fbpx
niedziela, 12 stycznia, 2025
Strona głównaFinansePolskie firmy uważają, że przestrzeganie etyki płatniczej jest istotne

Polskie firmy uważają, że przestrzeganie etyki płatniczej jest istotne

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców jest przekonanych, że przestrzeganie zasad etyki płatniczej jest bardzo ważne dla funkcjonowania firmy.

Aż 96 proc. firm w Polsce postrzega etykę płatniczą za ważny element funkcjonowania ich organizacji – wynika z raportu „Etyka płatnicza przedsiębiorców” przeprowadzonego dla Kaczmarski Inkasso. Większość z przepytanych rozumie to jako opłacanie swoich zobowiązań finansowych w terminie.

Takie rozumienie etyki płatniczej ma aż 69 proc. polskich firm. Pozostali ankietowani etykę płatniczą rozumieją przez: niezaciąganie zobowiązań finansowych, jeśli spodziewa się problemów z ich spłatą (43 proc.); niekupowanie produktów lub usług, jeśli mogą wystąpić problemy z zapłatą w terminie (41 proc.); dokładne zapoznawanie się z warunkami zaciągnięcia i spłaty zobowiązań finansowych (41 proc.); informowanie kontrahentów o finansowych pomyłkach działających na ich niekorzyść (39 proc.) oraz informowanie kontrahentów, którzy wystawili faktury, o możliwych opóźnieniach w spłacie (32 proc.).

W raporcie podkreślono, że aż trzy czwarte firm działających od 5 do 10 lat postrzega zasady etyki za bardzo istotne i dlatego zawsze je respektują. Wśród firm działających od co najmniej 10 lat odsetek ten wyniósł 42 proc.

Jednocześnie aż 52 proc. firm znajduje sytuacje, które usprawiedliwiają niepłacenie w terminie innym podmiotom. Mowa tutaj na przykład o braku skutecznego dostarczania faktur czy błędach na fakturze (40 proc.) lub kiepskiej kondycji finansowej firmy spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (29 proc.). Co ciekawe, prawie co trzeci podmiot jest skłonny usprawiedliwić brak zapłaty niezadowoleniem z jakości otrzymanych produktów lub usług. Co czwarty przedsiębiorca wskazuje natomiast na problemy osobiste osoby odpowiedzialnej za dokonanie lub akceptację płatności lub oczekiwanie na płatność ze strony trzeciej. Brak pieniędzy jest usprawiedliwieniem dla 22 proc. firm.

Źródło: PAP
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Coraz większe długi mikrofirm. Ich zaległości przebiły 5 miliardów złotych

Jednoosobowe działalności gospodarcze to dominująca pod względem liczebności część polskiego biznesu. One również wiodą prym pod względem zadłużenia. Niemal 2/3 wszystkich przedsiębiorstw widniejących w Krajowym Rejestrze Długów to właśnie najmniejsze podmioty. Mają 5,06 mld zł przeterminowanych zobowiązań, a najnowsza Analiza wiarygodności płatniczej KRD wskazuje, że pogarsza się także ich scoring.
5 MIN CZYTANIA

Rosną wynagrodzenia, ale i długi. Na ich spłatę trzeba pracować prawie cztery miesiące

Przeciętna pensja wzrosła o 11,3 proc. w ciągu roku i wynosi 5968 zł netto – wynika z danych GUS za kwiecień 2024 roku. To dobre informacje, ale niestety tracą na optymizmie w zestawieniu z zadłużeniem konsumentów, które również rośnie. Średni dług osoby wpisanej do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynosi obecnie 21 940 zł, a więc o 13,9 proc. więcej niż jeszcze rok temu.
5 MIN CZYTANIA

Klauzule abuzywne w umowach z przedsiębiorcami? Dobra wiadomość dla jednoosobowych działalności gospodarczych

Konsumencka ochrona przedsiębiorców to temat, który zyskuje na znaczeniu w kontekście zmian legislacyjnych oraz rozwoju praktyk handlowych. Tradycyjnie, ochrona konsumentów dotyczyła jedynie osób fizycznych uczestniczących w obrocie prawnym w sposób niezwiązany bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą. W ostatnich latach obserwuje się jednak tendencję do rozszerzania przepisów ochronnych również na przedsiębiorców – szczególnie tych niezrzeszonych w ramach rozbudowanych struktur spółkowych, którzy często znajdują się w gorszej pozycji negocjacyjnej w relacjach z większymi i wyspecjalizowanymi podmiotami.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA