Za systemem kaucyjnym opowiedziało się aż 88 proc. ankietowanych, a przeciwko – zaledwie 6 proc.
„Średnio 3 proc. badanych uważa, że nic i nikt nie zmusi ich do oddawania opakowań zwrotnych do sklepu – w przypadku młodych ludzi (od 18 do 24 lat) ten odsetek jest ponad dwukrotnie wyższy i wynosi 7 proc., a 6 proc. obawia się, że nie będzie miało na to czasu” – napisano w raporcie z badania.
Według Adama Czarneckiego z ARC Rynek i Opinia motywacje do korzystania z systemu kaucyjnego mogą być dla konsumentów różne w zależności od ich wieku. Wśród młodych najbardziej zachęcająca może być dbałość o środowisko, natomiast starsze osoby pamiętają system kaucyjny z czasów PRL. Analityk odniósł się również do tematu podnoszenia kwoty kaucji, która wpłynęłaby na wyższą cenę samego produktu i uznał, że maksymalizowanie tej kwoty nie byłoby do końca korzystne. Nieprzypadkowo aż 35 proc. respondentów obawia się, że ceny produktów w opakowaniach zwrotnych będą wyższe niż dotychczas.
Preferowaną formą zwrotów opakowań przez Polaków jest korzystanie z automatów na opakowania – za taką opcją jest 48 proc. respondentów. Z kolei 23 proc. wolałoby oddawać opakowania do sklepu, a 18 proc. nie przywiązuje wagi do tego, w jaki sposób miałoby się to odbywać. Co drugi Polak chciałby oddawać opakowania w najbliższym sklepie, a dla mniej więcej co trzeciego ważne jest, aby opłacało się to finansowo.
Co do kwoty kaucyjnej, to 69 proc. ankietowanych uważa, że zachęcająca jest kwota w wysokości 40 groszy za 1,5-litrową butelkę po wodzie.
Polskie Radio