fbpx
piątek, 19 lipca, 2024
Strona głównaŚwiatPoprawa infrastruktury Indii kluczem do rywalizacji z Chinami

Poprawa infrastruktury Indii kluczem do rywalizacji z Chinami

Najbliższe lata będą probierzem dla Indii chcących stać się centrum produkcyjnym rywalizującym z Chinami. Znakiem zapytania jest, jak szybko uda się zbudować niezbędną do tego infrastrukturę. Ostatnio pojawiły się oznaki postępu, ale kraj musi zrobić znacznie więcej, aby zachęcić inwestorów z sektora prywatnego.

Indie przeżywają swego rodzaju renesans produkcji, któremu przewodzi Apple i jego tajwańscy dostawcy. W ubiegłym roku podatkowym Indie były eksporterem netto o wartości 11 miliardów dolarów. Według banku inwestycyjnego Macquarie około połowę tej kwoty stanowiły produkty Apple. Firma przeciera szlaki innym producentom, którzy być może wciąż zastanawiają się nad strategią łańcucha dostaw „Chiny+1” skoncentrowaną na Indiach.

Jest plan modernizacji

Indyjska słaba infrastruktura, której przykładem są dziurawe drogi i podatne na wypadki pociągi, odstrasza wielu producentów. Jednak finansowane przez rząd plany modernizacji infrastruktury w New Delhi mogą złagodzić niektóre z tych obaw. Ostatecznie jednak sektor prywatny będzie musiał wnieść swój wkład, ponieważ indyjski dług publiczny jest dość wysoki. Indyjski National Infrastructure Pipeline przewiduje 111 bilionów rupii (równowartość 1,33 biliona dolarów) na infrastrukturalne wydatki kapitałowe w latach fiskalnych 2020-2025. Energia, drogi, infrastruktura miejska i koleje stanowią większość programu.

Według Macquarie tempo budowy krajowych autostrad wzrosło sześciokrotnie w porównaniu z poziomami z lat 2002-2010, średnia prędkość pociągów towarowych wzrosła o ponad 50 proc. w ciągu ostatnich dwóch lat, a czas oczekiwania w portach spadł od 2015 r. o 80 proc. Według firmy konsultingowej Gavekal długość indyjskiej sieci drogowej w ciągu ostatniej dekady wzrosła o około 40 proc., osiągając długość 6,3 mln kilometrów (trzecia najdłuższa sieć dróg na świecie). Indie, które w przeszłości słabo radziły sobie z zarządzaniem dużymi projektami infrastrukturalnymi, podjęły również – poprzez usprawnienie podejścia administracyjnego – szereg kroków w celu złagodzenia problemu opóźnień i przekraczania kosztów. Mimo to rządowe dane z października ub.r. pokazują, że prawie połowa z 1788 dużych projektów infrastrukturalnych monitorowanych przez rząd centralny była opóźniona w stosunku do harmonogramu i borykała się z przekroczeniem kosztów o około 17 proc.

Kluczowe inwestycje w infrastrukturę

Skupienie się przez Indie na poprawie stanu infrastruktury ma kluczowe znaczenie dla przyciągnięcia dolarów do raczkującego sektora produkcyjnego, który w ubiegłym roku stanowił zaledwie 13 proc. PKB – w porównaniu z 28 proc. w Chinach (według danych Banku Światowego). Koszty logistyki natomiast pochłonęły od 18 do 20 proc. całkowitych kosztów produkcji – w porównaniu z 10 proc. w Chinach (dane Macquarie).

