fbpx
poniedziałek, 4 grudnia, 2023
Strona głównaTransportBranża transportowa stoi przed kolejnym wyzwaniem

Branża transportowa stoi przed kolejnym wyzwaniem

Coraz więcej kierowców zawodowych myśli nad zmianą pracy, a powodem nie jest wyłącznie chęć otrzymywania wyższego wynagrodzenia.

W ciągu ostatniego półrocza aż 76 proc. kierowców zawodowych zastanawiało się nad zmianą pracy – wynika z badania przeprowadzonego przez Inelo z Grupy Eurowag. Wśród powodów wymieniane są standardowo zarobki, ale też troska ankietowanych o własną równowagę między życiem prywatnym a zawodowym.

Kierowcy zastanawiali się nad zmianą pracy głównie z chęci otrzymania lepszego wynagrodzenia, na co wskazało 35 proc. ankietowanych. Z kolei 27 proc. przyznało, że chciałoby ją zmienić, aby móc spędzać więcej czasu w domu z bliskimi lub rodziną. Mniej więcej co dziesiąty kierowca narzeka na słabą komunikację z obecnym pracodawcą, a po 8 proc. za powód wskazało zmianę systemu jazdy oraz zmianę rodzaju transportu.

Dla truckerów ważna jest również perspektywa bycia częściej w domu czy lepszy kontakt z pracodawcą. Budowanie relacji w przedsiębiorstwie poprzez częste rozmowy i bycie otwartym na potrzeby kierowcy, który przykładowo zgłasza chęć zmiany systemu jazdy są ważnymi aspektami, pozwalają na dobrą współpracę i utrzymanie kierowcy w firmie

– powiedział Łukasz Włoch, ekspert ds. analiz i rozliczeń, Inelo z Grupy Eurowag.

Kierowcy zawodowi zostali też zapytani o to, co zwiększyłoby ich zadowolenie z obecnej pracy. Na pierwszym miejscu ponownie znalazły się lepsze zarobki (28 proc. wskazań), a kolejne były wzajemny szacunek w pracy (17 proc.) oraz wywiązywanie się z obietnic i ustaleń (11 proc.). Co dziesiąty ankietowany wskazał, że pracowałoby mu się lepiej, gdyby jego praca byłaby rozliczana zgodnie z przepisami, a dla 8 proc. respondentów ważna jest dobra opieka po stronie dyspozytora lub spedytora. Taki sam odsetek kierowców chciałby poprawy w kwestii prezentowania zasad i warunków współpracy, a 7 proc. chciałoby wymiany floty.

Poważnym problemem branży jest to, że się starzeje, bo aktualnie mniej niż 6 proc. kierowców w Europie to osoby poniżej 25. roku życia. Według badań Inelo sprzed kilku lat, przeciętny polski kierowca ma średnio 42 lata, a prognozy dla Unii Europejskiej mówią, że w ciągu najbliższej dekady przez odejścia na emeryturę nieobsadzonych może zostać nawet 1,2 mln stanowisk pracy kierowców.

Źródło: Inelo
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Droższe paliwo do starszych aut

Unia Europejska zdecydowała, że paliwa muszą mieć więcej biokomponentów. Oznacza to, że kierowcy starszych samochodów będą musieli tankować droższą benzynę.
2 MIN CZYTANIA

PE zdecydował: Zagraniczni kierowcy już nie uciekną od mandatów

Europosłowie z Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego głosowali za ułatwieniem egzekwowania kar za wykroczenia drogowe wobec kierowców przyjeżdżających z innych krajów Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Czy Polska będzie blokować członkostwo Ukrainy w UE?

Poseł PSL Marek Sawicki postawił Ukrainie warunek, że jeśli nie przestanie dyskryminować polskich firm transportowych, to Polska będzie blokować członkostwo Ukrainy w Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy będą hojne dla pracowników?

Jeszcze nigdy tak dużo firm w Polsce nie planowało dać swoim pracownikom premii świątecznych. Wzrośnie też wysokość takich benefitów.
2 MIN CZYTANIA

Unijny wymóg dobije fabryki i warsztaty w Polsce?

Już za dekadę wszystkie nowe auta sprzedawane w Unii Europejskiej będą musiały być zeroemisyjne. To oznacza problemy dla branży motoryzacyjnej w Polsce.
2 MIN CZYTANIA

Robotyzacja szansą dla polskiego rolnictwa?

Polskie gospodarstwa rolne borykają się z brakiem rąk do pracy, a jedną z szans na rozwiązanie tego problemu mogą być większe inwestycje w robotyzację.
2 MIN CZYTANIA