fbpx
piątek, 26 kwietnia, 2024
Strona głównaŚwiatRośnie liczba osób rezygnujących z internetowych usług subskrypcyjnych

Rośnie liczba osób rezygnujących z internetowych usług subskrypcyjnych

Badanie przeprowadzone przez firmę doradczo inwestycyjną w zakresie technologii – GP Bullhound wskazuje, że konsumenci coraz częściej rezygnują z posiadanych subskrypcji na różnych platformach internetowych. Jako przyczynę rezygnacji większość respondentów podaje konieczność szukania oszczędności.

Szacuje się, że sześciu na dziesięciu Polaków korzysta z platform streamingowych, takich jak np. Disney+ czy HBO Max. Rozkwit europejskiego, jak i krajowego rynku audiowizualnych usług na żądanie przypadł na okres pandemii. Dla przykładu w czasie trwania najtwardszych obostrzeń Netflix podwoił liczbę subskrybentów. Najnowsze dane wskazują jednak, że wojna na Ukrainie i niepewność gospodarcza nią wywołana odwróciły dotychczasowy trend. Jak podaje Blue Media liczba osób, które nie korzystają z żadnej abonamentowej usługi internetowej wzrosła o 5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W porównaniu do 2020 r. liczba osób korzystających z abonamentów na e-booki, dostępu do prasy online czy aplikacji sportowych zmniejszyła się o 3 proc. Niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się natomiast platformy oferujące nieograniczony dostęp do filmów, muzyki oraz e-learningowe.

Wzrost cen

Według raportu GP Bullhound pandemia oraz wojna na Ukrainie miały bezpośredni wpływ na wzorce wydatków konsumentów. Galopująca inflacja i wzrost cen energii finalnie przełożyły się na ceny subskrypcji, które w tym roku systematycznie rosną. Popularna w Polsce platforma streamingowa Player z końcem wakacji zmieniła swój cennik podnosząc koszt podstawowych miesięcznych pakietów o 2 zł, zaś pakietów rozszerzonych o HBO o 10 zł. Również Netflix w ciągu ostatnich kilku lat zmieniał ceny, co doprowadziło go do utraty wielu użytkowników.

Oprócz oszczędności, inne powody, dla których konsumenci decydują się anulować subskrypcję, to brak czasu, mało interesująca oferta, ale też chęć ograniczenia aktywności online.

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez EY (Ernst & Young) znaczący odsetek przebadanych gospodarstw domowych w Europie Zachodniej oraz Ameryce Północnej niepokoi się, że dostawcy usług szerokopasmowych (60 proc.) i telewizji (55 proc.) podniosą miesięczne stawki abonamentowe. Równocześnie 27 proc. gospodarstw domowych rozważa rezygnację z oferty serwisów streamingowych.

Kto anuluje?

Z raportu GP Bullhound wynika, że łącznie w ostatnim roku na świecie odnotowano 46 milionów rezygnacji z subskrypcji i – co ciekawe – to najmłodsi użytkownicy jako pierwsi zrezygnowali z tych usług. Okazuje się, że pokolenie Z (17 proc.) jest pierwszym na liście konsumentów, którzy zrezygnowali z subskrypcji; następni są milenialsi (16 proc.), potem pokolenie pomostowe (14 proc.) i wreszcie pokolenie X (11 proc.).

Innym interesującym szczegółem raportu jest to, że aplikacje niebędące grami wideo wygenerowały w czerwcu 2022 r. wyższe przychody niż platformy oferujące gry online. Jest to o tyle zaskakujące, że tempo zainteresowania grami w internecie od 2014 r. rosło dwa razy szybciej niż tempo zainteresowania innymi usługami.

Chcąc utrzymać zainteresowanie użytkowników dostawcy usług streamingowych będą zmuszeni zrewidować dotychczasowe strategie. Jak wskazuje badanie EY, aktualnie konsumenci poszukują oferty, która będzie dla nich przede wszystkim zrozumiała (aż 33 proc. badanych uważa, że otrzymywane cenniki usług są dla nich niezrozumiałe). Innym ważnym czynnikiem jest niezawodność rozumiana jako wsparcie w przypadku problemów technicznych.

Marta Mita
Marta Mita
Absolwentka handlu międzynarodowego na Uniwersytecie Vigo w Hiszpanii, specjalizująca się w zagadnieniach związanych z Unią Europejską, w szczególności tematyce wpływu prawa unijnego na gospodarkę krajów członkowskich, a także europeizacją społeczeństw w kontekście tożsamości narodowej obywateli. Autorka licznych artykułów poświęconych europejskiemu rynkowi pracy i polityce społecznej.

INNE Z TEJ KATEGORII

Małopolska przyciąga więcej gości niż kurorty nad Morzem Śródziemnym

W 2023 roku zarezerwowano przez internet w Unii Europejskiej rekordową liczbę noclegów na wynajem krótkoterminowy.
2 MIN CZYTANIA

Chcesz zrobić karierę w unijnych instytucjach i pochodzisz z Europy Wschodniej? Masz duży problem

W ubiegłym roku ani jeden obywatel pochodzący z krajów Europy Środkowo-Wschodniej nie zajął kierowniczego stanowiska w jednostkach administracji Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

35-godzinny tydzień pracy w Niemczech – jak reagują na to niemieckie firmy?

Nie tylko w Polsce, lecz także w Niemczech coraz częściej mówi się o skróceniu tygodnia pracy z 40 do 35 godzin. Po miesiącach negocjacji i wielu strajkach Deutsche Bahn zamierza spełnić żądanie Związku Maszynistów Niemieckich (GDL) odnośnie 35-godzinnego tygodnia pracy. Co sądzą o tym inne niemieckie przedsiębiorstwa?
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak Europa walczy z kryzysem mieszkaniowym

Mieszkalnictwo stało się jednym z głównych wyzwań stojących przed Europą. Większość krajów doświadczyła w ostatnich latach eskalacji cen, która pozbawiła wielu obywateli dostępu do mieszkań.
4 MIN CZYTANIA

Unia wprowadza przepisy regulujące AI

W tym tygodniu Parlament Europejski zatwierdził akt regulujący przepisy o sztucznej inteligencji. Jest to pierwsza na świecie taka regulacja dotycząca AI, która wkrótce stanie się prawem w Europie.
4 MIN CZYTANIA

Recykling odpowiedzią na upadający przemysł wydobywczy?

Czy recykling starej elektroniki ograniczy problem niedoboru pierwiastków ziem rzadkich? Zdaniem Brukseli akt o surowcach krytycznych rozwiąże lata zaniedbań w europejskim sektorze wydobywczym.
4 MIN CZYTANIA