fbpx
poniedziałek, 20 maja, 2024
Strona głównaBiznesSamochody bez kierowców na razie drogie i niebezpieczne

Samochody bez kierowców na razie drogie i niebezpieczne

Cruise, specjalny dział General Motors zajmujący się autami autonomicznymi, wreszcie przyznał oficjalnie, że ich robotaxi Cruise potrąciło pieszego na ulicy w San Francisco. Poważne problemy ze swoimi autami ma też Tesla.

Po tym jak zrobotyzowana taksówka Cruise, jeszcze w październiku tego roku, uderzyła w pieszego i powlokła go po poboczu ulicy San Francisco koncern General Motors przyznał wreszcie, że odpowiada w całości za to zdarzenie.

Uruchomiło to lawinę zdarzeń w GM. Zwolniono z pracy dziewięciu dyrektorów i kierowników programu samochodów autonomicznych: odeszli między innymi szefowie działu prawnego, ds. kontaktów z rządem federalnym, ds. operacji handlowych oraz ds. bezpieczeństwa i systemów.

Na tym jednak nie koniec. W zeszłym tygodniu General Motors Unit Cruise zwolnił także ponad 900 pracowników, czyli około jedną czwartą załogi. Okazuje się bowiem, że samochody autonomiczne są obecnie nie tylko zawodne i niebezpieczne, ale generują jak na razie gargantuiczne wręcz koszty produkcji.

Próba zatuszowania wypadku

Kalifornijskie organy regulacyjne zarzucają koncernowi General Motors, że jego dział aut autonomicznych Cruise próbował początkowo zatuszować październikowy wypadek. Kilka tygodni po tym zdarzeniu Kalifornijski Departament Pojazdów Silnikowych skutecznie zamknął usługę robotaxi, zawieszając koncernowi licencję na prowadzenie działalności w Kalifornii. Regulator zamierza także wymierzyć GM 1,5 mln dolarów kary. Po tym, gdy  zebrał niezależne raporty i opinie o potencjalnym ryzyku ze strony pojazdów autonomicznych dla pieszych i pasażerów, usługa robotaxi jest również badana przez amerykańskie federalne organy regulacyjne ds. bezpieczeństwa samochodowego.

Blisko 2 miliardy dolarów strat!

Postawiony wobec oczywistych faktów i pod naciskiem publicznych instytucji oraz mediów Cruise ogłosił, że wstrzymuje działalność w tym segmencie do czasu sprawdzenia przez niezależnych ekspertów wszelkich spraw spornych i wątpliwych. Wszystkie testowane 950 aut bez kierowców zostało wycofane celem aktualizacji ich oprogramowania.

W efekcie zamiast prognozowanego miliarda dolarów przychodów (do 2025 r.) ze sprzedaży samochodów autonomicznych, także poza Kalifornią, Cruise GM musi się teraz skonfrontować z wysokimi stratami. Tylko w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku firma odnotowała stratę w wysokości 1,9 mld dolarów.

Samochodowa porażka Muska

Poważne problemy przeżywa też należąca do Elona Muska Tesla. Właśnie ogłosiła wycofanie z rynku ponad dwóch milionów swoich pojazdów elektrycznych – i to w całych Stanach Zjednoczonych. Jest to efektem audytu przeprowadzonego przez federalną Krajową Administrację Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA), w którym zanalizowano tysiąc wypadków, podczas których używana była funkcja autopilota Tesli. We wniosku o wycofanie aut Tesli NHTSA orzekła, że elementy sterujące oprogramowania autopilota „mogą nie wystarczyć, aby zapobiec niewłaściwemu użyciu kierownicy i zwiększyć ryzyko wypadku”.

Również i w tych autach konieczna okazała się aktualizacja oprogramowania autopilota i wykasowanie związanych z nim błędów systemowych.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA