Aż 96 proc. firm w Polsce postrzega etykę płatniczą za ważny element funkcjonowania ich organizacji – wynika z raportu „Etyka płatnicza przedsiębiorców” przeprowadzonego dla Kaczmarski Inkasso. Większość z przepytanych rozumie to jako opłacanie swoich zobowiązań finansowych w terminie.
Takie rozumienie etyki płatniczej ma aż 69 proc. polskich firm. Pozostali ankietowani etykę płatniczą rozumieją przez: niezaciąganie zobowiązań finansowych, jeśli spodziewa się problemów z ich spłatą (43 proc.); niekupowanie produktów lub usług, jeśli mogą wystąpić problemy z zapłatą w terminie (41 proc.); dokładne zapoznawanie się z warunkami zaciągnięcia i spłaty zobowiązań finansowych (41 proc.); informowanie kontrahentów o finansowych pomyłkach działających na ich niekorzyść (39 proc.) oraz informowanie kontrahentów, którzy wystawili faktury, o możliwych opóźnieniach w spłacie (32 proc.).
W raporcie podkreślono, że aż trzy czwarte firm działających od 5 do 10 lat postrzega zasady etyki za bardzo istotne i dlatego zawsze je respektują. Wśród firm działających od co najmniej 10 lat odsetek ten wyniósł 42 proc.
Jednocześnie aż 52 proc. firm znajduje sytuacje, które usprawiedliwiają niepłacenie w terminie innym podmiotom. Mowa tutaj na przykład o braku skutecznego dostarczania faktur czy błędach na fakturze (40 proc.) lub kiepskiej kondycji finansowej firmy spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (29 proc.). Co ciekawe, prawie co trzeci podmiot jest skłonny usprawiedliwić brak zapłaty niezadowoleniem z jakości otrzymanych produktów lub usług. Co czwarty przedsiębiorca wskazuje natomiast na problemy osobiste osoby odpowiedzialnej za dokonanie lub akceptację płatności lub oczekiwanie na płatność ze strony trzeciej. Brak pieniędzy jest usprawiedliwieniem dla 22 proc. firm.