fbpx
środa, 27 września, 2023
Strona głównaPodatkiUlga sponsoringowa także dla MŚP

Ulga sponsoringowa także dla MŚP

Nie tylko największe przedsiębiorstwa mogą skorzystać z możliwości odliczenia wydatków na działalność sportową, kulturalną czy naukową. Ulga jest dostępna dla wszystkich firm społecznie zaangażowanych.

Ulgę sponsoringową, pozwalającą zmniejszyć obciążenia podatkowe, wprowadzono do przepisów prawnych stosunkowo niedawno, bo w ramach pakietu reform tzw. Polskiego Ładu. W swojej konstrukcji jest podobna do innej ulgi: na badania, rozwój i innowacje, przynosząc przedsiębiorcom-sponsorom znaczące korzyści finansowe i satysfakcję z tego, że pomagają.

Ile i co można odliczyć?

Ulga sponsoringowa to ulga podatkowa dla przedsiębiorców, którzy wspierają tzw. działalność społecznie użyteczną (czyli tzw. CSR). Dlatego pozwala rozliczyć łącznie aż 150 proc. kosztów poniesionych na działalność sportową, kulturalną lub wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.

Przedsiębiorca może skorzystać z tej ulgi faktycznie dwa razy. Po pierwsze może „wrzucić” w koszty uzyskania przychodów 100 proc. wydatków związanych ze sportem, kulturą i nauką. Po drugie uprawniony jest także do tego, by już od samej podstawy opodatkowania odliczyć 50 proc. kosztów poniesionych na tego rodzaju działalność.

Pod kosztami poniesionymi na działalność sportową fiskus rozumie wszelkie koszty poniesione na finansowanie: klubu sportowego, stypendium sportowego oraz imprez sportowych nie będącej masowymi imprezami, czyli takimi o której mowa w art. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych.

Z kolei pod finansowaniem kultury organy skarbowe rozumieją ponoszenie kosztów na finansowanie: instytucji kultury oraz działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne.

Na tym jednak nie koniec. Fiskus uznaje też koszty poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę w postaci stypendiów oraz finansowania pracownikowi zatrudnionemu przez przedsiębiorcę opłat za studia.

W stronę studentów oraz stażystów

Kosztem przez fiskusa uznawanym, więc uprawniającym do ulgi sponsoringowej, jest także finansowanie wynagrodzeń (wraz z tzw. pochodnymi) studentów odbywających u podatnika staże i praktyki przewidziane programem studiów. Ulga obejmuje także finansowanie tzw. studiów dualnych, w tym praktyk, a także wynagrodzenie wypłacane przez sześć miesięcy od dnia zatrudnienia na praktyce studenta. Odliczenie przysługuje także na absolwentów uczelni wyższych zatrudnionych za pośrednictwem akademickiego biura pośrednictwa pracy (co jest sprecyzowane w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzonego przez tę uczelnię).

Aż 150 proc. kosztów do rozliczenia

Łącznie w podatkach przedsiębiorcy mogą rozliczyć nawet 150 proc. poniesionych kosztów. Jednak, jak to zostało już wyżej wspomniane, kosztów nie byle jakich. Przedsiębiorców, także sektora MŚP, zachęcamy do skorzystania z naprawdę znaczącej (i społecznie użytecznej, bo pomocnej różnym grupom ludzi) ulgi sponsoringowej. Zanim jednak zrobi się przelewy, warto pamiętać o ściśle sprecyzowanym przez fiskusa celu finansowania sponsoringowego. Warto również sprawdzić, czy dana instytucja, na którą przedsiębiorca łoży, związana jest z działalnością CSR-ową, czyli czy jest wpisana do odpowiednich rejestrów organizacji społecznie użytecznych.

Rządowe objaśnienia podatkowe do ulgi sponsoringowej dostępne są: link.

 

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Amerykańska skarbówka zatrudni tysiące nowych poborców podatków

Amerykański urząd podatkowy szuka prawie 4 tysięcy osób, które będą tropić nieprawidłowości w regulowaniu należności wobec fiskusa wśród najbogatszych mieszkańców kraju.
2 MIN CZYTANIA

Unia znalazła sposób na to, by mieć nowe źródło dochodu

Komisja Europejska przygotowała przepisy, które pozwolą na zasilenie unijnego budżetu dodatkowymi środkami od państw członkowskich, w których swoje siedziby mają międzynarodowe korporacje.
< 1 MIN CZYTANIA

Krótszy tydzień pracy może dać firmom sporo korzyści [WYWIAD]

Wiele firm na świecie, ale również w Polsce testuje krótszy, np. czterodniowy tydzień pracy. W większości przypadków takie eksperymenty dają bardzo pozytywne rezultaty, korzystne i dla pracodawców, i pracowników – mówi w rozmowie z nami Jarosław Sobkowiak, prezes zarządu BDO Advisory.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Chcesz handlować w niedzielę? Przemyśl to

Warto mieć na uwadze, że Sąd Najwyższy rozstrzygnął kasację wniesioną przez Prokuratora Generalnego na temat pewnego rodzaju trików pozwalających unikać zakazu pracy w niedziele.
3 MIN CZYTANIA

Nowy program grantowy dla MŚP

Z nowego programu wsparcia cyfryzacji firm, który wkrótce ma ruszyć, skorzystają firmy produkcyjne oraz świadczące usługi na rzecz przemysłu.
2 MIN CZYTANIA

Polscy przedsiębiorcy wierzą, że pokonają problemy

Nasi przedsiębiorcy konfrontują się z bezprecedensowymi wyzwaniami, a jednocześnie wykazują zadziwiającą odporność i wiarę w dobrą przyszłość swoich biznesów.
3 MIN CZYTANIA