fbpx
poniedziałek, 11 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesPrzedsiębiorcy na rynku nieruchomości będą szukać nowych okazji

Przedsiębiorcy na rynku nieruchomości będą szukać nowych okazji

Niezadowalające wyniki inwestorów działających na rynku nieruchomości mogą zmotywować do poszukiwania nowych nisz rynkowych.

Na rynku mieszkaniowym coraz częściej można spotkać się z przekonaniem, że ten rok – pomimo wprowadzenia „Bezpiecznego kredytu 2%”. i obniżki stóp procentowych – może okazać się dla deweloperów nawet gorszy od słabego roku 2022. Skłoni to część przedsiębiorców do poszukiwania nowych sposobów zarabiania.

Faktem jest, że pierwsze osiem miesięcy tego roku było słabsze dla firm deweloperskich od tego samego okresu 2022 roku. Według GUS liczba rozpoczynanych budów mieszkań od stycznia do sierpnia spadła o aż o 20 proc. – do 68 tysięcy (wobec 85 tysięcy przed rokiem). W tym samym okresie wydano też blisko 30 proc. mniej pozwoleń na budowę lokali mieszkalnych.

Cały rok słabszy od poprzedniego?

– Należy oczekiwać, że rok 2023 będzie ogólnie gorszy niż słaby na rynku rok 2022 i to pomimo czynników takich jak „Bezpieczny kredyt 2%”, obniżka stóp procentowych oraz względna stabilizacja cen materiałów budowlanych z jednej strony oraz osłabienie złotego, spodziewane wejście w życie nowych warunków technicznych czy poluzowanie wymagań w zakresie decyzji środowiskowych z drugiej strony – uważa Mateusz Stachewicz, ekspert Polskiego Związku Firm Deweloperskich (PZFD). – W razie utrzymania się obecnych wzrostów można spodziewać się, w najlepszym razie, odbudowy podaży i utrzymania wyników z poprzedniego roku – dodaje ekspert.

Poszukiwanie nowych nisz

W 2024 roku inwestorzy mogą szukać dodatkowych okazji do zarobku przy wykorzystaniu naturalnego otoczenia, na terenach rewitalizowanych. Chodzi o nowe lokalizacje w górach, nad morzem czy choćby nad jeziorami. Inwestycje, które już teraz robione są na Mazurach nie tylko wpisują się w klimat tego regionu, ale wykorzystują potencjał niewykorzystanych dotąd terenów, kreując niejako wartość dodaną dla inwestorów.

Dłuższy horyzont inwestycji

– Inwestorzy planują już nie tylko budowę, zwrot z inwestycji, ale w wielu przypadkach zastanawiają się, w jaki optymalny sposób wykorzystać te inwestycje na rzecz rozwoju kalkulując, co będzie im opłacać się najbardziej. Możemy oczywiście testować wybór różnych możliwości, jak wynajem długoterminowy, krótkoterminowy czy wykorzystanie bieżące inwestycji tylko z myślą o sprzedaży w dłuższym horyzoncie czasowym – uważa Radosław Jodko, ekspert ds. inwestycji RRJ Group.

Czynniki ryzyka

Mądrzy inwestorzy na rynku nieruchomości muszą brać pod uwagę takie czynniki jak wzrost cen materiałów budowlanych i robocizny oraz jednak niepewność co do kształtowania się stóp procentowych, zwłaszcza w dłuższym okresie.

Zawsze warto pamiętać, że inwestycja w nieruchomości oznacza zablokowanie pieniędzy na długi czas i nigdy nie jest oczywiste, czy w razie nagłej potrzeby uda się sprzedać daną nieruchomość.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Co polski biznes myśli o jednolitym rynku UE?

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców ceni sobie uczestnictwo w jednolitym rynku Unii Europejskiej, który – w ich opinii – daje im przewagę nad konkurentami spoza Europy.
2 MIN CZYTANIA

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przedsiębiorca powinien określić, jakich korzyści spodziewa się po sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja nie jest już tylko w kręgu zainteresowania dużych przedsiębiorców, ale coraz częściej także małych i średniej wielkości firm.
2 MIN CZYTANIA

MŚP trzonem polskiej gospodarki?

Co prawda małe i średnie przedsiębiorstwa przynoszą polskiej gospodarce niemal co drugą złotówkę generując 49,6 proc. PKB, ale w największym stopniu jest to zasługa mikroprzedsiębiorstw, a nie firm małych i średniej wielkości. Jest jeszcze jedna rzecz, która może decydować o tym, że sytuacja tego sektora nie jest tak różowa, jak niektórzy chcieliby ją malować.
3 MIN CZYTANIA

Niewola pod maską demokracji i rozwoju [RECENZJA]

Czy w Polsce można kupić sobie ustawę gospodarczą? Przynieść ją w teczce? Oczywiście. O ile zrobi się to dyskretnie. W książce „Hitman – nowe wyznania ekonomisty od brudnej roboty” John Perkins, były lobbysta pokazuje, jak się to, na ogromną skalę, robi na świecie.
7 MIN CZYTANIA