fbpx
niedziela, 21 kwietnia, 2024
Strona głównaTransportNapięcia na Bliskim Wschodzie ożywiły Nowy Jedwabny Szlak

Napięcia na Bliskim Wschodzie ożywiły Nowy Jedwabny Szlak

Po zastoju, który nastąpił po wybuchu wojny na Ukrainie, skokowo wzrósł transport towarów koleją w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Ruch został napędzony przez kryzys na szlaku przez Morze Czerwone i Kanał Sueski.

Jemeńscy bojownicy Huti od miesięcy atakują statki płynące przez Morze Czerwone, aby – jak twierdzą – wywrzeć presję na Izraelu i doprowadzić do zawieszenia broni w Strefie Gazy. Te napięcia ożywiły transport kolejowy w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Zarówno szlak przez Kanał Sueski, jak i NJS to ważne drogi wymiany handlowej między Azją a Europą. Pas kolejowy jest szczególnie istotny dla Chin.

Ogromne wzrosty w przewozach

Dane firmy UTLC Eurasian Rail Alliance jasno wskazują, że rośnie transport towarów pociągami między Polską a Państwem Środka. Wzrost utrzymał się w lutym.

Z Polski do Chin kolejowym Nowym Jedwabnym Szlakiem w ubiegłym miesiącu przetransportowano ok. 8030 ton towarów, co oznacza wzrost o blisko 250 proc. rok do roku. Jeśli chodzi o kontenery, to wysłano ich z naszego kraju 1574, czyli o ok. 187 proc. więcej niż w lutym 2023 r. Tonaż towarów przewiezionych w drugą stronę – do Polski – wzrósł rok do roku ponad 155 proc. – do 148 530 ton. Znajdowały się w 22 916 kontenerach, co stanowi wzrost względem lutego 2023 r. o 150 proc.

Więcej pracy ma także terminal w Małaszewiczach na granicy z Białorusią. Do Chin wysłano ze wschodniej granicy Polski 3660 ton towarów (wzrost o ok. 237 proc.) w 952 kontenerach (wzrost o 280,8 proc.). Do polskiego rejonu przeładunkowego trafiło natomiast 144 540 ton (wzrost o 163 proc.) w 22 070 kontenerach (wzrost rok do roku o ok. 166 proc.).

Money.pl, KR
Konrad Rajca
Konrad Rajca
Niezależny analityk i doradca, specjalista w tematyce międzynarodowej, w szczególności azjatyckiej i geopolitycznej. Konsultant Public Relations i Public Affairs. Pracował w mediach, m.in w Polskiej Agencji Prasowej i miesięczniku „Stosunki Międzynarodowe". Publikował m.in. w „Rzeczpospolitej" i „Najwyższym Czasie". Pracował także w sektorze publicznym – w Biurze Przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Urzędzie m.st Warszawy, gdzie był rzecznikiem prasowym Urzędu Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Współpracował z Polsko-Amerykańską Fundacją Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego (PAFERE). Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

Chińczycy wybudują tunel pod… Zatoką Fińską?

Chińskie firmy są faworytami w wyścigu o realizację projektu budowy tunelu pod Zatoką Fińską, który ma połączyć stolice Finlandii i Estonii.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przed nami Nowa Era?

Są wynalazki i przełomy, które zmieniają oblicze cywilizacji. Takim było wynalezienia koła, druku czy maszyny parowej. Dziś mówimy o przełomie związanym ze sztuczną inteligencją. Pytanie, jak bardzo zmieni ona nasz świat? Niektórzy mówią o Nowej Erze Sztucznej Inteligencji, która nastąpi – a w zasadzie już następuje – po Erze Wiary i Erze Rozumu.
5 MIN CZYTANIA

Od smartfonów po samochody. Xiaomi rozpoczęło produkcję elektryków

Chiński producent smartfonów Xiaomi wprowadził na rynek swój pierwszy samochód elektryczny. Firma ma nadzieję, że wspólny system operacyjny SU7 z telefonami, laptopami i innymi urządzeniami spodoba się klientom.
2 MIN CZYTANIA

Chiny promują tanie wesela, bo chcą poprawy dzietności

Młode pary w Chinach planujące „proste” wesela, zamiast tradycyjnych z setkami gości, stały się hitem internetu po opublikowaniu przez chiński organ rządowy zajmujący się prawami kobiet artykułu wzywającego do bardziej oszczędnych wesel. Ma się to przyczynić do zwiększenia liczby małżeństw, co ma wpłynąć na większą dzietność.
2 MIN CZYTANIA