Analitycy Credit Agricole przyjrzeli się postawom Polaków w zarządzaniu finansami. Temat przeanalizowano pod kontem różnic pokoleniowych i okazało się, że tym, co łączy Polaków jest skłonność do oszczędzania pieniędzy.
Analitycy pod lupę wzięli pokolenia: Z (16-25 lat), Y (26-40 lat), X (41-55 lat) oraz silver (56-75). Badanie wykazało, że choć młodzi ludzie z pokolenia Z lubią oszczędzać, to aktywnie szukają dodatkowych dochodów, podczas gdy pokolenia starsze bardziej oszczędzają, ale są też bardziej bierne. Jak się okazuje, aż 66 proc. młodych ludzi sprzedaje swoje ubrania i domowe sprzęty, podczas gdy wśród silversów jest to tylko 31 proc. Młodzi częściej zmieniają lub podejmują dodatkową pracę (63 proc.), aby w ten sposób zwiększyć dochody, przy czym prawie co piąta zetka nie widzi potrzeby oszczędzania. Tymczasem aż 91 proc. silversów jest przekonanych, że oszczędzać po prostu trzeba. Mimo luźniejszego podejścia do oszczędzania, aż dwie trzecie młodych ludzi ma oszczędności.
Młodzi lepiej rozumieją, że oszczędzać można niezależnie od tego, ile się zarabia, bo oszczędzanie nie polega na rezygnowaniu z wydatków, lecz na umiejętnym zarządzaniu budżetem, nawet jeśli jest to budżet niewielki, a tak jest prawdopodobnie w przypadku pokolenia Z. To jest pewien nawyk, którego można i warto się nauczyć. Osoby, które aktywnie szukają podpowiedzi, jak efektywnie oszczędzać, chcą to robić systematycznie i długoterminowo. Traktują oszczędzanie jako pewnego rodzaju inwestycję na przyszłość i nie odczuwają tego jako niedogodności
– powiedziała cytowana w komunikacie Hanna Niemiec-Kłak, manager Zespołu Produktów Oszczędnościowych w Credit Agricole.
Głównymi sposobami na oszczędzanie wśród wszystkich Polaków jest szukanie rabatów i promocji, na co wskazuje 81 proc. osób z pokolenia Z i 82 proc. silversów. Młodzi ludzie częściej korzystają z aplikacji do sprawdzania i kontrolowania wydatków, bo robi to 54 proc. z nich, podczas gdy u najstarszych odsetek ten wynosi 41 proc.