fbpx
piątek, 17 maja, 2024
Strona głównaInnowacjeBerlińscy hakerzy rozebrali autopilota Tesli i odkryli, jakie skrywa tajemnice

Berlińscy hakerzy rozebrali autopilota Tesli i odkryli, jakie skrywa tajemnice

Mając dużo czasu i jeszcze więcej wiedzy, możemy odkryć zdecydowanie więcej tajemnic Tesli, niż chciałby tego sam producent. Przekonało się o tym trzech niemieckich ekspertów IT, którzy swoje dokonania zaprezentowali na kongresie „37C3”. Hakerzy odkryli także nowy tryb jazdy w samochodach.

Od miesięcy spekulowano na temat tzw. „Elon Mode” (czyli „trybu Elona”), który ma być ukryty w Teslach i otwierać przed kierowcami zupełnie nowe możliwości. W czerwcu pewien haker o pseudonimie „Green” poinformował, że odkrył ten tryb za pomocą bardzo skomplikowanej metody. Nie chciał się jednak wdawać w szczegóły.

Trzem ekspertom IT również udało się dogłębnie przeanalizować oprogramowanie Tesli i zlokalizować tam wyżej wspomniany tryb. W przeciwieństwie do Greena, nie tylko podzielili się oni swoim odkryciem z Teslą, lecz także zaprezentowali swoje metody badawcze podczas kongresu Chaos Computer Club „37C3” w Hamburgu.

Płyta główna Tesli przechytrzona

Podczas wykładu zatytułowanego „Back in the Driver’s Seat: Recovering Critical Data from Tesla Autopilot Using Frequency Glitching” („Z powrotem za kierownicą: odzyskiwanie krytycznych danych z autopilota Tesli za pomocą zakłóceń częstotliwości”) Christian Werling, Niclas Kühnapfel i Hans-Niklas Jacob opowiedzieli o tym, co osiągnęli w swoim laboratorium badawczym na terenie Uniwersytetu Technicznego w Berlinie, wykorzystując płytkę drukowaną ze złomowanego pojazdu.

Jak zdradzają hakerzy, machinację Tesli udało się odkryć za pomocą narzędzi wartych łącznie ok. 600 euro. Nie byłoby to możliwe wyłącznie za pośrednictwem oprogramowania. Dopiero włamanie się do samego sprzętu komputerowego Tesli umożliwiło odczytanie jej systemu i uzyskanie dostępu do jej wszystkich danych.

Eksperci zastosowali metodę o nazwie „voltage glitching”, czyli zakłócenia napięcia. Polega ona na zmianie lub przerwaniu napięcia procesora, co pozostawia mniej czasu na przetwarzanie poleceń. W niektórych przypadkach powoduje to, że chipy odbiegają od pierwotnego zachowania i pojawiają się różne błędy, takie jak nieprawidłowe odczytywanie poleceń, ujawnianie danych czy pomijanie poszczególnych etapów pracy. Dzięki precyzyjnemu wyczuciu czasu i manipulacji można sztucznie wywołać określone reakcje.

Berlińscy hakerzy zakładają, że ten błąd dotyczy każdego samochodu tego producenta. Jest zatem wielce prawdopodobne, że konkurencyjne firmy również wykorzystają tę metodę do uzyskania tajemnic przedsiębiorstwa. Mówi się nawet, że mając dostęp do sprzętu komputerowego, można zrozumieć i odtworzyć działanie systemów asystujących.

Brak realnego zagrożenia dla pojazdów

Dla badaczy nieistotne są pieniądze – chodzi im raczej o pokazanie, gdzie znajdują się słabe punkty w niektórych systemach, a tym samym jak uniknąć ataków hakerskich. Podkreślają, że ogólne bezpieczeństwo IT Tesli stoi na wysokim poziomie, a kierowcy nie muszą się martwić znalezioną luką w zabezpieczeniach. Wynika to z faktu, że aby przeprowadzić „voltage glitching”, należy nie tylko ostrożnie usunąć sprzęt komputerowy z Tesli, ale także po włamaniu umieścić go z powrotem w pojeździe.

Nie ma zatem powodu do obaw o kolejną falę ataków hakerskich, jak miało to miejsce w zeszłym roku na pojazdach marek Kia i Hyundai. W przeciwieństwie do hakowania Tesli, w przypadku pojazdów z Korei Południowej wystarczył zwykły kabel USB, by rozpracować system.

Ciekawe jest to, co eksperci znaleźli w zhakowanym systemie Tesli. Oprócz usuniętego, ale najwyraźniej nie nadpisanego nagrania wideo kierowcy, którego pojazd wyposażony był w zhakowaną płytkę drukowaną, natknęli się także tajny tryb jazdy. Opcja o nazwie „Executive Mode” (czyli „tryb wykonawczy”) pozwala na prowadzenie samochodu bez ingerencji kierowcy. W ten sposób Berlińczycy potwierdzili wcześniejszy „tryb Elona”, który Green zademonstrował w filmiku na portalu YouTube.

Źródło: Stern

Julia Budka
Julia Budka
Studentka Wydziału Lingwistyki Stosowanej na Uniwersytecie Warszawskim. W przyszłości tłumacz przysięgły jęz. angielskiego i niemieckiego. Kibic reprezentacji Polski w siatkówkę i piłkę nożną. W wolnych chwilach chętnie sięga po kryminały i powieści historyczne.

INNE Z TEJ KATEGORII

Sygnalizacja świetlna oparta na sztucznej inteligencji nie działa. Co poszło nie tak?

W mieście Hamm w Nadrenii Północnej-Westfalii sztuczna inteligencja (SI) miała pomagać w regulacji ruchu drogowego. W tym celu na jednym z tamtejszych przejść dla pieszych zamontowano sygnalizację świetlną opartą na sztucznej inteligencji. Kierowcy jednak skarżą się, że stale wyświetlane jest dla nich światło czerwone. Co poszło nie tak z tym flagowym projektem?
5 MIN CZYTANIA

Przed nami Nowa Era?

Są wynalazki i przełomy, które zmieniają oblicze cywilizacji. Takim było wynalezienia koła, druku czy maszyny parowej. Dziś mówimy o przełomie związanym ze sztuczną inteligencją. Pytanie, jak bardzo zmieni ona nasz świat? Niektórzy mówią o Nowej Erze Sztucznej Inteligencji, która nastąpi – a w zasadzie już następuje – po Erze Wiary i Erze Rozumu.
5 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Coraz większe obawy europejskich firm działających w Chinach

Wiele europejskich firm w Chinach boryka się z problemami. Koniunktura się chwieje, a utrzymanie się na chińskim rynku w obliczu doskonale prosperujących lokalnych przedsiębiorstw staje się coraz trudniejsze. Obawy budzi również kwestia nadmiernej zdolności produkcyjnej.
3 MIN CZYTANIA

Sygnalizacja świetlna oparta na sztucznej inteligencji nie działa. Co poszło nie tak?

W mieście Hamm w Nadrenii Północnej-Westfalii sztuczna inteligencja (SI) miała pomagać w regulacji ruchu drogowego. W tym celu na jednym z tamtejszych przejść dla pieszych zamontowano sygnalizację świetlną opartą na sztucznej inteligencji. Kierowcy jednak skarżą się, że stale wyświetlane jest dla nich światło czerwone. Co poszło nie tak z tym flagowym projektem?
5 MIN CZYTANIA

Ekonomiczne i społeczne skutki polityki klimatycznej w Niemczech

W ostatnich latach ceny energii elektrycznej, ogrzewania i żywności w Niemczech znacznie wzrosły. Najpierw kryzys związany z koronawirusem zakłócił łańcuchy dostaw, następnie wojna na Ukrainie doprowadziła do kryzysu energetycznego. Natomiast to coraz drastyczniejsze środki podejmowane przez niemiecki rząd w celu „ochrony klimatu” są obecnie głównym czynnikiem wzrostu cen.
4 MIN CZYTANIA