fbpx
poniedziałek, 20 stycznia, 2025
Strona głównaKraj„Swój do swego po swoje”, czyli czym jest patriotyzm konsumencki

„Swój do swego po swoje”, czyli czym jest patriotyzm konsumencki [WYWIAD]

O jednej z największych kampanii edukacyjno-informacyjnych promujących polskie produkty oraz polski sektor MŚP pt. „Swój do swego po swoje” opowiada nam Karol Skorek, prezes Stowarzyszenia Przedsiębiorców i Rolników „Swojak” i ekspert Instytutu im. Romana Rybarskiego.

Na samym początku proszę opowiedzieć, czym zajmuje się Stowarzyszenie Przedsiębiorców i Rolników „Swojak”?

KAROL SKOREK: Jesteśmy organizacją zrzeszającą przedsiębiorców, rolników oraz działaczy społecznych. Promujemy wolność ekonomiczną, wiedzę zawodową oraz patriotyzm konsumencki. Prowadzimy jedną z największych kampanii edukacyjno-informacyjnych promujących polskie produkty oraz polski sektor MŚP pt. „Swój do swego po swoje”.

Czy polski system edukacji dobrze przygotowuje młodych Polaków do uczestnictwa w rynku pracy?

Fot. Karol Skorek

Niestety, tzw. świat Zachodu znajduje się w okresie kryzysu cywilizacyjnego. I te destrukcyjne trendy dotykają również nas, mają swoje odzwierciedlenie w Polsce.  My nie dyskutujemy na temat tego, jak spowodować, by uczynić z młodych Europejczyków wybitne kadry techniczno-inżynieryjne, które rzucą światową gospodarkę na kolana. My dyskutujemy na temat dziwnych trendów ideologicznych, na temat rugowania prac domowych i klasyki literatury z podstawy programowej. Triumf antypedagogicznych nurtów spowoduje powstanie pokolenia niezdatnego do uczestnictwa w światowym rynku pracy.

Jaka jest w takim wypadku perspektywa rozwoju ekonomicznego Europy?

Gospodarki poszczególnych państw europejskich to w coraz większym stopniu technologiczny skansen. To zapóźnienie wyraża się w tym, że nasz udział w handlu dobrami wysokiej techniki systematycznie spada (UE-28). Aby to zobrazować, wyobraźmy sobie nasze przedmioty codziennego użytku, czyli laptopy, smartfony, routery. Następnie zadajmy sobie pytanie: kto je wyprodukował i kto posiada odpowiedni know-how? Będziemy raczej myślami podążać ku Azji. Pamiętajmy, że jeszcze nie tak dawno to nasz kontynent odpowiadał za znaczącą część innowacji.

No właśnie, ale cóż to w końcu za różnica, kto produkuje tą elektronikę: Niemiec, Francuz, Chińczyk? Dlaczego warto rozpowszechniać postawę patriotyzmu konsumenckiego?

Nie zapominajmy, że istnieje coś takiego jak międzynarodowy podział pracy. Do tego odmienne branże gwarantują odmienne poziomy rentowności. Można być eksporterem jabłek i można być eksporterem komputerów. Im bardziej skomplikowany i kapitałochłonny produkt sprzedajmy, tym więcej możemy zarobić. Patriotyzm konsumencki to trochę jak kibicowanie naszej drużynie piłkarskiej, tyle że kibicujemy polskim firmom w ich działaniach. Od lat 90. mieliśmy dwumilionowy exodus młodych Polaków za granicę – ta emigracja była skutkiem słabości ekonomicznej naszego kraju i faktu, że nie potrafiliśmy stworzyć wystarczająco silnej gospodarki, która wchłonęłaby tych ludzi. Innymi słowy, dbajmy o swoje interesy, a będziemy panami na swoim. Realizujmy cudze interesy, a będziemy pariasami u obcych, wtedy nasze dzieci będą pracować na zmywaku w Skandynawii bądź przy zbiorze ogórków w Niemczech.

Czy tego typu podejście nie kłóci się z wolnym rynkiem? Przecież tak naprawdę liczyć powinna się cena oraz jakość produktu (czy usługi), a nie to, w jakim kraju albo przez kogo – w sensie narodowości – został on wyprodukowany. Niektórzy wręcz uważają, że postawa patriotyzmu konsumenckiego niepotrzebnie „rozpieszcza” przedsiębiorców i sztucznie chroni rynek, co doprowadza do stopniowego psucia produktów czy usług oferowanych przez rodzime firmy. Mają rację czy nie?

Naszym zdaniem jest wprost przeciwnie – świadomi konsumenci budują silną gospodarkę rynkową. Klienci kierują się przecież modą, gustami czy preferencjami. Stąd też argument narodowości jest tak samo zasadny. Nabywcy nie posiadają pełnej informacji co do pochodzenia towarów, które kupują; stąd też niezbędne są organizacje tłumaczące to, jaki kapitał, gdzie i w jakich warunkach prowadzi produkcję.

Czy jesteśmy narodem konsumenckich patriotów, czy jednak kompletnie nie zwracamy uwagi na to, gdzie dany towar został wyprodukowany, kto jest właścicielem firmy świadczącej usługi, które wybieramy, i komu dajemy zarabiać, dokonując wyborów w sklepie czy robiąc zakupy w sieci?

