fbpx
sobota, 30 września, 2023
Strona głównaBiznesPolscy przedsiębiorcy wierzą, że pokonają problemy

Polscy przedsiębiorcy wierzą, że pokonają problemy

Nasi przedsiębiorcy konfrontują się z bezprecedensowymi wyzwaniami, a jednocześnie wykazują zadziwiającą odporność i wiarę w dobrą przyszłość swoich biznesów.

Globalny raport pod nazwą „Rozwój w chaosie: jak radzą sobie MŚP na świecie – Global Business Monitor 2023”, opracowany przez Bibby Financial Services wykazuje, że polskie firmy z trudem, ale jak na razie skutecznie radzą sobie z fundowanym im przez tzw. otoczenie makroekonomiczne istnym torem przeszkód.

Mimo niepewności i trudniejszych nawet niż w okresie tzw. pandemii przeszkód 79 proc. polskich MŚP stwierdza, że perspektywy dla ich biznesu są dobre. Zwraca jednak uwagę fakt, że jest to najniższy odsetek wśród wszystkich badanych krajów!

Głównymi wyzwaniami są (o czym już pisaliśmy kilkakrotnie): wysoka inflacja, rosnące koszty działalności, a dodatkowo napięcia geopolityczne. Mówiąc eufemistycznie wszystko to komplikuje działalność polskich mikro, małych i średnich biznesów bardziej niż w innych krajach.

Co piąty przedsiębiorca boi się przyszłości

W Polsce inflacji obawia się już 70 proc. ankietowanych, rosnących kosztów energii i surowców – 59 proc., a niestabilności gospodarczej – 38 procent. To bardzo dużo zważywszy na fakt, że polskie władze wdrożyły swojego czasu ogromne dotacje tarczowe i co rusz deklarują, że sektor MŚP jest ich oczkiem w głowie.

W Irlandii czy Niemczech optymizm co do lepszej przyszłości wyraża imponujące 90 proc. pytanych w badaniu przedsiębiorców. Na tym tle aż 21 proc. polskich MŚP ma obawy dotyczące nadchodzących miesięcy.

Opinie polskich przedsiębiorców na temat polskiej gospodarki i globalnego krajobrazu gospodarczego niestety nie są najlepsze. Chociaż 45 proc. uważa, że wzrost gospodarczy będzie minimalny, znacząca część (29 proc.) sądzi, że gospodarka wejdzie w fazę recesji. Prawie cztery na dziesięć firm (39 proc.) uważa, że globalne warunki gospodarcze są teraz gorsze niż podczas pandemii COVID-9.

Jednak będzie wzrost sprzedaży?

Chociaż w porównaniu z innymi rynkami polskie MŚP są najmniej pewne perspektyw swojego biznesu w bieżącym roku, to jednak procent tych, które są pewne (79 proc.), jest w tej sytuacji zaskakujący i wciąż zdecydowanie wysoki. Sześć na dziesięć firm oczekuje wzrostu sprzedaży w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, a jedynie 11 proc. spodziewa się spadku. W zakresie swoich oczekiwań handlowych najbardziej optymistyczne są niemieckie MŚP – 75 proc. badanych sądzi, że sprzedaż wzrośnie w nadchodzących miesiącach. To dobra informacja, bo Niemcy to wciąż największy partner handlowy Polski. W Wielkiej Brytanii i Holandii panuje większa ostrożność – 54 proc. przewiduje tylko nieznaczny wzrost sprzedaży. 63 proc. polskich przedsiębiorców liczy przy tym na wzrost dzięki przyciągnięciu nowych klientów, podczas gdy 34 proc. wierzy, że nawiąże nowe relacje z dostawcami, a 28 proc. deklaruje, że wykorzysta nowe kanały dystrybucji.

Przedsiębiorcy chcą inwestować

Większość wszystkich badanych firm (89 proc.) planuje inwestować w tym roku. Największy odsetek takich firm jest w Niemczech (93 proc.), ale na drugim miejscu (sic!) lokują się właśnie polscy przedsiębiorcy (90 proc.). Średnia wartość inwestycji prognozowana jest obecnie na 655 138 złotych. Pieniądze te mają być przeznaczone głównie na szkolenia i rozwój personelu (38 proc.), marketing i sprzedaż (37 proc.), maszyny i urządzenia (33 proc.) oraz technologie cyfrowe i IT (25 proc.). Na wielu pozostałych rynkach dominującą pozycję mają inwestycje w marketing i sprzedaż.

Polskie firmy stawiają przede wszystkim na pracowników, bo stopa bezrobocia w Polsce wynosi zaledwie ok. 5 proc. Tylko co dziesiąta polska firma wskazała niedobór siły roboczej jako kluczowe wyzwanie w 2023 roku i jest to najniższy odsetek na wszystkich badanych rynkach.

– To świadczy o dużej determinacji i odporności polskich firm. Mimo rosnących kosztów, problemów z płynnością finansową i niepewną sytuacją, robią wszystko, by przetrwać ten trudny okres – komentuje w konkluzji Tomasz Kukulski, prezes Bibby Financial Services w Polsce, dodając, że kluczowe jest, aby MŚP mogły nadal uzyskiwać finansowanie, którego tak potrzebują do bieżącego działania i rozwoju, zwłaszcza gdy banki przykręcają kurek z kredytami.

 

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Dobra pogoda martwi polską branżę odzieżową

Polska branża odzieżowa przeżywa zastój, a wielu firmom grozi utrata płynności finansowej i – ostatecznie – zamknięcie interesu.
2 MIN CZYTANIA

Polskie gofry podbijają świat!

Polska jest światowym liderem, jeśli chodzi o eksport gofrów i wafli, które są najważniejszą pozycją w polskim eksporcie wśród wyrobów piekarniczych i ciastkarskich.
< 1 MIN CZYTANIA

Czas ułatwić firmom dostęp do środków na rozwój

Polskie przedsiębiorstwa powinny mieć ułatwiony dostęp do pieniędzy na rozwój, ale do tego potrzebne są konkretne zmiany.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Niemiecka klasa średnia biednieje. Jest nawet gorzej niż w wielu innych krajach

Średnia klasa traci na znaczeniu i ma większe problemy z regulowaniem swoich podstawowych zobowiązań. Tak dzieje się nawet w bogatych Niemczech, co stanowi swoisty znak czasu, a być może także sygnał alarmowy dla innych państw.
2 MIN CZYTANIA

Rynek nieruchomości przed nowymi wyzwaniami

Przed przedsiębiorcami działającymi na rynku mieszkaniowym stoi perspektywa wdrażania nowych instrumentów opartych na sztucznej inteligencji. Tylko umiejętnie wykorzystane AI będzie sprzyjać pozytywnym zmianom na tym rynku.
3 MIN CZYTANIA

Im większa firma, tym elastyczniejsze formy zatrudnienia

GIG ekonomia to dla przedsiębiorców sposób na szybsze pozyskanie talentów, szansa na zwiększenie zdolności do adaptacji w zmiennym otoczeniu rynkowym oraz zdobycie przewag konkurencyjnych. Nowy raport E&Y ujawnia, jak kwestia elastycznego zatrudniania wygląda w Polsce.
2 MIN CZYTANIA