fbpx
środa, 27 września, 2023
Strona głównaArchiwumRuszyła strategiczna dla Polski Wschodniej budowa trasy Via Carpatia

Ruszyła strategiczna dla Polski Wschodniej budowa trasy Via Carpatia

Odcinek S19 pomiędzy Kraśnikiem a Janowem Lubelskim ma kosztować 390 milionów złotych. Umowa z wykonawcą została podpisana już w 2017 roku, ale jako że jest to inwestycja realizowana w formule „projektuj i buduj”, pierwsze kilkanaście miesięcy trwały prace projektowe. Nowa trasa ma być gotowa wiosną 2021 roku.

18-kilometrowy fragment Via Carpatii, którego budowę właśnie rozpoczęto, jest częścią większego projektu finansowanego z funduszy unijnych na lata 2014-2020. Chodzi o budowę blisko 33 km odcinka S19 między Kraśnikiem a Lasami Janowskimi, którego wartość całkowita wynosi ponad 992 mln zł. Dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) wyniesie ponad połowę tej kwoty – około 483 mln zł. Cała nowo budowana S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem ma mieć 130 km.

Pomysł utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana przez polski rząd w 2006 r., pod patronatem śp. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, co zaowocowało podpisaniem przez Litwę, Polskę, Słowację i Węgry tzw. Deklaracji Łańcuckiej. Część budowanych obecnie odcinków współfinansowana jest z obecnej puli funduszy unijnych dla Polski. Dzięki naszej determinacji nowo powstające odcinki S19 zostaną wsparte ze środków europejskich w przyszłej perspektywie unijnej.

Kluczowe w działaniach rządu Mateusza Morawieckiego było ujęcie szlaku Via Carpatii w projekcie rozporządzenia ustanawiającego Instrument "Łącząc Europę" (CEF) na lata 2021-2027, które określa przebieg najważniejszych korytarzy transportowych w UE. Tego nasi poprzednicy nie zrobili. Choć negocjacje wciąż trwają, to już teraz możemy powiedzieć, że ogromnie zwiększa to nasze szanse na pieniądze unijne na poszczególne elementy inwestycji. Pracujemy jednak dalej, aby cały szlak otrzymał status bazowej sieci TEN-T w ramach rozpoczętego procesu rewizji sieci TEN-T.

Via Carpatia może być też realizowana w ramach Strategii Karpackiej, nad którą prace zainicjował polski rząd. Strategia Karpacka będzie dokumentem, który pozwoli na ściślejszą współpracę państw regionu Karpat w różnych obszarach. Docelowo ma stać się unijną strategią makroregionalną, co oznacza, że powstanie po uzgodnieniach pomiędzy Komisją Europejską, a zainteresowanymi państwami.

W Polsce szlak Via Carpatia ma przebiegać przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie, po śladzie drogi ekspresowej S61, DK 8 i S19, a jego długość to około 680 km. Przewidywane zakończeniu budowy w Polsce Via Carpartia w kategorii drogi ekspresowej przewidziane jest na 2025 rok. Cała Via Carpatia w Polsce ma zostać zrealizowana w standardzie drogi dwujezdniowej.

Via Carpatia to trasa biegnąca na osi północ-południe między Morzem Bałtyckim, Morzem Egejskim i Morzem Czarnym, wpisująca się w proces zwiększania spójności gospodarczej i terytorialnej Unii Europejskiej oraz przyczyniająca się do rozwoju społeczno-gospodarczego regionu Centralnej i Wschodniej Europy.

INNE Z TEJ KATEGORII

Jaka Europa u progu zmian? XXXII Forum Ekonomiczne za nami

Tegoroczna odsłona największej konferencji polityczno-gospodarczej w Europie Środkowej i Wschodniej przyciągnęła ponad 5000 uczestników z 70 państw świata i udostępniła zainteresowanym platformę do dyskusji na ponad 540 debatach. W Forum Ekonomicznym w Karpaczu wzięli udział kluczowi politycy, menadżerowie, samorządowcy, naukowcy, reprezentanci organizacji pozarządowych oraz innych obszarów życia społecznego. Wydarzenie, jak co roku, było platformą dla prowadzenia dialogu we wszystkich łączących ich obszarach.

Ile będzie kosztować transformacja Polski w kierunku „zielonej” gospodarki? Forum Ekonomiczne

Przed bankami stoi wiele wyzwań. Wakacje kredytowe, niekorzystne wyroki TSUE dotyczące kredytów frankowych, zbliżające się wprowadzenie wskaźnika WIRON i presja na „zieloną” gospodarkę wymagają wypracowania strategii działań na najbliższe lata – wynika z prognoz ekspertów PKO Banku Polskiego. Mówił o tym podczas XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu wiceprezes tego banku Andrzej Kopyrski.

Nowy wymóg finansowania długoterminowego dla banków. Forum Ekonomiczne

Nowy wymóg dotyczący finansowania długoterminowego jest elementem szerszych działań nadzoru finansowego związanych z dążeniem do docelowego optymalnego modelu finansowania potrzeb mieszkaniowych – powiedział podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego Jacek Jastrzębski.

INNE TEGO AUTORA