fbpx
czwartek, 31 października, 2024
Strona głównaEnergetykaEkonomiczne i społeczne skutki polityki klimatycznej w Niemczech

Ekonomiczne i społeczne skutki polityki klimatycznej w Niemczech

W ostatnich latach ceny energii elektrycznej, ogrzewania i żywności w Niemczech znacznie wzrosły. Najpierw kryzys związany z koronawirusem zakłócił łańcuchy dostaw, następnie wojna na Ukrainie doprowadziła do kryzysu energetycznego. Natomiast to coraz drastyczniejsze środki podejmowane przez niemiecki rząd w celu „ochrony klimatu” są obecnie głównym czynnikiem wzrostu cen.

Nieurodzaj spowodowany suszami, powodziami, upałami i innymi ekstremalnymi warunkami pogodowymi ma już wymierny wpływ na ceny żywności. Europejski System Handlu Emisjami (EU ETS) został znacznie rozszerzony w 2024 r., a krajowa opłata za emisję dwutlenku węgla została podniesiona. Wszystko to ma wpływ na portfele ludzi, a także ich nastrój. Chociaż stopa inflacji w Niemczech od pewnego czasu wyraźnie spada, dla konsumentów oznacza to przede wszystkim, że ceny rosną wolniej – a nie, że spadają.

65 proc. młodych ludzi martwi się rosnącymi cenami. W badaniu reprezentatywnym „Jugend in Deutschland” („Młodzież w Niemczech”) kwestia ta zajmuje pierwsze miejsce, wyprzedzając temat wojny, kryzysu mieszkaniowego i podziałów w społeczeństwie. Kryzys klimatyczny znalazł się dopiero na piątym miejscu.

Fakt, że ceny produktów tzw. szkodliwych dla klimatu rosną, jest zamierzony i, według niemieckiego rządu „docelowo korzystny dla wszystkich”. EU ETS i opłata za emisję CO2 wprowadzona w Niemczech w 2021 r. mają za zadanie „zmniejszyć atrakcyjność niektórych produktów” i „zniechęcić konsumentów do ich zakupu poprzez sztucznie zawyżoną cenę”.

W przypadku EU ETS chodzi o to, by wszelkiego rodzaju zakłady przemysłowe i elektrownie kupowały certyfikaty na emisję gazów cieplarnianych. Liczba certyfikatów jest ograniczona, a co za tym idzie – ograniczona jest również ilość CO2, którą można wyemitować.

Jak działa opłata za emisję CO2 w Niemczech? Rząd ustala stałą kwotę za tonę wyemitowanego dwutlenku węgla i regularnie ją podnosi. W 2024 r. opłata za ogrzewanie i tankowanie w Niemczech została podniesiona z 30 do 45 euro za tonę CO2. Jeszcze w 2021 r. wynosiła ona 25 euro, a w 2025 r. ma zostać podniesiona do 55 euro. Opłaty te są co prawda nakładane na firmy z branży ciepłownictwa, transportu i odpadów, ale koniec końców to przecież konsument ponosi za wszystko koszty.

Zarówno z pieniędzy na EU ETS, jak i z opłat za emisję CO2 rząd niemiecki zebrał w zeszłym roku kwotę ponad 18 mln euro, z której ma zamiar sfinansować przejście na „neutralność klimatyczną”. Pieniądze mają trafić bezpośrednio do funduszu na rzecz klimatu i transformacji (Klima- und Transformationsfond) i według oficjalnego przekazu posłużą m.in. do dekarbonizacji przemysłu, modernizacji budynków w celu zwiększenia ich efektywności energetycznej oraz rozwojowi odnawialnych źródeł energii i elektromobilności.

Wzrost cen wygenerowany w ten sposób stanowi ogromne obciążenie, w szczególności dla najbiedniejszych obywateli. Rząd federalny w swojej umowie koalicyjnej zawarł wprowadzenie „Klimageld”, a więc pewnego rodzaju dodatku klimatycznego, który miałby załagodzić dotkliwe koszty ponoszone przez konsumentów. Jednakże póki co, nie ma zgody w koalicji co do tego, kiedy należałoby taki program wprowadzić ani nawet jak dokładnie miałby wyglądać.

Co ciekawe, obecna sytuacja gospodarcza i społeczna w Niemczech ma swoje odzwierciedlenie również w poparciu dla poszczególnych partii. Według badania „Jugend in Deutschland” 22 proc. osób w wieku od 14 do 29 lat zagłosowałoby na partię AfD. Gdyby wybory do Bundestagu odbyły się teraz, to właśnie AfD byłoby najsilniejszą partią wśród młodych wyborców. Niekoniecznie musi mieć to związek z jakimkolwiek radykalizmem. Według badania, coraz więcej młodych ludzi czuje się bezsilnych i niesłuchanych, a AfD potrafi dotrzeć tych, którzy czują się zawiedzeni i ignorowani przez pozostałe partie.

W marcu niemieckie stowarzyszenia zajmujące się „ochroną klimatu” rozpoczęły wspólną kampanię i na własną rękę wylosowały 1000 beneficjentów jednorazowego dodatku klimatycznego spośród wszystkich osób pobierających różnego rodzaju zasiłki, np. zasiłek mieszkaniowy. Wówczas na każdą osobę przypadłby dodatek w wysokości 139 euro rocznie w ramach rekompensaty za opłatę za CO2, tak więc czteroosobowa rodzina mogłaby liczyć na wsparcie w wysokości 556 euro rocznie.

– Badania pokazują, że gospodarstwa domowe o niskich dochodach są najbardziej obciążone opłatą za emisję dwutlenku węgla – mówi Marcel Fratzscher, prezes Niemieckiego Instytutu Badań Ekonomicznych (DIW). – „Klimageld” może więc zapewnić członkom takich gospodarstw proporcjonalnie większą ulgę. Wysokość tego dodatku będzie oczywiście rosła wraz ze wzrostem opłat za emisję CO2.

Kiedy zatem mieszkańcy Niemiec mogą spodziewać się dodatku klimatycznego? Stowarzyszenie Niemieckich Miast wzywa rząd federalny do uruchomienia świadczenia jeszcze przed następnym sezonem grzewczym. Jednakże partie będące w koalicji rządzącej wciąż nie doszły w tej kwestii do porozumienia. Według ekspertów wprowadzenie „Klimageld” w tej kadencji jest raczej mało prawdopodobne.

Źródło: t-online

Julia Budka
Julia Budka
Studentka Wydziału Lingwistyki Stosowanej na Uniwersytecie Warszawskim. W przyszłości tłumacz przysięgły jęz. angielskiego i niemieckiego. Kibic reprezentacji Polski w siatkówkę i piłkę nożną. W wolnych chwilach chętnie sięga po kryminały i powieści historyczne.

INNE Z TEJ KATEGORII

Mieszkańcy niemieckich miast żegnają się z gazem ziemnym

Największe niemieckie miasta muszą do 2026 r. przedstawić nowy plan ogrzewania budynków. Gaz ziemny, uważany w Niemczech za „szkodliwy dla planety”, będzie musiał ustąpić miejsca energii geotermalnej lub pompom ciepła.
4 MIN CZYTANIA

Amerykańskie wsparcie dla budowy SMR-ów w Polsce

Czyste, niedrogie i bezpieczne źródła energii jądrowej, tj. małe reaktory modułowe (SMR) w technologii BWRX-300, staną się niebawem jednym z filarów bezpieczeństwa i rozwoju Polski – przekonywali podczas wspólnej konferencji Atlantic Council, Orlen Synthos Green Energy oraz Nuclear Energy Institute przedstawiciele administracji rządowej oraz dyplomacji USA.
2 MIN CZYTANIA

Czy węgiel pozostanie w złożu?

Związkowcy sprzeciwiają się unijnej polityce energetyczno-klimatycznej, której rezultatem będzie zmniejszanie wydobycia węgla (w tym przypadku brunatnego) oraz redukcja zatrudnienia.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Najsilniejsze armie na świecie stawiają na sztuczną inteligencję

USA i Chiny rywalizują w kwestii wykorzystania sztucznej inteligencji (SI) w wojsku. Pentagon przygotował już kilka projektów, a jednym z nich ma być samolot myśliwski całkowicie sterowany przez SI.
3 MIN CZYTANIA

Coraz większe obawy europejskich firm działających w Chinach

Wiele europejskich firm w Chinach boryka się z problemami. Koniunktura się chwieje, a utrzymanie się na chińskim rynku w obliczu doskonale prosperujących lokalnych przedsiębiorstw staje się coraz trudniejsze. Obawy budzi również kwestia nadmiernej zdolności produkcyjnej.
3 MIN CZYTANIA

Sygnalizacja świetlna oparta na sztucznej inteligencji nie działa. Co poszło nie tak?

W mieście Hamm w Nadrenii Północnej-Westfalii sztuczna inteligencja (SI) miała pomagać w regulacji ruchu drogowego. W tym celu na jednym z tamtejszych przejść dla pieszych zamontowano sygnalizację świetlną opartą na sztucznej inteligencji. Kierowcy jednak skarżą się, że stale wyświetlane jest dla nich światło czerwone. Co poszło nie tak z tym flagowym projektem?
5 MIN CZYTANIA