Przedsiębiorcy zostali ostatnio przepytani przez Europejski Fundusz Leasingowy (EFL) na okoliczność tego, co ich zdaniem determinuje w pierwszym rzędzie rozwój firmy oraz jej wzrastanie. Z niemal stuprocentową pewnością odpowiedzieli, że rozwój firmy zdeterminowany jest przede wszystkim przez to, jak dobrze „odnajduje się” jej przywódca na rynku i czy jego kompetencje wystarczą na poprowadzenie firmy właściwą ścieżką, aż do sukcesu.
Taka odpowiedź padała niezależnie od etapu, na jakim w danym momencie znajdowała się firma, a także od branży, w której działała. Dobry przywódca to po prostu filar każdej prawidłowo działającej firmy!
Na drugim miejscu, jako atut danego przedsiębiorstwa, wymieniano pracowników potrafiących „być blisko klienta” (tak stwierdziło 54 proc. przebadanych).
Cechy charakteru i osobowości liderów
Warto uważnie śledzić wyniki badań, na podstawie których tworzony jest raport EFL pod nazwą „Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce”. Wspólnikom firmy mogą one dać dodatkowy pogląd na to, jacy szefowie oraz niżsi menadżerowie cieszą się szacunkiem pracowników firm.
Chociaż dla osób zajmujących się zawodowo kwestiami zarządzania nie będzie to novum, warto wydobyć z tego badania i podkreślić to jeszcze raz: dobry menadżer/kierownik/szef powinien być komunikatywny, mieć głowę pełną pomysłów oraz biznesową wiedzę. Wtedy ma dużą szansę na odniesienie sukcesu w zarządzaniu firmą.
Procentowo rozkłada się to tak – według wskazań od najważniejszych do mniej ważnych cech dobrego menadżera: powinien on być komunikatywny (31 proc. wskazań), kreatywny (18 proc. wskazań) oraz posiadać kompetencje i wiedzę (17 proc. wskazań). Te cechy dobrego szefa są zresztą istotne na każdym etapie zarządzania firmą. Są wskazane za najbardziej pożądane i rokujące firmie sukces.
Nowi przywódcy na etapy życia firmy?
Tu dochodzimy chyba do rzeczy najciekawszej, jaka wyłania się z tego badania. Sprawą oczywistą powinno być, że na różnych etapach rozwoju firmy potrzebne są nieco inne kompetencje kierujących nią menadżerów. Czy jest to możliwe, żeby jeden człowiek łączył w sobie wiele przymiotów przekładających się na jego skuteczność jako przywódcy?
Z badania EFL wynika, że na etapie powstawania firmy, czyli „niemowlęcym”, znacznie ważniejsza (niż w kolejnych latach prowadzenia biznesu) jest dokładność i skrupulatność w działaniach przywódcy. Ale już na etapie życia firmy określanego jako „nastoletni”, liczy się przede wszystkim kreatywność lidera (jego dobre pomysły). Z kolei w firmie okrzepłej, lecz nadal rozpychającej się na rynku, określanej mianem „studenta”, ceniona jest zwłaszcza dobra komunikatywność jej przywódcy. Natomiast tzw. „dorośli” (czyli firmy od dawna działające na rynku) stawiają bardziej na finanse oraz dogłębną znajomość branży, w której działają.
Wymiana lidera jest czymś naturalnym
Czy te wszystkie wyżej opisane przymioty można połączyć w jednym genialnym zarządcy? Owszem, coś takiego może się zdarzyć, jednak nie zdarza się często. Dlatego nie powinno dziwić, że nawet już po kilku latach efektywnego funkcjonowania firmy udziałowcy decydują się wymieniać jej przywódcę. Robią to właśnie z myślą o zatrudnieniu kogoś, kto będzie potrafił sprostać wyzwaniom na nowym etapie życia firmy.