Polski Fundusz Rozwoju poinformował, że już 18 listopada ruszy proces rozliczania subwencji, które mikro, małe i średnie firmy otrzymały z Tarczy PFR 2.0 w związku z pandemią Covid-19.

W sumie w ramach Tarczy PFR 2.0 wypłacono 7,1 mld zł najbardziej poszkodowanym przez pandemię branżom, takim jak: turystyczna, gastronomiczna, kosmetyczna czy kulturalna. Co istotne, wspierane firmy mogą teraz ubiegać się o umorzenie nawet 100 proc. otrzymanych subwencji. Mowa tutaj o 40,6 tys. mikrofirmach oraz 7,1 tys. małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP), działających pod jednym z 54 kodów PKD. Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają MŚP, które łącznie spełnią następujące warunki: nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r. oraz rozliczenie nadwyżki otrzymanej subwencji finansowej.

Rozliczenia Tarczy 2.0 będą odbywać się w trzech etapach:

Pierwszy etap: Rozliczenia małych i średnich firm
Od 18 listopada 2021 r. do 15 stycznia 2022 r. PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla MŚP. Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe.
Drugi etap: Rozliczenia mikrofirm
Od 19 stycznia do 28 lutego 2022 r. PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirmy. Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe.
Trzeci etap: Decyzje dotyczące umorzeń
W kwietniu 2022 r. PFR wyda firmom jedną z trzech decyzji, tj.:
– określenie kwoty subwencji podlegającą zwolnieniu z obowiązku zwrotu (w tym o całkowitym umorzeniu),
– wezwanie do zwrotu całej subwencji albo
– informację o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej umorzeniu. Wówczas PFR poprosi beneficjenta o dalsze wyjaśnienia.

Ważną różnicą w stosunku do rozliczenia Tarczy Finansowej PFR 1.0 jest to, że termin złożenia oświadczenia o rozliczeniu nie następuje po roku od uzyskania subwencji, a termin wydania wskazanych wyżej decyzji przez PFR nie zależy od czasu złożenia oświadczenia.

Na stronie internetowej PFR można dowiedzieć się jakie dokumenty i oświadczenia będą wymagane do ubiegania się o umorzenie subwencji. Poinformowano również, że od listopada ruszą szkolenia informacyjne dotyczące procesu umorzeń.