W 2021 r. w Polsce wzrosła liczba firm z kapitałem zagranicznym – napisano w „Tygodniku Gospodarczym” Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

współpraca dużych firm i mśp - grafika wpisu

Dane Głównego Urzędu Statystycznego mówią, że w 2021 r. na terenie Polski działało 23,3 tys. firm z kapitałem zagranicznym o wartości kapitału wynoszącej 231,5 mld złotych, czyli o 7,4 proc. więcej niż rok wcześniej. PIE wskazuje, że 2021 r. był rekordowy pod względem napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych.

Większość firm z kapitałem zagranicznych działających na terenie naszego kraju to niewielkie przedsiębiorstwa, w których pracuje mniej niż 49 osób. Takie podmioty stanowią aż 80 proc. zagranicznych firm w Polsce. Z drugiej strony za 51 proc. kapitału zagranicznego i 76,8 proc. miejsc pracy we wszystkich firmach z kapitałem zagranicznym odpowiadają przedsiębiorstwa duże (powyżej 250 pracowników), których na naszym rynku jest tylko 7 proc.

Zagraniczne firmy w Polsce wywodzą się przede wszystkim z Niemiec (18,8 proc.), Holandii (18,1 proc.) oraz Francji (12 proc.), a z krajów pozaeuropejskich na czele jest Korea Południowa (3,7 proc.). Co do branży, to najwięcej firm zajmuje się handlem i naprawą pojazdów samochodowych (24,8 proc.), a także przetwórstwem przemysłowym (19,9 proc.).

Badanie PIE z 2022 r. wykazało, że firmy z kapitałem zagranicznym zdecydowanie częściej korzystały z nowych technologii (np. robotyzacji) oraz częściej decydowały się na innowacje.

„37 proc. przedsiębiorstw eksportowych bez kapitału zagranicznego nie wprowadziło w ostatnich 3 latach żadnych innowacji do produktów ani procesów biznesowych, zaś w przypadku firm z kapitałem zagranicznym ten odsetek był niższy i wynosił 29 proc.” — napisano w Tygodniku.

Polskie przedsiębiorstwa eksportujące starają się konkurować głównie w oparciu o niższe ceny.

„Przedsiębiorstwa cechowały także odmienne sposoby poprawiania kondycji ekonomiczno-finansowej. Firmy z kapitałem zagranicznym częściej działały na rzecz redukcji kosztów administracyjnych (52 proc. wobec 27 proc. firm z kapitałem krajowym), natomiast firmy z kapitałem wyłącznie polskim częściej podejmowały działania na rzecz znalezienia nowych odbiorców swoich towarów. Może to sprawiać, że firmy bez kapitału zagranicznego będą lepiej adaptować się do nowych warunków w okresie spowolnienia gospodarczego” – podsumowano w badaniu.

PIE

Poprzedni artykułZmiany w podatkach ratunkiem dla lokalnych budżetów?
Następny artykułW czym populizm technokratyczny jest lepszy od penalnego?