast tylko ćwierć badanych mężczyzn uznaje, że są jakiekolwiek problemy w tym obszarze. Tylko niecałe 20 proc. kobiet uważa, że ma wpływ na kształt rynku finansowego, podczas gdy wśród mężczyzn aż 56 proc. uważa, że ich rola jest istotna dla sektora finansowego

– powiedziała agencji Newseria Biznes Karolina Korzeniewska, manager firm Antal i ReX.

Badanie wykazało również, że aż 66 proc. kobiet uważa, że pełni w finansach tylko role wspierające, podczas gdy 56 proc. mężczyzn sądzi, że panie mają duży wpływ na sytuację w sektorze. Jednocześnie 45 proc. wszystkich badanych zgadza się, że w ich firmie istnieje równowaga płci.

Pomysłem na poprawę sytuacji kobiet w sektorze finansowym są różnego rodzaju szkolenia i warsztaty, które poprawiłyby pewność siebie pań. Według przytaczanych przez Antal badań psychologicznych to panowie mają dużo większą pewność siebie i uważają, że należy im się awans, podczas gdy panie są bardziej samokrytyczne.

Źródło: Newseria Biznes
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Coraz większe długi mikrofirm. Ich zaległości przebiły 5 miliardów złotych

Jednoosobowe działalności gospodarcze to dominująca pod względem liczebności część polskiego biznesu. One również wiodą prym pod względem zadłużenia. Niemal 2/3 wszystkich przedsiębiorstw widniejących w Krajowym Rejestrze Długów to właśnie najmniejsze podmioty. Mają 5,06 mld zł przeterminowanych zobowiązań, a najnowsza Analiza wiarygodności płatniczej KRD wskazuje, że pogarsza się także ich scoring.
5 MIN CZYTANIA

Rosną wynagrodzenia, ale i długi. Na ich spłatę trzeba pracować prawie cztery miesiące

Przeciętna pensja wzrosła o 11,3 proc. w ciągu roku i wynosi 5968 zł netto – wynika z danych GUS za kwiecień 2024 roku. To dobre informacje, ale niestety tracą na optymizmie w zestawieniu z zadłużeniem konsumentów, które również rośnie. Średni dług osoby wpisanej do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynosi obecnie 21 940 zł, a więc o 13,9 proc. więcej niż jeszcze rok temu.
5 MIN CZYTANIA

Klauzule abuzywne w umowach z przedsiębiorcami? Dobra wiadomość dla jednoosobowych działalności gospodarczych

Konsumencka ochrona przedsiębiorców to temat, który zyskuje na znaczeniu w kontekście zmian legislacyjnych oraz rozwoju praktyk handlowych. Tradycyjnie, ochrona konsumentów dotyczyła jedynie osób fizycznych uczestniczących w obrocie prawnym w sposób niezwiązany bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą. W ostatnich latach obserwuje się jednak tendencję do rozszerzania przepisów ochronnych również na przedsiębiorców – szczególnie tych niezrzeszonych w ramach rozbudowanych struktur spółkowych, którzy często znajdują się w gorszej pozycji negocjacyjnej w relacjach z większymi i wyspecjalizowanymi podmiotami.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA