Spożywcze sieci handlowe chcąc zachęcić nowe osoby do przystąpienia do ich franczyzy używają różnych argumentów. Przede wszystkim przemawiają do nich marketingowym językiem korzyści. Zapewniają, że przedsiębiorca współpracujący z siecią na każdym etapie może liczyć na wsparcie partnera czy nawet centrali. Branżowy portal franczyzawhandlu.pl spróbował sprawdzić, jak to wygląda z perspektywy samych franczyzodawców.
Szkolenia i marketing
Wszystkie sieci deklarują, że przedsiębiorcom chcącym objąć prowadzenie ich placówek (lub już je prowadzącym) organizują szkolenia, udzielają wsparcia marketingowego, a także niosą pomoc w aranżacji powierzchni handlowej. Propozycje rozwiązań w tym zakresie bywają przygotowywane we współpracy z grupą ekspertów i według zapewnień sieci są zgodnie z najlepszymi praktykami dostępnymi na rynku. Celem deklarowanym jest odniesienie wspólnego sukcesu.
Krytykowana w kontekście współpracy z franczyzobiorcami sieć Żabka podkreśla, że koncentruje się na potrzebach franczyzobiorców i tworzeniu rozwiązań, które mają usprawnić prowadzenie biznesu. Sieć przypomina w rozmowie z portalem franczyzawhandlu.pl, że jeszcze w 2023 roku stworzyła i uruchomiła program Akademia Przedsiębiorczości, którego celem jest „podnoszenie umiejętności z zakresu prowadzenia sklepów i rozwoju umiejętności menedżerskich”. Program ten prowadzony jest pod patronatem Wydziału Zarządzania Politechniki Warszawskiej i we współpracy z najlepszymi ekspertami rynku franczyzy, a szkolenia zostały zaadresowane zarówno do kandydatów na przedsiębiorców pracujących w systemie franczyzy, jak i do osób już kierujących placówkami handlowymi
„W minionym roku wdrożyliśmy intranet dla franczyzobiorców „Razem online” – zapewnia on dostęp do bieżących informacji oraz daje możliwość prezentacji pomysłów i opinii. Od 2020 roku realizujemy także projekt „Operacja Żabka”, który w ramach prowadzonych działań pozwala przedsiębiorcom m.in. na zwiększenie sprzedaży, a tym samym poprawę wyników finansowych, a także wzrost zadowolenia ze współpracy z naszą siecią. Nasi franczyzobiorcy codziennie korzystają z szeregu nowoczesnych narzędzi technologicznych, takich jak Pakiet Optiplan z aplikacją Asystent Żabka, aplikacja Cyberstore, tablet czy kolektor danych, które pozwalają na jeszcze lepsze i bardziej efektywne zarządzanie placówką. Funkcjonalności tych rozwiązań są przez sieć stale ulepszane, a w ich rozwoju pomagają franczyzobiorcy” – czytamy w komentarzu nadesłanym do redakcji franczyzawhandlu.pl przez biuro prasowe Żabka Polska.
Inni też szkolą
O prowadzeniu ciągłych szkoleń mówią także i inne sieci handlowe. Wszyscy zapewniają, że dzielą się z przedsiębiorcami-franczyzobiorcami pełną wiedzą związaną z właściwą organizacją sklepu. Dla franczyzobiorców użyteczne mają być: wspólny system informatyczny, wypracowana – zdaniem sieci – optymalna logistyka sprzedaży oraz narzędzia wspierające sprzedaż online a także wspólna platforma komunikacji.
Dostęp do tańszego zaopatrzenia
Sieci franczyzowe zgodnie podkreślają, że zapewniają franczyzobiorcom dostęp do niższych (wynegocjowanych dla całej sieci) cen towarów kupowanych u producentów i hurtowników.
Większość sieci deklaruje także, że to franczyzobiorca jest dla nich najważniejszy, bo to on stanowi przede wszystkim o sukcesie na rynku. Współpraca, jeżeli tylko układa się dobrze, pozwala na optymalizację kosztów działania danej placówki handlowej w systemie franczyzy oraz osiąganie lepszej rentowności niż w przypadku prowadzenia biznesu na własną rękę.
Jak czytamy w portalu franczyzawhandlu.pl: „do najważniejszych obszarów wsparcia we wszystkich opisywanych sieciach należą: wsparcie operacyjne w współzarządzaniu sklepem, analiza danych analitycznych sklepu oraz rynku wraz z rekomendacją działania, reklama, gazetka, dobre ceny zakupu, szkolenia, wizerunek, rozpoznawalność danej marki. Te elementy wpisują się w obraz „franczyzocentryczności”, wokół której kręci się idea tego modelu biznesowego”.
Ustawa jest jednak potrzebna
Niestety nie zawsze potrzeby i oczekiwania przedsiębiorców działających w systemie franczyzy spotykają się ze zrozumieniem oraz realnym wsparciem ze strony sieci. By jakoś unormować te relacje rząd prawicowej koalicji przygotował całkiem dobrze oceniany na rynku projekt tzw. ustawy franczyzowej (opracowany został przez poprzednie władze Ministerstwa Sprawiedliwości i wniesiony do Sejmu w grudniu 2023 roku). „Nowy rząd wycofał właśnie ten projekt z prac parlamentarnych i zamierza opracować własny” – dowiedział się portal wiadomoscihandlowe.pl.
Będziemy więc śledzić bieg spraw i przekonamy się, co z tego wyniknie.