Gdy ponad dziesięć lat temu zaczęliśmy promować patriotyzm konsumencki, dość często spotkaliśmy się z niezrozumieniem, często wynikającym z poczucia niższości względem Zachodu. Obecnie jednak coraz więcej Polaków dostrzega, iż każde poważne państwo w Europie dba przede wszystkim o interesy swoich obywateli, swoich przedsiębiorców.

Jaki kraj jest przykładem zdrowego podejścia do patriotyzmu konsumenckiego? Z kogo pod tym względem warto brać przykład?

Polscy przedstawiciele handlowi jeżdżą na rozmowy do Niemców w niemieckich samochodach. Tymczasem np. francuskie ulice pełne są francuskich aut. Przypomnijmy sobie, jakie oburzenie wywołało w Paryżu przegranie przetargu na łodzie podwodne dla Australii (2021 r.). Amerykanie prowadzą akcję „Buy American”. Etnocentryzm konsumencki silny jest chociażby w Japonii. Powyższe przykłady mają ukazać jedno: warto wyzbyć się naszych narodowych kompleksów. Nie wstydźmy się tego, że jesteśmy Polakami i nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy za mało „europejscy”.

Rozmawiał Krzysztof Budka

Krzysztof Budka
Krzysztof Budka
Redaktor naczelny magazynu „Forum Polskiej Gospodarki" oraz serwisu FPG24.PL. Absolwent Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Dziennikarz z ponad 20-letnim stażem. Pracę w tym zawodzie rozpoczął podczas studiów pod koniec lat 90. jako reporter w telewizji Puls przy programie „Raport Specjalny". Pisał do działu politycznego w dzienniku „Życie", a następnie na ponad dekadę związał się z „Przeglądem Sportowym", gdzie był m.in. wydawcą, szefem działu Piłka Nożna oraz kierownikiem magazynu „Tygodnik Przeglądu Sportowego: Tempo". Współtworzył serwis internetowy FUTBOLFEJS.PL., a także prowadził audycję Liberator w Radiu Dla Ciebie. Zwycięzca Wielkiego Testu Piłkarskiego Biało-Czerwoni w TVP1 w 2012 roku.

INNE Z TEJ KATEGORII

Żądamy przywrócenia ryczałtowej składki zdrowotnej! – kampania byłego rzecznika MŚP

Wzywam wszystkich do jak najszybszego podpisania petycji, w której zwracamy się do premiera i polityków rządzącej koalicji o przywrócenie składki zdrowotnej sprzed Polskiego Ładu – mówi Adam Abramowicz. Były rzecznik małych i średnich przedsiębiorców wystartował z ogólnopolską kampanią przywrócenia ryczałtowej składki zdrowotnej.
2 MIN CZYTANIA

Dlaczego „władza” nie lubi przedsiębiorców? [WYWIAD]

Politycy kontra przedsiębiorcy. Dlaczego „władza” nie lubi tych, bez których nie byłoby mowy o gospodarczym rozwoju naszego kraju? Czy w tym starciu przedsiębiorcy stoją na straconej pozycji i jakie mogą być dalsze konsekwencje dociskania śruby najbardziej aktywnym i kreatywnym ludziom w społeczeństwie? O podejściu do ludzi biznesu przez „władzę” rozmawiamy z Krzysztofem Oppenheimem, ekspertem finansowym i znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima”.
11 MIN CZYTANIA

Spada liczba wniosków o areszt tymczasowy

Nadużywanie tymczasowego aresztowania to w Polsce stary problem, a ostatnie lata były pod tym względem szczególnie złe. Jednak – jak podaje serwis prawo.pl – od początku tego roku trend wyraźnie się zmienia. Liczba wniosków o zastosowanie tego najbardziej uciążliwego środka zapobiegawczego spadła o ok. 30 proc.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Strefa komfortu, czyli śmiertelna pułapka dla przedsiębiorcy [WYWIAD]

„Ceną wolności jest wieczna czujność” – ten cytat pasuje idealnie do naszych czasów, które – jak dla mnie – są bardziej niż przerażające. Mimo faktu, że z pewnością nie należę do osób strachliwych – mówi nam Krzysztof Oppenheim. Z naszym ekspertem finansowym, wieloletnim przedsiębiorcą znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima” rozmawiamy o śmiertlenej pułapce, jaką nie tylko dla ludzi biznesu jest pozostawanie w „strefie komfortu”.
10 MIN CZYTANIA

Żądamy przywrócenia ryczałtowej składki zdrowotnej! – kampania byłego rzecznika MŚP

Wzywam wszystkich do jak najszybszego podpisania petycji, w której zwracamy się do premiera i polityków rządzącej koalicji o przywrócenie składki zdrowotnej sprzed Polskiego Ładu – mówi Adam Abramowicz. Były rzecznik małych i średnich przedsiębiorców wystartował z ogólnopolską kampanią przywrócenia ryczałtowej składki zdrowotnej.
2 MIN CZYTANIA

Dlaczego „władza” nie lubi przedsiębiorców? [WYWIAD]

Politycy kontra przedsiębiorcy. Dlaczego „władza” nie lubi tych, bez których nie byłoby mowy o gospodarczym rozwoju naszego kraju? Czy w tym starciu przedsiębiorcy stoją na straconej pozycji i jakie mogą być dalsze konsekwencje dociskania śruby najbardziej aktywnym i kreatywnym ludziom w społeczeństwie? O podejściu do ludzi biznesu przez „władzę” rozmawiamy z Krzysztofem Oppenheimem, ekspertem finansowym i znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima”.
11 MIN CZYTANIA