Przypominamy raz jeszcze, że tylko do 16 grudnia 2022 roku małe i średnie przedsiębiorstwa mogą składać do EUIPO (czyli Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej) lub Urzędu Patentowego wnioski o dofinansowanie zastrzeżenia swojej marki – zarówno na Polskę, jak i na inne kraje Wspólnoty Europejskiej oraz cały świat. Do wzięcia jest nawet 2250 euro dotacji bezzwrotnej. Przy korzystaniu z dotacji koszty związane z pełnym zabezpieczeniem marki są – nawet dla niezamożnej firmy – wręcz symboliczne.

Wydawać by się mogło, że 16 mln euro przeznaczone na dotacje unijne na ochronę własności intelektualnej MŚP to całkiem dużo pieniędzy, ale zainteresowanie jest znaczące, więc nie warto czekać na ostatnią chwilę. Decydować będzie bowiem kolejność zgłoszeń firm.

Dofinansowanie jest organizowane przez SME Fund, który udostępnia firmom tzw. bony własności intelektualnej. Tak zwany Bon 1 może opiewać na maksymalną wartość 1500 euro. Pieniądze z niego można przeznaczyć na pokrycie nawet 75 proc. opłat związanych z rejestracją znaku towarowego w dowolnym kraju członkowskim lub na obszarze całej UE. Jeśli ktoś chce zarejestrować swój znak towarowy szerzej, w wymiarze międzynarodowym (obejmując zastrzeżeniem 128 krajów) z przyznanych środków pokryć może do 50 proc. poniesionych kosztów. Dodatkowy Bon 2 – o wartości 750 euro – można przeznaczyć na pokrycie opłat patentowych.

Po co chronić własność intelektualną?

Nie trzeba chyba specjalnie nikogo przekonywać, że własność intelektualna stanowi poważny, liczący się składnik aktywów przedsiębiorstwa. Przy tym jak najbardziej wymierny, bo znane już marki mają swoją wartość finansową. Projekty i pomysły o nieszablonowym wymiarze, produkty lub usługi specyficzne, niszowe itp. wykorzystywane bywają skutecznie w marketingu, stanowiąc istotny element strategii wielu firm. Chronić to co „swoje”, wykreowane często nie bez trudu, jak najbardziej należy, żeby zapobiec pirackiemu kopiowaniu i wykorzystaniu pomysłów firmy przez konkurencję.

Ochronie podlega przede wszystkim sam znak towarowy. Jest on jednym z wyróżników firmy, którego nie posiada wspomniana konkurencja. Może to być nawet jedno słowo, jakiś charakterystyczny symbol, sygnał dźwiękowy czy inny, specyficzny dla danej firmy element ją wyróżniający. Chociaż wielu go zna  –czasem nawet wszyscy – to, by nie został ukradziony, musi znaleźć się w rejestrze znaków towarowych.

Podstawą bezpieczny znak towarowy

– Rejestracja znaku towarowego zapewnia przedsiębiorcy wyłączność używania go w celach komercyjnych, oznaczania nim produktów lub usług będących wyróżnikiem danej firmy – mówi Marzena Piątek, radca prawny w kancelarii Legal Geek, pomagającej w rejestracji znaków towarowych. – Zapewniona ochrona pozwala przedsiębiorcy wykorzystać szeroki wachlarz możliwości przeciwdziałania istniejącym lub potencjalnym naruszeniom jego prawa – dodaje.

O szczegółowej procedurze i kosztach zastrzegania marki, zarówno na kraj, jak i na Europę oraz świat, pisaliśmy TUTAJ.

Poprzedni artykułRynki się zamykają. Czy świat poradzi sobie z kryzysem żywnościowym?
Następny artykułKolejny kraj dołącza do strefy euro