Indie zaczynają czerpać z chińskich wzorców infrastrukturalnych, ale przed nimi jeszcze długa droga. Według firmy konsultingowej Bernstein nakłady brutto na środki trwałe w Chinach osiągnęły szczytowy poziom 45 proc. PKB w 2009 r. (w porównaniu z 25 proc. w 1990 r.). Głównym czynnikiem było finansowanie rządowe. Według Bernsteina poziom ten w Indiach wynosi obecnie ok. 30 proc. PKB. Co więcej, choć Indie mogą chcieć dalej zwiększać inwestycje publiczne w infrastrukturę, może być im trudno dorównać Chinom. Dług publiczny Indii wynosi ok. 85 proc. PKB, ustępując – wśród gospodarek wschodzących – jedynie Brazylii. Międzynarodowy Fundusz Walutowy ostrzegł w ubiegłym tygodniu, że indyjski dług publiczny może przekroczyć 100 proc. PKB w perspektywie średnioterminowej. Daje to rządowi ograniczoną przestrzeń fiskalną do zwiększania wydatków w nieskończoność. Istnieje nadzieja, że więcej rządowych środków na infrastrukturę pomoże również zakotwiczyć inwestycje sektora prywatnego, usuwając kluczowe wąskie gardła logistyczne i dzieląc ryzyko finansowe.

Gavekal twierdzi, że jeśli sektor prywatny będzie w stanie wywiązać się ze swoich zadań, Indie mogą prawdopodobnie utrzymać całkowity roczny wzrost wydatków kapitałowych na poziomie do 10 proc. Dogonienie Chin niekoniecznie musi oznaczać całkowite skopiowanie ich metodologii. Aby spełnić swoje ambicje produkcyjne Indie muszą znaleźć własną drogę do modernizacji gnijącej infrastruktury.

wsj.com
Marta Mita
Marta Mita
Absolwentka handlu międzynarodowego na Uniwersytecie Vigo w Hiszpanii, specjalizująca się w zagadnieniach związanych z Unią Europejską, w szczególności tematyce wpływu prawa unijnego na gospodarkę krajów członkowskich, a także europeizacją społeczeństw w kontekście tożsamości narodowej obywateli. Autorka licznych artykułów poświęconych europejskiemu rynkowi pracy i polityce społecznej.

INNE Z TEJ KATEGORII

Coraz większe obawy europejskich firm działających w Chinach

Wiele europejskich firm w Chinach boryka się z problemami. Koniunktura się chwieje, a utrzymanie się na chińskim rynku w obliczu doskonale prosperujących lokalnych przedsiębiorstw staje się coraz trudniejsze. Obawy budzi również kwestia nadmiernej zdolności produkcyjnej.
3 MIN CZYTANIA

Wskaźnik Bogactwa Narodów 2024. Sprawdź, na którym miejscu jest Polska

Warsaw Enterprise Institute opublikował IV edycję Wskaźnika Bogactwa Narodów, wyjątkowego Indeksu, który oprócz PKB mierzy także jakość wydatków publicznych. Brane są pod uwagę państwa należące do Unii Europejskiej i OECD. Miejsca na podium zajmują Irlandia, Szwajcaria oraz Norwegia, której w tym roku udało się wyprzedzić Stany Zjednoczone. Polska zajmuje dopiero 27. pozycję na 38 gospodarek i 18. pozycję w UE. Jest to wynik przyzwoity, ale nie zadowalający.
3 MIN CZYTANIA

Przerażenie w Londynie: gospodarka Polski może niebawem wyprzedzić brytyjską!

Brytyjskie media szeroko komentują słowa Donalda Tuska, który we wpisie zamieszczonym w serwisie X stwierdził, że za 5 lat Polacy będą zamożniejsi od mieszkańców Wysp Brytyjskich.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak Europa walczy z kryzysem mieszkaniowym

Mieszkalnictwo stało się jednym z głównych wyzwań stojących przed Europą. Większość krajów doświadczyła w ostatnich latach eskalacji cen, która pozbawiła wielu obywateli dostępu do mieszkań.
4 MIN CZYTANIA

Unia wprowadza przepisy regulujące AI

W tym tygodniu Parlament Europejski zatwierdził akt regulujący przepisy o sztucznej inteligencji. Jest to pierwsza na świecie taka regulacja dotycząca AI, która wkrótce stanie się prawem w Europie.
4 MIN CZYTANIA

Recykling odpowiedzią na upadający przemysł wydobywczy?

Czy recykling starej elektroniki ograniczy problem niedoboru pierwiastków ziem rzadkich? Zdaniem Brukseli akt o surowcach krytycznych rozwiąże lata zaniedbań w europejskim sektorze wydobywczym.
4 MIN CZYTANIA