fbpx
piątek, 1 marca, 2024
Strona głównaBiznesSamochody bez kierowców na razie drogie i niebezpieczne

Samochody bez kierowców na razie drogie i niebezpieczne

Cruise, specjalny dział General Motors zajmujący się autami autonomicznymi, wreszcie przyznał oficjalnie, że ich robotaxi Cruise potrąciło pieszego na ulicy w San Francisco. Poważne problemy ze swoimi autami ma też Tesla.

Po tym jak zrobotyzowana taksówka Cruise, jeszcze w październiku tego roku, uderzyła w pieszego i powlokła go po poboczu ulicy San Francisco koncern General Motors przyznał wreszcie, że odpowiada w całości za to zdarzenie.

Uruchomiło to lawinę zdarzeń w GM. Zwolniono z pracy dziewięciu dyrektorów i kierowników programu samochodów autonomicznych: odeszli między innymi szefowie działu prawnego, ds. kontaktów z rządem federalnym, ds. operacji handlowych oraz ds. bezpieczeństwa i systemów.

Na tym jednak nie koniec. W zeszłym tygodniu General Motors Unit Cruise zwolnił także ponad 900 pracowników, czyli około jedną czwartą załogi. Okazuje się bowiem, że samochody autonomiczne są obecnie nie tylko zawodne i niebezpieczne, ale generują jak na razie gargantuiczne wręcz koszty produkcji.

Próba zatuszowania wypadku

Kalifornijskie organy regulacyjne zarzucają koncernowi General Motors, że jego dział aut autonomicznych Cruise próbował początkowo zatuszować październikowy wypadek. Kilka tygodni po tym zdarzeniu Kalifornijski Departament Pojazdów Silnikowych skutecznie zamknął usługę robotaxi, zawieszając koncernowi licencję na prowadzenie działalności w Kalifornii. Regulator zamierza także wymierzyć GM 1,5 mln dolarów kary. Po tym, gdy  zebrał niezależne raporty i opinie o potencjalnym ryzyku ze strony pojazdów autonomicznych dla pieszych i pasażerów, usługa robotaxi jest również badana przez amerykańskie federalne organy regulacyjne ds. bezpieczeństwa samochodowego.

Blisko 2 miliardy dolarów strat!

Postawiony wobec oczywistych faktów i pod naciskiem publicznych instytucji oraz mediów Cruise ogłosił, że wstrzymuje działalność w tym segmencie do czasu sprawdzenia przez niezależnych ekspertów wszelkich spraw spornych i wątpliwych. Wszystkie testowane 950 aut bez kierowców zostało wycofane celem aktualizacji ich oprogramowania.

W efekcie zamiast prognozowanego miliarda dolarów przychodów (do 2025 r.) ze sprzedaży samochodów autonomicznych, także poza Kalifornią, Cruise GM musi się teraz skonfrontować z wysokimi stratami. Tylko w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku firma odnotowała stratę w wysokości 1,9 mld dolarów.

Samochodowa porażka Muska

Poważne problemy przeżywa też należąca do Elona Muska Tesla. Właśnie ogłosiła wycofanie z rynku ponad dwóch milionów swoich pojazdów elektrycznych – i to w całych Stanach Zjednoczonych. Jest to efektem audytu przeprowadzonego przez federalną Krajową Administrację Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA), w którym zanalizowano tysiąc wypadków, podczas których używana była funkcja autopilota Tesli. We wniosku o wycofanie aut Tesli NHTSA orzekła, że elementy sterujące oprogramowania autopilota „mogą nie wystarczyć, aby zapobiec niewłaściwemu użyciu kierownicy i zwiększyć ryzyko wypadku”.

Również i w tych autach konieczna okazała się aktualizacja oprogramowania autopilota i wykasowanie związanych z nim błędów systemowych.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Rekordowe polskie drobiarstwo

Polska jest największym producentem mięsa drobiowego w Europie i siódmym graczem na światowym rynku, co powinno napawać nas dumą. Już dziś jesteśmy europejskim czempionem, a cyfry jednoznacznie świadczą o dobrych perspektywach na przyszłość. O ile branża nie padnie ofiarą politycznych gier.
3 MIN CZYTANIA

Czy polskie firmy respektują sankcje na Rosję?

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw stara się respektować sankcje nałożone na Rosję po jej ataku na Ukrainę w lutym 2022 roku.
2 MIN CZYTANIA

Ukraiński cement wjeżdża do Polski po bardzo „korzystnych” cenach

Nie tylko zboże oraz inne towary i produkty rolne po niskich cenach, o charakterze dumpingowym, są eksportowane z Ukrainy do Polski. Zalewa nas również ukraiński cement.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Refleksje ministra finansów o giełdzie i nie tylko…

Andrzej Domański, już nie taki nowy minister finansów, wylał żale w wywiadzie dla Bloomberga nad kondycją Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. Niestety nie zabrakło garści konfabulacji.
4 MIN CZYTANIA

Kiedy wreszcie skończymy z kosztowną blagą klimatyczną?

Do roku 2030 osiągnięcie tzw. celów zrównoważonego rozwoju, tak chętnie wiązanych z ocieplaniem się klimatu, będzie kosztować każdego mieszkańca w gospodarkach typu zachodniego nawet 2026 dolarów rocznie – oszacowała Konferencja ONZ ds. Handlu i Rozwoju.
2 MIN CZYTANIA

Kasy samoobsługowe pójdą w odstawkę?

Jeden z portali tak zatytułował swój artykuł na temat marketowego handlu: „Polacy pokochali kasy samoobsługowe”. Czy aby na pewno?
3 MIN CZYTANIA