fbpx
czwartek, 5 grudnia, 2024
Strona głównaArchiwumRuszyła strategiczna dla Polski Wschodniej budowa trasy Via Carpatia

Ruszyła strategiczna dla Polski Wschodniej budowa trasy Via Carpatia

Odcinek S19 pomiędzy Kraśnikiem a Janowem Lubelskim ma kosztować 390 milionów złotych. Umowa z wykonawcą została podpisana już w 2017 roku, ale jako że jest to inwestycja realizowana w formule „projektuj i buduj”, pierwsze kilkanaście miesięcy trwały prace projektowe. Nowa trasa ma być gotowa wiosną 2021 roku.

18-kilometrowy fragment Via Carpatii, którego budowę właśnie rozpoczęto, jest częścią większego projektu finansowanego z funduszy unijnych na lata 2014-2020. Chodzi o budowę blisko 33 km odcinka S19 między Kraśnikiem a Lasami Janowskimi, którego wartość całkowita wynosi ponad 992 mln zł. Dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) wyniesie ponad połowę tej kwoty – około 483 mln zł. Cała nowo budowana S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem ma mieć 130 km.

Pomysł utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana przez polski rząd w 2006 r., pod patronatem śp. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, co zaowocowało podpisaniem przez Litwę, Polskę, Słowację i Węgry tzw. Deklaracji Łańcuckiej. Część budowanych obecnie odcinków współfinansowana jest z obecnej puli funduszy unijnych dla Polski. Dzięki naszej determinacji nowo powstające odcinki S19 zostaną wsparte ze środków europejskich w przyszłej perspektywie unijnej.

Kluczowe w działaniach rządu Mateusza Morawieckiego było ujęcie szlaku Via Carpatii w projekcie rozporządzenia ustanawiającego Instrument "Łącząc Europę" (CEF) na lata 2021-2027, które określa przebieg najważniejszych korytarzy transportowych w UE. Tego nasi poprzednicy nie zrobili. Choć negocjacje wciąż trwają, to już teraz możemy powiedzieć, że ogromnie zwiększa to nasze szanse na pieniądze unijne na poszczególne elementy inwestycji. Pracujemy jednak dalej, aby cały szlak otrzymał status bazowej sieci TEN-T w ramach rozpoczętego procesu rewizji sieci TEN-T.

Via Carpatia może być też realizowana w ramach Strategii Karpackiej, nad którą prace zainicjował polski rząd. Strategia Karpacka będzie dokumentem, który pozwoli na ściślejszą współpracę państw regionu Karpat w różnych obszarach. Docelowo ma stać się unijną strategią makroregionalną, co oznacza, że powstanie po uzgodnieniach pomiędzy Komisją Europejską, a zainteresowanymi państwami.

W Polsce szlak Via Carpatia ma przebiegać przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie, po śladzie drogi ekspresowej S61, DK 8 i S19, a jego długość to około 680 km. Przewidywane zakończeniu budowy w Polsce Via Carpartia w kategorii drogi ekspresowej przewidziane jest na 2025 rok. Cała Via Carpatia w Polsce ma zostać zrealizowana w standardzie drogi dwujezdniowej.

Via Carpatia to trasa biegnąca na osi północ-południe między Morzem Bałtyckim, Morzem Egejskim i Morzem Czarnym, wpisująca się w proces zwiększania spójności gospodarczej i terytorialnej Unii Europejskiej oraz przyczyniająca się do rozwoju społeczno-gospodarczego regionu Centralnej i Wschodniej Europy.

INNE Z TEJ KATEGORII

Dowiedz się, jak inwestują najlepsi! Zapraszamy na darmową konferencję Invest Cuffs 2024

Już 5 –6 kwietnia 2024 r. odbędzie się kolejna edycja Konferencji i Targów Invest Cuffs. Będzie to już dziesiąta odsłona wydarzenia, które corocznie przyciąga do Krakowa kilka tysięcy uczestników, mających możliwość wysłuchania wykładów prowadzonych przez niemal 200 prelegentów. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu i wspólnego tworzenia historii rynku inwestycyjnego.

Zapraszamy na 22. Międzynarodową Konferencję Baltic Management Development Association

W imieniu Zarządu BMDA, Collegium Prometricum oraz naszym – jako Patrona Medialnego wydarzenia, mamy zaszczyt zaprosić do udziału w 22. Międzynarodowej Konferencji BMDA (Baltic Management Development Association) pod hasłem „Mastering the Future: AI Impact on Business Models and Practice”. Konferencja odbędzie się w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku w dniach 25–26 kwietnia 2024 r.

Rola elektrowni szczytowo-pompowych w zielonej transformacji

Elektrownie szczytowo-pompowe to obecnie najbardziej dojrzała technologia magazynowania energii, charakteryzująca się niezwykle długim czasem eksploatacji. Przy rosnącym udziale źródeł wykorzystujących energię odnawialną, takich jak instalacje fotowoltaiczne, czy farmy wiatrowe, jednostki te mają coraz większe znaczenie w zielonej transformacji. W Młotach w Gminie Bystrzyca Kłodzka przygotowywany jest największy tego typu magazyn energii w Polsce.

INNE TEGO AUTORA