fbpx
niedziela, 10 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesPrzedsiębiorcy transportowi wierzą, że ich biznes będzie się rozwijał

Przedsiębiorcy transportowi wierzą, że ich biznes będzie się rozwijał

Wśród polskich firm transportowych zapanował optymizm, bo przeszło 70 proc. przedsiębiorców spodziewa się co najmniej stabilizacji przychodów, a niemal co szósta firma spodziewa się wzrostu działalności. Transportowcy również coraz śmielej inwestują.

Firmy transportowe czują się już stabilnie na rynku, a na nawet dostrzegają szansę na przyspieszenie rozwoju swoich biznesów. Z Barometru EFL wynika, że w III kwartale tego roku już 14 proc. przedstawicieli sektora prognozuje, że zakończy ten kwartał wzrostem sprzedaży, a 74 proc. osiągnie ją na poziomie poprzedniego kwartału.

Wyraźna stabilizacja i większy optymizm

Bez wątpienia jest to najlepszy wynik i to licząc od ponad roku, bo w II kwartale 2022 r. zaledwie 29 proc. przedsiębiorców brało pod uwagę wzrost sprzedaży. W sektorze transportowym, w którym działa wiele polskich małych i średniej wielkości przedsiębiorstw, ożywiły się także inwestycje. Blisko 13 proc. firm ma w planach, by jeszcze je zwiększyć, co jest najwyższym odczytem od końca 2021 r.

Oczywiście, tak jak i innym firmom sektora MŚP doskwiera jeszcze inflacja, pomimo iż widać już aż nadto wyraźne i liczne sygnały, że zaczyna ona spadać. Niemniej 47,5 proc. przedsiębiorstw transportowych obawia się jej negatywnego wpływu na prowadzoną działalność.

Od kilkunastu miesięcy odczyty dla sektora transportowego krążą wokół magicznego poziomu 50 pkt., który oznacza, że firmy widzą szanse na przyspieszenie ich biznesu. W ubiegłym kwartale przekroczyliśmy tę optymistyczną granicę, w tym ponownie został odnotowany wynik poniżej progu OR

– komentuje wyniki badania przeprowadzonego pośród przedsiębiorców transportowych Radosław Woźniak, prezes Europejskiego Funduszu Leasingowego.

Wartość głównego indeksu Barometru EFL na III kwartał 2023 r. wyniosła 48,1 pkt. Osiągnięty poziom jest o 0,4 pkt. wyższy niż w II kwartale 2023 r.

Co mogłoby sprzyjać firmom?

Przedsiębiorcom transportowym wciąż brakuje jeszcze pozytywnych, a zarazem bardzo wyrazistych impulsów, które skłoniłyby ich do już niczym nieuwarunkowanego optymizmu i jeszcze śmielszych inwestycji. Takimi czynnikami mogłyby się stać na przykład: odblokowanie w końcu przez Unię Europejską należnych Polsce środków europejskich w ramach KPO, zakończenie wojny na Ukrainie czy nawet czynniki o charakterze politycznym, ale tym razem wewnętrznym, takie jak rozstrzygnięcie wyborów parlamentarnych, a następnie stworzenie stabilnego i sprzyjającego prywatnym firmom oraz całej gospodarce rządu.

(Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego S.A., a wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy z terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 firm sektora MŚP)

 

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Co polski biznes myśli o jednolitym rynku UE?

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców ceni sobie uczestnictwo w jednolitym rynku Unii Europejskiej, który – w ich opinii – daje im przewagę nad konkurentami spoza Europy.
2 MIN CZYTANIA

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przedsiębiorca powinien określić, jakich korzyści spodziewa się po sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja nie jest już tylko w kręgu zainteresowania dużych przedsiębiorców, ale coraz częściej także małych i średniej wielkości firm.
2 MIN CZYTANIA

MŚP trzonem polskiej gospodarki?

Co prawda małe i średnie przedsiębiorstwa przynoszą polskiej gospodarce niemal co drugą złotówkę generując 49,6 proc. PKB, ale w największym stopniu jest to zasługa mikroprzedsiębiorstw, a nie firm małych i średniej wielkości. Jest jeszcze jedna rzecz, która może decydować o tym, że sytuacja tego sektora nie jest tak różowa, jak niektórzy chcieliby ją malować.
3 MIN CZYTANIA

Niewola pod maską demokracji i rozwoju [RECENZJA]

Czy w Polsce można kupić sobie ustawę gospodarczą? Przynieść ją w teczce? Oczywiście. O ile zrobi się to dyskretnie. W książce „Hitman – nowe wyznania ekonomisty od brudnej roboty” John Perkins, były lobbysta pokazuje, jak się to, na ogromną skalę, robi na świecie.
7 MIN CZYTANIA