fbpx
poniedziałek, 10 lutego, 2025
Strona głównaBiznesPolacy kupują jak przed pandemią. Jest nadzieja dla galerii handlowych?

Polacy kupują jak przed pandemią. Jest nadzieja dla galerii handlowych?

Polscy konsumenci wrócili do zwyczajów zakupowych sprzed pandemii – wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH).

PRCH poinformowała, że w kwietniu i maju obroty w centrach handlowych rosły szybciej niż inflacja, a najbardziej przyczyniły się do tego sprzedaż żywności i gastronomia. Procentowo obroty w centrach handlowych w maju 2022 r. były o 22 punkty wyższe niż rok wcześniej. Sprzedaż żywności wzrosła o 67 proc., a sprzedaż w gastronomii o 34 proc.

Najszybciej obroty rosły w największych galeriach handlowych, liczących ponad 60 tys. mkw., gdzie były o 29 proc. wyższe niż w maju 2019 r. W obiektach poniżej 60 tys. mkw obroty wrosły od 15 do 18 proc.

– Obroty w centrach handlowych rosną kolejny miesiąc z rzędu, a klienci odwiedzają je częściej niż przed pandemią – poinformował dyrektor zarządzający PRCH Krzysztof Poznański. – Najnowsze dane potwierdzają, że klienci wrócili do zwyczajów zakupowych sprzed pandemii. To pozwala z ostrożnym optymizmem oceniać możliwości wzrostu w branży centrów handlowych – zauważył.

Przytaczany przez Krzysztofa Poznańskiego wskaźnik Footfall Density Index pokazuje, że w czerwcu 2022 r. odwiedzalność w polskich galeriach handlowych była o 1,4 proc. wyższa niż rok wcześniej. W tych danych widać obecność grupy dodatkowych konsumentów, pochodzących z Ukrainy. Ich wpływ na odwiedzalność jest widoczny, zwłaszcza w tych miejscach, gdzie koncentrują się uchodźcy.

PAP

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Strefa komfortu, czyli śmiertelna pułapka dla przedsiębiorcy [WYWIAD]

„Ceną wolności jest wieczna czujność” – ten cytat pasuje idealnie do naszych czasów, które – jak dla mnie – są bardziej niż przerażające. Mimo faktu, że z pewnością nie należę do osób strachliwych – mówi nam Krzysztof Oppenheim. Z naszym ekspertem finansowym, wieloletnim przedsiębiorcą znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima” rozmawiamy o śmiertlenej pułapce, jaką nie tylko dla ludzi biznesu jest pozostawanie w „strefie komfortu”.
10 MIN CZYTANIA

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA