fbpx
poniedziałek, 11 grudnia, 2023
Strona głównaFinanseMłodzi Polacy zarządzają finansami inaczej niż silversi

Młodzi Polacy zarządzają finansami inaczej niż silversi

Młodzi Polacy są bardziej aktywni w zarządzaniu swoimi finansami w porównaniu do osób w wieku powyżej 55. roku życia. Oba pokolenia lubią jednak oszczędzanie.

Analitycy Credit Agricole przyjrzeli się postawom Polaków w zarządzaniu finansami. Temat przeanalizowano pod kontem różnic pokoleniowych i okazało się, że tym, co łączy Polaków jest skłonność do oszczędzania pieniędzy.

Analitycy pod lupę wzięli pokolenia: Z (16-25 lat), Y (26-40 lat), X (41-55 lat) oraz silver (56-75). Badanie wykazało, że choć młodzi ludzie z pokolenia Z lubią oszczędzać, to aktywnie szukają dodatkowych dochodów, podczas gdy pokolenia starsze bardziej oszczędzają, ale są też bardziej bierne. Jak się okazuje, aż 66 proc. młodych ludzi sprzedaje swoje ubrania i domowe sprzęty, podczas gdy wśród silversów jest to tylko 31 proc. Młodzi częściej zmieniają lub podejmują dodatkową pracę (63 proc.), aby w ten sposób zwiększyć dochody, przy czym prawie co piąta zetka nie widzi potrzeby oszczędzania. Tymczasem aż 91 proc. silversów jest przekonanych, że oszczędzać po prostu trzeba. Mimo luźniejszego podejścia do oszczędzania, aż dwie trzecie młodych ludzi ma oszczędności.

Młodzi lepiej rozumieją, że oszczędzać można niezależnie od tego, ile się zarabia, bo oszczędzanie nie polega na rezygnowaniu z wydatków, lecz na umiejętnym zarządzaniu budżetem, nawet jeśli jest to budżet niewielki, a tak jest prawdopodobnie w przypadku pokolenia Z. To jest pewien nawyk, którego można i warto się nauczyć. Osoby, które aktywnie szukają podpowiedzi, jak efektywnie oszczędzać, chcą to robić systematycznie i długoterminowo. Traktują oszczędzanie jako pewnego rodzaju inwestycję na przyszłość i nie odczuwają tego jako niedogodności

– powiedziała cytowana w komunikacie Hanna Niemiec-Kłak, manager Zespołu Produktów Oszczędnościowych w Credit Agricole.

Głównymi sposobami na oszczędzanie wśród wszystkich Polaków jest szukanie rabatów i promocji, na co wskazuje 81 proc. osób z pokolenia Z i 82 proc. silversów. Młodzi ludzie częściej korzystają z aplikacji do sprawdzania i kontrolowania wydatków, bo robi to 54 proc. z nich, podczas gdy u najstarszych odsetek ten wynosi 41 proc.

Źródło: Credit Agricole
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Przy niepełnym wymiarze czasu pracy nadgodziny należą się szybciej

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że pracodawca nie może płacić za nadgodziny osobom zatrudnionym na część etatu tak jak osobom na pełnym etacie, czyli dopiero, gdy przepracują osiem godzin.
3 MIN CZYTANIA

Polski system finansowy jest stabilny

Narodowy Bank Polski przeanalizował krajowy system finansowy i ocenił, że jest on stabilny, a bilans ryzyka ulega polepszeniu.
2 MIN CZYTANIA

Banki w Polsce z optymizmem patrzą w przyszłość

Banki w Polsce spodziewają się wzrostu popytu na kredyty w ciągu najbliższego półrocza i są w tym względzie większymi optymistami niż banki w regionie.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polski system finansowy jest stabilny

Narodowy Bank Polski przeanalizował krajowy system finansowy i ocenił, że jest on stabilny, a bilans ryzyka ulega polepszeniu.
2 MIN CZYTANIA

Ulgi w PIT cieszą się w Polsce popularnością

W ubiegłym roku z różnych ulg w PIT skorzystało w Polsce ponad półtora miliona osób. Najczęściej byli to młodzi ludzie.
2 MIN CZYTANIA

Izera w toku, czyli co z polskim autem elektrycznym

Projekt Izera – czyli budowa polskiej marki aut elektrycznych – jest już zrealizowany w niemal 40 procentach. Spółka zamierza uruchomić produkcję w 2026 roku.
2 MIN CZYTANIA