fbpx
poniedziałek, 25 września, 2023
Strona głównaBiznesPrzedsiębiorcy sektora MŚP toczą także zwycięskie bitwy o swoją przyszłość

Przedsiębiorcy sektora MŚP toczą także zwycięskie bitwy o swoją przyszłość

Prowadzący firmy rodzinne i inne małe oraz średniej wielkości przedsiębiorstwa, pomimo wielu przeciwności losu i niesprzyjających okoliczności zewnętrznych, potrafią skutecznie walczyć swoje miejsce na rynku.

Mikro, mali i średniej wielkości przedsiębiorcy to w wielu przypadkach prawdziwi bohaterowie naszych czasów. Pomimo kolejnych kryzysów, przez nich przecież niezawinionych, ale ich właśnie silnie dotykających, nie poddają się. W walce o swoje odnoszą także sukcesy.

Z sukcesem za granicę

Śmiało można już mówić o ekspansji polskich firm na rynki zagraniczne, co potwierdza między innymi wspominany już przez nas niejednokrotnie (w różnych kontekstach) „Raport o stanie sektora MŚP” z 2023 roku. Uwadze ekspertów PARP, którzy przygotowali ów raport, nie umknęły dane GUS potwierdzające szybkie tempo internacjonalizacji polskiej gospodarki. W ujęciu makro wygląda to w ten sposób, że relacja eksportu polskich wyrobów i usług do PKB systematycznie rośnie. W latach 2012-2021 wzrosła ona z 44,3 do 60,7 proc. Nie ma co owijać w bawełnę: autorami, a zarazem beneficjentami zaistnienia na coraz większej liczbie zagranicznych rynków i z coraz większą paletą towarów i usług, są małe, a zwłaszcza średniej wielkości polskie przedsiębiorstwa.

W tej beczce miodu można znaleźć także łyżkę dziegciu. Skuteczne zdobywanie rynków innych państw jest uzależnione od sytuacji gospodarczej w całej Unii Europejskiej, a zwłaszcza słabnącego ostatnio niemieckiego partnera handlowego. W latach 2010-2022 polski eksport wzrósł o 96,9 proc., import jednak przyrastał jeszcze szybciej, odnotowując wzrost o 106,2 proc. Firm sektora MŚP sprzedających za granicę nie jest znowu tak wiele jakby mogło się na pozór wydawać, bo 4,5 proc. (ok. 106,4 tys. – dane za 2021 rok), a jeszcze mniej sprzedaje tam wysoko wyspecjalizowane usługi (0,97 proc. wszystkich, tj. ok. 20,5 tys. firm). Widać więc, że jest tu wyraźny progres, co z dumą można odnotować na koncie naszych MŚP.

Silni w innowacjach

Z tego samego raportu PARP wynika, że w latach 2019-2021 udział innowacyjnych firm w całym sektorze polskich przedsiębiorstw przemysłowych i usługowych wynosił odpowiednio: 19,7 proc. i 22 proc. To sporo. Zważywszy na fakt, że polskie firmy – eufemistycznie to ujmując – nie mają zbyt wielu pieniędzy na wprowadzanie innowacji, często wiążących się z koniecznością implementacji kosztownych nowoczesnych technologii. Nowe lub ulepszone metody wytwarzania wyrobów czy świadczenia usług oraz nowe albo ulepszone procesy biznesowe na potrzeby wewnętrzne przedsiębiorstwa lub ulepszenia relacji z otoczeniem – to najczęściej wprowadzane innowacje przez krajowe przedsiębiorstwa przemysłowe i usługowe. Chociaż prym w innowacjach nadal wiodą przedsiębiorstwa duże, to w przeszło 30 proc. robią to już przedsiębiorcy sektora MŚP.

Dynamiczni w ekoinwestycjach

Polskie firmy nie stronią też od rozsądnych ekoinnowacji. Według Europejskiego Indeksu Ekoinnowacyjności, biorącego pod uwagę państwa nadrabiające w tym względzie zaległości, przeciętnych ekoinnowatorów oraz kraje-liderów, Polska w 2022 roku osiągnęła 67 punktów – przy średniej UE na poziomie 121 punktów. Tylko w latach 2013-2022 nasz kraj przesunął się w gorę w tym rankingu o 21 punktów!

Jest to naprawdę dobry wynik, jest to po prostu sukces. Zawdzięczamy go m.in. polskim start-upom i mniejszym firmom. Warto dodać, że w trzech kategoriach (liczba publikacji naukowych związanych z ekoinnowacjami, produktywność wody oraz wartość dodana w ekoprzemyśle i gospodarce obiegu zamkniętego) Polska już znacznie przewyższyła średnią unijną. Nie pozostaje więc nic innego, jak się z tego cieszyć.

 

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Nowy program grantowy dla MŚP

Z nowego programu wsparcia cyfryzacji firm, który wkrótce ma ruszyć, skorzystają firmy produkcyjne oraz świadczące usługi na rzecz przemysłu.
2 MIN CZYTANIA

Wszyscy tracą grube miliony na strajku scenarzystów w Hollywood

Trwający od maja protest amerykańskich scenarzystów sparaliżował pracę wielu studiów filmowych, doprowadził do opóźnień wielu premier oraz utraty pracy przez tysiące osób.
< 1 MIN CZYTANIA

Firmy technologiczne wydają setki milionów euro na lobbing w Brukseli

Największe technologiczne przedsiębiorstwa całego świata nie oszczędzają na funduszach, dzięki którym wywierają wpływ na kształt procesów legislacyjnych w unijnych instytucjach.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Nowy program grantowy dla MŚP

Z nowego programu wsparcia cyfryzacji firm, który wkrótce ma ruszyć, skorzystają firmy produkcyjne oraz świadczące usługi na rzecz przemysłu.
2 MIN CZYTANIA

Polscy przedsiębiorcy wierzą, że pokonają problemy

Nasi przedsiębiorcy konfrontują się z bezprecedensowymi wyzwaniami, a jednocześnie wykazują zadziwiającą odporność i wiarę w dobrą przyszłość swoich biznesów.
3 MIN CZYTANIA

Koncerny samochodowe szpiegują swoich klientów!

Producenci samochodów nie tylko nie chronią prywatności klientów, ale gromadzone na ich temat – także intymne – informacje sprzedają firmom marketingowym. Gotowi są nawet, na każde wezwanie, przekazać je władzom czy organom ścigania.
3 MIN CZYTANIA